Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sliter med "phantom throttling" her i gården, tror rett og slett ikke hovedkortet (Asus TUF MK 2) klarer å levere nok strøm straks jeg passerer 1.34v på min 7820x. Litt bittert, da jeg fint kjører 4.8-5.0GHz med hyper threading avskrudd (men da på lavere vcore), men straks jeg skrur det på så phantom throttler CPUen. Til info har vrm egen vifte i nærheten, og PSUen er 750w. Så burde jo gå i teorien, men kortet er vel for "billig" til å overklokkes hardere med :p

Hva har du cpu input på? jeg måtte opp på 1,86 for å få det bort

 

EDIT: med så mye som 1,34vcore må du sikkert ha enda mer input

Har prøvd helt opp til 1.9v input, no go. Tror jeg bare må innse at det ikke kan pushes lengre. Prøver litt videre ikveld, kjenner jeg begynner å bli en smule lei nå. Får håpe Cascade Lake ikke drøyer aaalt for lenge :p

Lenke til kommentar

Vil tro 1.95 er helt safe. Har ikke hørt noe annet.

Datafriken; ser ut som du har 3200cl14 så da kan du bare trykke 1,4v@4000 å feks starte med 17-18-18-41

Jepp!

 

Eller 1.45v. Finn 4000mhz preset for Apex, og manuelt plott inn 1. Timings og secondary timings :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Tenkte dette kunne være litt interessant, 4,5 syncallcores mot 4/4,7 adaptive.

1,44* volt på minne, i bios, leses som 1,44 i aida64. Men stort sett er det meste fint innstilt så blir for mye å ta alt med. Bruker laveste innstilling hvor mulig på strøm o.l.

 

Har testet timings over natta i memtest 7.4

post-50698-0-98368500-1517217527_thumb.png

post-50698-0-79583500-1517217536_thumb.png

post-50698-0-57754500-1517217548_thumb.png

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

 

Vil tro 1.95 er helt safe. Har ikke hørt noe annet.

Datafriken; ser ut som du har 3200cl14 så da kan du bare trykke 1,4v@4000 å feks starte med 17-18-18-41

Jepp!

 

Eller 1.45v. Finn 4000mhz preset for Apex, og manuelt plott inn 1. Timings og secondary timings :)

 

Får problemer med hci (spruter inn med feil) når jeg øker spenningen noe særlig over 1,41. Har du peiling?

Lenke til kommentar

 

 

Sliter med "phantom throttling" her i gården, tror rett og slett ikke hovedkortet (Asus TUF MK 2) klarer å levere nok strøm straks jeg passerer 1.34v på min 7820x. Litt bittert, da jeg fint kjører 4.8-5.0GHz med hyper threading avskrudd (men da på lavere vcore), men straks jeg skrur det på så phantom throttler CPUen. Til info har vrm egen vifte i nærheten, og PSUen er 750w. Så burde jo gå i teorien, men kortet er vel for "billig" til å overklokkes hardere med :p

Hva har du cpu input på? jeg måtte opp på 1,86 for å få det bort

 

EDIT: med så mye som 1,34vcore må du sikkert ha enda mer input

Har prøvd helt opp til 1.9v input, no go. Tror jeg bare må innse at det ikke kan pushes lengre. Prøver litt videre ikveld, kjenner jeg begynner å bli en smule lei nå. Får håpe Cascade Lake ikke drøyer aaalt for lenge :p

 

 

har du satt opp current limits i CPU settings? mitt ASRock kort freaker jo helt ut uten dette (itx kortet). load på alle 12 kjernene er all over the Place med 2900Mhz her og der.. satt limits til maks i bios nå. kjører 4500Mhz på alle 12 uten stress :)

Lenke til kommentar

Alle current limits er satt til maks, ja. Men hovedkortet ser ut til å ha en hard sperre, ved at CPU kun får trekke 140% over limit (kan ikke settes høyere på akkurat denne innstillingen).

Kanskje derfor det finnes toppmodeller for

overklokking, som Apex :p

 

Kan du sette opp "currentlimit" for minnet da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg er ved veis ende, i hvert fall frem til det lanseres nye CPUer til denne plattformen. Sitter med litt blandede følelser, som nok skyldes et ødelagt hovedkort og CPU etter forsøk på delidding. Den nye CPUen var også en utrolig dårlig overklokker sammenlignet med den gamle. Kunne før kjøre ~1.2v med alle kjerner på 4.7GHz og Hyper-Threading, den nye trenger rundt 80-100mv ekstra. Og den stopper opp på 4.7GHz. Prøver jeg mer (både med og uten HT) så ender det bare opp med phantom throttling og BSOD.

 

En liten trøst i at de to turbokjernene kjører 4.8GHz, og at minnet nå pussig nok klarer å kjøre 3200MHz @ CL16 (2666 CL15 stock) :p

 

post-65834-0-49735500-1517866393_thumb.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Prøver å konfigurere en overclock her. Har aldri gjort det før, så det er litt spennende. Har lest en del om dette, men det er et par ting jeg ikke forstår. :)

 

Dersom HWinfo64 ikke viser Vcore, men bare VID, på mitt system, betyr det at ASUS WS X299 PRO ikke har sensor for dette, eller er det noe jeg kan ha gjort feil? Eller kan det være at HWinfo64 ikke har full støtte for dette kortet?

 

Dersom jeg slår av SVID, mister jeg avlesning av power for CPU (viser bare ca. 1 W), med SVID på kan jeg se at power draw for CPU er ca. 300 W. Men SVID av og på endrer ingenting ang. visning Vcore.

 

Apropos SVID: Er det dumt å ha på SVID hvis man bruker manuelle instillinger? Ser ut til å være veldig forskjellige meninger der ute.

Lenke til kommentar

Ved Vcore er det en Rød runding med en x i? I så fall høyreklikker du på den/de linjene og aktiverer  avlesning av den/de verdiene.

 

Hos meg er alle Asus EC verdiene deaktivert, fant at det er pga og unngå konflikt med andre monitor programmer , ikke helt sikker på om HWinfo gjør dette på bakgrunn av andre programmer installert eller som førevar. Mener huske det var mellom CPU-Z og HWinfo jeg har opplevd problemer tidligere(feil avlesning)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/forums/threads/g-skill-releases-ddr4-3800mhz-32gb-4x8gb-so-dimm-kit-for-mini-itx-hedt-boards.238025/

 

da har jeg disse i maskinen.. maks frekvens med min 7920X ser ut som 3800Mhz på CAS 16-16-16-36 1T.. kanalene faller ut på 4000Mhz en etter en.

 

Så; hvor mye er 3200Mhz CL18 vs 3800Mhz CL16 verdt i ytelse? blir 3k i mellomlegg... 32GB begge kittene :)

Lenke til kommentar

Ved Vcore er det en Rød runding med en x i? I så fall høyreklikker du på den/de linjene og aktiverer avlesning av den/de verdiene.

 

Hos meg er alle Asus EC verdiene deaktivert, fant at det er pga og unngå konflikt med andre monitor programmer , ikke helt sikker på om HWinfo gjør dette på bakgrunn av andre programmer installert eller som førevar. Mener huske det var mellom CPU-Z og HWinfo jeg har opplevd problemer tidligere(feil avlesning)

Hei, og takk for svar, baggiebridges.

 

Det er bare én seksjon som er slik og som krever at jeg spesifikt må aktivere den i HWinfo, og der er det kun tre sensorer (hvorav én er VRM-temp), men ingen av dem er for Vcore.

 

Har sett nevnt et sted at enkelte ASUS-hovedkort ikke har avlesing av Vcore tilgjengelig: https://www.hwinfo.com/forum/Thread-Solved-HWINFO-does-not-show-vcore

 

Har også lest at ASUS' eget software enkelte ganger kan lese av verdier som hverken UEFI, HWinfo eller andre har tilgang på.

 

(Har dessverre også lest at ASUS' kontrollsoftware kan skape trøbbel med DPC latency, og det er jeg svært lite lysten på, og installasjonen er ikke "portable", så løsningen blir kanskje å lage et image av nåværende system, installere ASUS-softwaren, finne ut av Vcore, Vdroop etc., sette opp en konfig, notere ned settings som er stabile, slenge dem inn i UEFI og fjerne ASUS-softwaren ved å gå tilbake til image-filen jeg lagde.)

Endret av Potassium
Lenke til kommentar

Etter å ha handlet inn 4 x 8GB G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 har jeg justert meg frem til følgende:

 

3600 15-15-15-35 CR1

 

tWR 15

tRFC 300

tREFI 32000

 

Som gir meg følgende i AIDA64 benchmarks (høyeste av 5 runs):

 

MEMRead: 101.650

MEMWrite: 105.411

MEMCopy: 90.700

MEMLatency: 54.6ns

 

Er det da mer å hente noe sted som er verdt å bry seg om, eller skal jeg bare si meg fornøyd nå?  Jeg gidder ikke å mikke med alle de gjenstående subtimingene for å oppnå 0.05% bedre resultat kun i benchmarks, men om en eller flere av dem faktisk kan levere noe håndgripelig så tar jeg gjerne mot forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...