Jr_52 Skrevet 16. juni 2017 Skrevet 16. juni 2017 Har havnet i en vanskelig økonomisk situasjon, og er redd for at det kan gå utover ekteskapet mitt om jeg ikke tar drastiske grep. Jeg har dratt på meg mye gjeld de siste årene - inkludert et større beløp til staten for manglende innbetalt moms og skatt gjennom drift av ENK. Problemet er det at jeg ikke har vært ærlig med kona om situasjonen. Kjenner på en vond skyldfølelse og har ikke sagt noe ut av frykt for reaksjonen hennes. Har nådd et punkt der jeg manisk står opp tidlig hver morgen for å sjekke posten. Alt i håp om å finne brev som jeg eventuelt må skjule før kona finner det. Jeg føler meg psykisk syk, og må finne en løsning. Har noen av dere vært i en lignende situasjon? Trenger tips til hvordan jeg kan forklare situasjonen til familien. Det tærer fryktelig på samvittigheten min, og det går ikke å løse problemene uten hjelp fra de nærmeste. Andre spørsmålet mitt gjelder refinansiering. Lønner det seg å bruke selskaper som videreformidler slike søknader, eller er det bedre å ta direkte kontakt med banken? Skylder i skrivende stund ca. 450 000 kroner, og har regnet ut at den effektive renta mi ligger omkring 22 prosent i gjennomsnitt på den ikke-statlige gjelda. Må få ned rentesatsen for at jeg skal skal kunne klare å komme meg ut av den økonomiske hengemyra. Har lest litt om aktøren Lendo på denne siden og ser at noen långivere lokker med renter ned mot 7-8 prosent. Men er det egentlig realistisk? Jeg har en følelse av at det ikke stemmer overens med virkeligheten.Tror kanskje jeg burde søke hjelp hos en gjeldsrådgiver og mener huske at NAV har et slik tilbud som er gratis. PS: Jeg forstår at jeg kan klandre meg selv for situasjonen jeg har havnet i, og har endret forbruket mitt og væremåten betydelig. Ber derfor om konkrete råd, og ingen skjenneprekener.
Kari_Merethe92 Skrevet 16. juni 2017 Skrevet 16. juni 2017 Hei, Så bra å høre at du har endret de økonomiske vanene dine. Dette er vel ofte det absolutt viktigste steget mot en stabil privatøkonomi. Refinansiering er uten tvil en god løsning. Da får du samlet alle lånene dine til et enkelt lån, slik at du blir kvitt mange termingebyr, og får bare en kreditor å forholde deg til. Vet at Lendo samarbeider med mange banker, og derfor har du muligheten til å få et godt tilbud fra dem. Likevel bør du også kontakte de bankene som i utgangspunktet har lavest rente, og høre om de vil hjelpe deg med en refinansiering. Under er de beste bankene jeg fant. Finansportalen: Topp 3: Eika Kredittbank, Hjelmeland Sparebank og Indre Sogn Sparebank Samlino: Topp 3: Skandiabanken, BN Bank og Ekspress Bank Pluss Nettavisen: Topp 3: Lendo, Bank Norwegian og Instabank. Akkurat hvor lav rente du ender opp med å få er umulig å si, siden det er en individuell vurdering bak hver søknad. Derfor kan det være lurt å prøve flere banker før du bestemmer deg! Håper svaret er til hjelp! 1
Kikert Skrevet 16. juni 2017 Skrevet 16. juni 2017 Husk at 450.000,- ikke er mye. Har du et godt forhold til banken din så tjener de gladelig litt penger på dumskapen din så sant du har fast inntekt og kan vise til at idiotien er over. For meg så høres det ut som om det eneste du trenger er å få samlet alt i en haug så du bare trenger å forholde deg til 1. Du får kanskje ikke 20 års betalingstid, men 10 år er nok mulig. 450.000,- over 5 år er 7.500,-/mnd uten renter og gebyr og med relativt lav rente så vil banken tjene gode penger på gjelden din. Snakk med madamen med en gang. Du klarer ikke dette alene! Dere er sammen fordi fellesskap regner jeg med
ebolo Skrevet 17. juni 2017 Skrevet 17. juni 2017 Det første jeg vil anbefale deg er å ta opp situasjonen med familien. Sannsynligvis jævlig der og da, men kan garantere deg at mange kilo blir løftet av skuldrene dine etterpå. Hvordan du skal gå frem har jeg ikke noe godt tips på annet enn å være ærlig og forklare situasjonen som den er. Ville deretter helt klart prøvd å refinansiere gjelden din til et enkelt lån med lavere rente. Du finner mye god informasjon om refinansiering av gjeld her: http://finanseksperten.no/refinansiering-av-l%C3%A5n/ Hør først med banken din og hør hva de kan tilby deg, før du eventuellt begynner å søke om forbrukslån. Om du søker om forbrukslån så husk å ikke låne mer enn akkurat hva du trenger, og se på totalkostnaden på lånet (mener på at noen lån kan ha lavere rente, men høye gebyrer). Lykke til!
Jr_52 Skrevet 18. juni 2017 Forfatter Skrevet 18. juni 2017 Husk at 450.000,- ikke er mye. Har du et godt forhold til banken din så tjener de gladelig litt penger på dumskapen din så sant du har fast inntekt og kan vise til at idiotien er over. For meg så høres det ut som om det eneste du trenger er å få samlet alt i en haug så du bare trenger å forholde deg til 1. Du får kanskje ikke 20 års betalingstid, men 10 år er nok mulig. 450.000,- over 5 år er 7.500,-/mnd uten renter og gebyr og med relativt lav rente så vil banken tjene gode penger på gjelden din. Snakk med madamen med en gang. Du klarer ikke dette alene! Dere er sammen fordi fellesskap regner jeg med Takk for tilbakemelding Vi har tatt en prat og det gikk overraskende bra. Hun visste allerede om det, og ville først se om jeg kom til å innrømme problemet uten behov for å konfrontere. Tror og håper at det ordner seg, og skal definitivt ta en nærmere titt på refinansiering, og muligheten for å slette gjelden over tid med faste nedbetalinger. Som du sier: 7 500 per måned er mye penger, men ikke verdens undergang.
Pop Skrevet 18. juni 2017 Skrevet 18. juni 2017 Godt du har en forståelsesfull bedre halvdel. De er som regel ikke helt dumme heller og det skal gjerne ikke så mye til for å se at den andre ikke har det helt bra. Om du ikke melder deg på Luksusfeller akkurat, er det vel lurt å benytte noen av de vanligste rådene der: Hva har du kjøpt av materielle ting for denne gjelden, som kan selges og slik redusere gjelden raskt? Bare 50k ned på gjeld utgjør en god del pr måned eller på antall års nedbetaling.
Dapp47 Skrevet 20. juni 2017 Skrevet 20. juni 2017 Hvis dere eier en bolig sammen kan det kanskje være en idè å refinansiere boliglånet her slik at dere kan betale ned det du skylder asap. :-) Hvis ikke dette er mulig er det som Pop sier en god Ide å ta endel tips ifra Luksusfellen. Gå igjennom alt av hva du bruker penger på. Ta vare på kvitteringer, sjekk kontoutskrifter etc. * Har dere spotify? Hva med familieabbonoment for hele familien? dette er billigere enn 2 enkle. Kan dere si opp TV'en og heller se Netflix, First Price mat isteden for dyrere merker. Det er mange muligheter her. Godt å høre at samboeren din tok dette bra. Du har funnet noen som virkelig er glad i deg. :-) Lykke til videre, du klarer dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå