Gå til innhold

2. gangs reklamasjon på hovedkort, MBP late 2011


Anbefalte innlegg

Hei! Har en sak jeg ikke klarer å finne ut av på egen hånd:

 

Kjøpte en Macbook Pro høsten 2011. I mars 2013 fikk jeg problemer med lydutgangen. Problemet fortsatte etter reinstallasjon av OS, noe som tyder på hardwareproblem. Sendte så maskinen inn til undersøkelse og reperasjon,og hovedkortet ble byttet. Dette ble dekket av reklamasjonsretten (5 år).

 

Inntil helgen har maskinen fungert utmerket, før den ut av det blå låste seg på fredag. Når jeg rebootet var skjermen dekket av grønne, horisontale streker. Dette skjer også ved innlasting av Boot Manager. Maskinen skrur seg av før OS har lastet ferdig inn. Er temmelig sikker på at det er skjermkortet som begynner å ta kvelden.

 

I morgen skal jeg levere inn maskinen til support, og lurer nå på hvordan jeg ligger an ihht. reklamasjon. Dersom det virkelig er skjermkortet som er defekt, må hele hovedkortet byttes igjen. Gjelder reklamasjonsretten for hovedkortet frem til mars 2018, eller er den utgått da dette ikke er det samme problemet som oppstod i mars 2013?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Skjermkortet er normalt fast på hovedkortet og ble derfor skiftet forrige gang. Reklamasjonsretten blir utvidet fra den reparasjonen, når det kommer til feil på deler som ble byttet.

 

 

 

Jo, men hovedkortet på en laptop er jo størsteparten av hele produktet, og er en kompleks komponent. Man kan da ikke ha 20 års reklamasjon på en laptop hvis først skjermkortet, så lydkortet, så harddiskkontrolleren, så strømforsyningen ryker?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

Skjermkortet er normalt fast på hovedkortet og ble derfor skiftet forrige gang. Reklamasjonsretten blir utvidet fra den reparasjonen, når det kommer til feil på deler som ble byttet.

 

Jo, men hovedkortet på en laptop er jo størsteparten av hele produktet, og er en kompleks komponent. Man kan da ikke ha 20 års reklamasjon på en laptop hvis først skjermkortet, så lydkortet, så harddiskkontrolleren, så strømforsyningen ryker?

Hvis du leser linken min over, så er det forklart. En helhetsvurdering av produktet gjøres i tillegg, slik at en 10 år gammel pc vil nok ikke kunne reklameres på.

I dette tilfellet er man vel innenfor forventet levetid, basert på pris og forventet kvalitet.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...