Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Levere anmeldelse


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet plikter politiet å ta i mot ein anmeldelse. I visse tilfeller kan det hende betjentene ikkje tar i mot, om det er klart at det ikkje er straffbart. Straffeprosessloven seier noko om dette - eg har utheva teksten mest relevant for spørsmålet:

 

 

§ 223.Anmeldelse av straffbare handlinger skjer til politiet. Er anmeldelsen muntlig, skal mottakeren skrive den ned, datere den og om mulig få anmelderens underskrift.

Anmeldelse kan også skje til påtalemyndigheten.

§ 224.Etterforsking foretas når det som følge av anmeldelse eller andre omstendigheter er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold som forfølges av det offentlige.
Lenke til kommentar

Vet ikke om de har mulighet til det, jeg måtte anmelde et id-tyveri og fikk beskjed om å sette meg "der borte" og fylle ut så godt jeg kunne.

De har sikkert ikke betjenter som kan komme ut i resepsjonen til enhver tid. Du kan vel spørre da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Påtaleinstruksen § 7-1 første ledd er ganske knapp:

 

Anmeldelse av straffbare handlinger skjer til politiet. Er anmeldelsen muntlig, skal mottakeren skrive den ned, datere den og om mulig få anmelderens underskrift.

Politiet er forpliktet til å skrive ned en anmeldelse. De må dermed til en viss grad veilede deg om hva de trenger å vite.

Lenke til kommentar

Du fikk kanskje utlevert eit ark for forenkla anmeldelse? Dei brukast i sakar der det oftest holder å skrive ned på eigen hand og det ofte er mest arbeid å registrere opplysninger rundt forholdet om deg og tid og stad. Dersom det blir nødvendig og det er kapasitet kan det være du blir kalla inn til avhøyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...