Gå til innhold

[Løst] Lureri med mobil gratis prøver?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei vet noen om cocacola reklamene i oslo\bærum er lureri? Man sender vareprøve til et 4 siffer nummer. cocacola 250 ml tror jeg det var?

 

Noe ligdene: Bare 250 ml og bilde av en ekstra liten cocacola. Vet ikke hvordan man sjekker gebyr for slike tjenester.

2d0vzffvj7jy.jpg

 

Klarer ikke å finne informasjon om dette på internett men fant

 

http://www.reportacrime.co.za/CrimeReport.aspx?ID=775

 

For jeg mistenker å sende SMS til et 4 siffer nummer kun for å få gratis vareprøve ender med 50-60 kr gebyr så får folk vurdere som dette er svindel eller ikke.

 

Det står lite annet en det er gratis og forbrukerrådet mener det er ulovlig å markedføre slikt uten pris er oppgitt også fraktkostnadene slik kundene får relatisk bilde av en vare koster?

 

Mobilbetaling får også pepper.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ikke cola bytte ut zero med noe nytt, og i den forbindelse dele ut endel prøver gratis?

I så fall burde de bruke epost eller noe annet som er vanskeligere å fakture.

For særlig på nettet ville jeg styrt unna slike tjenester lokker med gratis men man ender opp med regning uten å vite man må betale for det. Jeg ser slike løsninger som svindel med mindre de kan motbevises.

 

4 siffer nummer koster som regel penger. Med mindre coca cola betaler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skulle ikke cola bytte ut zero med noe nytt, og i den forbindelse dele ut endel prøver gratis?

Det var et navnebytte, og har allerede blitt gjort.

 

Coca Cola Zero er nå Coca Cola Zero Sugar. Gjelder også resten av Zero-produktene.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan du si hvordan man sjekker nummer? Så kan jeg sjekke det ut med denne.

For med tanke på god forettningskikk bør det informes om alle prisene i reklamen. Eller får man sms med svar fra stedet om pris i så fall?

Ellers kan man si man aldri ble informert om det koster penger.

 

For 4 siffer nummer pleier som regel å koste penger å sende til særlig på kontantkort.

Ville ikke sendt sms for å betale tror det blir dyrere en kredittkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om du går inn på: https://strex.no/kortnummer-liste så kan man søke på kort nummere som har oversikt over her. Se om nummeret kommer opp. 

 

Men her kommer jo bare opp de som strex har avtale med, når jeg googlet noe alla "innholdstjeneste 2290" så kom det opp litt forskjelige sider. Fant en på teila blant annet, men så ut som den var fra 2015.

Endret av Sakiko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så ingen som har prøvd å sende SMS "Smalsak" til 2290?

Fordi det hjelper fint lite, har ikke lyst å prøve det selv vis det viser seg vil koste. For vet i oslo finnes slike tjeneste også for å betale for varene på stasjon eller andre steder.

 

Husk dette gjøres på eget risiko for mobilregning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bestill sperre mot teletorg etc. hos operatøren din, så slipper du å bekymre deg.

 

Edit: jeg tipper at det koster ei krone å sende denne meldinga, og at det er gratis å motta koden.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Har du prøvd flere ganger?

Prøver du å være morsom? Eller sponsor av telelevrandørene?

 

Fant til slutt det er "smal sak" til 2290 eneste som fungerte.

Hva hadde det hjelpet å sende flere ganger? Til informasjon brukte jeg på telefonregning 7 kr på  en 0,24 dl metalflaske. Inkludert feilsendt sms og laste ned url jeg fikk tilsendt. Så totalsett var det ikke billig.

 

Til dere som måtte lure nei fikk ikke feilmelding etter første feilmelding skjedde ikke noe mere og coca cola smaker det samme som før så gidder vel ikke å prøve igjen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...