Gå til innhold

Finsk selskap har laget VR-skjerm med like god oppløsning som øyet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres for godt ut til å være sant.

 

Sånn grovt blir dette mer en en 8k skjerm per øye, dersom 70 megapiksler deles på begge øynene. Ved siden av absurd høy oppløsning, så er vi ikke i nærheten av å ha datakraft til å drive dette akseptabelt med dagens teknologi.

 

Selv om kraftig gaming maskin i dag kan pushe 4k opp mot 90fps så krever denne skjermen over 8 ganger så mye datakraft fra oppløsning alene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det høres for godt ut til å være sant.

 

Sånn grovt blir dette mer en en 8k skjerm per øye, dersom 70 megapiksler deles på begge øynene. Ved siden av absurd høy oppløsning, så er vi ikke i nærheten av å ha datakraft til å drive dette akseptabelt med dagens teknologi.

 

Selv om kraftig gaming maskin i dag kan pushe 4k opp mot 90fps så krever denne skjermen over 8 ganger så mye datakraft fra oppløsning alene.

 

Jeg regner med at disse er så dyre at disse ikke er beregnet på spillmarkedet med det første. Jeg håper virkelig de finner et godt marked i næringslivet slik at teknologien videreutvikles og blir billigere slik at vi får dette som spillbriller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Like greit å bare lese orginal artikkelen.

 

So how does it work? The information is pretty vague, but Varjo says it combined a context display, focus display, optical combiner and gaze tracker into a "bionic display" for human-eye resolution in VR, AR and XR. The company adds that the system has low computing requirements thanks to "foveated eye tracking."

 

https://www.engadget.com/2017/06/19/varjo-promises-a-vr-headset-with-human-eye-resolution/

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det høres for godt ut til å være sant.

 

Sånn grovt blir dette mer en en 8k skjerm per øye, dersom 70 megapiksler deles på begge øynene. Ved siden av absurd høy oppløsning, så er vi ikke i nærheten av å ha datakraft til å drive dette akseptabelt med dagens teknologi.

 

Selv om kraftig gaming maskin i dag kan pushe 4k opp mot 90fps så krever denne skjermen over 8 ganger så mye datakraft fra oppløsning alene.

 

Såvidt jeg forstod det så bruker de eyetracker tech, dvs at bildet kun er skarpt der du fokuserer, noe som avhjelpe veldig på hvor mye gpu kraft man trenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres for godt ut til å være sant.

 

Sånn grovt blir dette mer en en 8k skjerm per øye, dersom 70 megapiksler deles på begge øynene. Ved siden av absurd høy oppløsning, så er vi ikke i nærheten av å ha datakraft til å drive dette akseptabelt med dagens teknologi.

 

Selv om kraftig gaming maskin i dag kan pushe 4k opp mot 90fps så krever denne skjermen over 8 ganger så mye datakraft fra oppløsning alene.

 

foveated rendering, vet ikke hvor mye det vil hjelpe da men.
Lenke til kommentar

 

Det høres for godt ut til å være sant.

 

Sånn grovt blir dette mer en en 8k skjerm per øye, dersom 70 megapiksler deles på begge øynene. Ved siden av absurd høy oppløsning, så er vi ikke i nærheten av å ha datakraft til å drive dette akseptabelt med dagens teknologi.

 

Selv om kraftig gaming maskin i dag kan pushe 4k opp mot 90fps så krever denne skjermen over 8 ganger så mye datakraft fra oppløsning alene.

Jeg regner med at disse er så dyre at disse ikke er beregnet på spillmarkedet med det første. Jeg håper virkelig de finner et godt marked i næringslivet slik at teknologien videreutvikles og blir billigere slik at vi får dette som spillbriller.

 

 

Nevnte ikke spillmarkedet, bare en gaming-maskin som er det som per i dag brukes med VR. Ettersom workstation har litt andre komponenter og en server fort blir overkill.

 

Du må ha ca. 90 fps og lav forsinkelse for å forhindre at folk blir syke når de bruker VR brillene. Det gjelder for alt av bruk såvidt jeg vet.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Det må kreve enormt mye datakraft å kjøre, men på en annen side, så har det dukket opp mange gode løsninger, for å senke maskinkravet de siste årene.

Øye tracking gjør at man bare trenger å rendre 20% av skjermen f.eks. og med drivere, kan man doble 45 frames i sekundet, til 90 frames, uten å merke allverdens forskjell.

En annen, litt morsom ting, er at man burde kunne nedskalere oppløsningen på skjermen til hva enn skjermkortet ditt klarer å pushe ut i 90/45 frames.i sekundet, og dermed gi deg en kanskje pikselert, men langt penere opplevelse, enn hva 2 eller 4k skjermer klarer å levere idag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke i tvil om at dette stemmer, men som f.eks Spoki0 sier, vil det kreve litt vel mye datakraft for folk flest. Jeg ser på slike nyheter som mer type "hva vi kan forvente å se i morgen-nyheter".

 

Glem ikke at vi her på berget faktisk sitter godt i det; i store deler av verden, og i Europa for den saks skyld, sitter folk på enten ingen gaming-pc i det hele tatt, eller noe som lett ligger 5 år bak oss.

 

Mange av disse nyhetene handler altså mye om hva vi kan forvente en gang i fremtiden - tenk El-biler som kommuniserer med hverandre og kjører selv - selv om mye av dette FINNES er det jo likevel ikke slik at dette har noe særlig momentum i den store sammenhengen - enn så lenge ..

Lenke til kommentar

Dette ser bra ut! Det løser en av de største problemene jeg har med VR nemlig screendoor effekten. På alle nåværende VR løsninger jeg har testet (Rift, Vive og Gear VR) kan jeg skille de forskjellige pikslene og se det svarte rutenettet mellom de. Her ser det ut til at det er smått nok til at det ikke er mulig. Selv om man ikke klarer å levere grafikk med full native oppløsning med det første så er det fortsatt en stor forbedring syntes jeg. Dessverre tar det vel lang tid før noe som dette når forbrukermarkedet men...

Lenke til kommentar

Det er for godt til å være sant, det er ikke snakk om høy oppløsning på hele displayet kun et lite område.

 

Wired har skrevet en lengre artikkel om hvordan teknologien fungerer i praksis: https://www.wired.com/story/varjo-vr-microdisplay/

Kort fortalt så har de satt en bitteliten ekstra skjerm på 0,7 tommer som har full HD oppløsning (1920x1080) som gir pixeltetthet på cirka 3000 PPI, inn i et VR display, så har man litt eye tracking osv. Spennende sak, eneste problemet er at den lille skjermen på 0,7 tommer koster 900$ stk. 

 

Et godt steg i riktig retning i hvert fall!

Endret av agskaali
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...