Gå til innhold

Hjelp for å kvalitetssikre


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en eldre generasjon gamer som kunne alt som var med hardware, overklokking og vannkjøling tilbake i 2006, men nå er det på tide med ny PC og jeg har ikke fulgt med i timen. Jeg har lest en del av artiklene på tek.no, og har prøvd å lage en handleliste basert på hva som er anbefalt og hva jeg har fra før som kan gjenbrukes. 

 

Kan dere hjelpe meg litt?

 

Behov

  • Den skal fungere bra for samboeren. I praksis må det bety at den er relativt stillegående, luftkjølt, gjerne se litt konevennlig ut
  • Den skal kunne brukes til gaming, men ikke hardcore. Det går mest i enkle spill, men kunne gjerne tenkt meg å teste ut litt Witcher 3 osv

Handleliste som trenger tilbakemelding

 

Det ovenfor kommer på ca 12-14 000 som er ca det jeg tenker å bruke. Kan gjerne vurdere Ryzen i stedet for Intel.

 

Takk for hjelpen

Endret av Richard_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir vel RX 480 for krevende over full HD vil heller anbefale GTX 1070 eller GTX 1080.

Ellers bør du vente på vega.

 

Coolermaster 212 evo?

Du kunne valgt AMD Ryzen 5 1600 og B350 hovedkort med am4.

 

Du bør vel velge DDR4 2400 mhz ram.

Hvis du ikke vil overklokke bør vel PSU holde ja.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Okey, takk. 

 

Angående skjermkort så er GTX 1070 og 1080 nesten dobbelt så dyre, men takker for tipset for Vega. Kjenner jeg må google meg litt frem her, for jeg kan ikke vente for lenge med bestillign :)

 

Er AMD Ryzen 5 1600 og B350 hovedkort med am4 et bedre alternativ enn i5? Ser det er litt dyrere, men om det er mye verdt det kan det selvfølgelig byttes om. Har ingen preferanser på AMD vs Intel.

 

Angående minne så byttet jeg ut i opprinnelig forslag, takk :)

 

Edit: Jeg endret til et Ryzen oppsett basert på guiden nå.

 

b2IyVnBT.jpeg

 

Spørsmål: Holder det fremdeles med en 500w strømforsyning?

Endret av Richard_87
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei dere.

 

Jeg har nå bestilt alt bortsett fra et skjermkort (jeg har strømforsyning og kabinett fra før), og trenger litt sparring.

 

Jeg vil i utgangspunktet ha et AMD RX 480 eller 580 kort, siden skjermen har FreeSync og at de ikke koster mer enn 2500-4000. Utfordringen er at samtlige av disse er utsolgt. Bør jeg lete på bruktmarkedet eller tror vi at første Vega kortene kommer ila juni? Det er helt ok å vente, men må ha et skjermkort innen midten av juli.

 

Dette er hva som er bestilt:

  • LG 34" Skjerm 34UM68-P - Svart - 5 ms AMD FreeSync

  • AMD Ryzen 5 1600 Wraith Spire Prosessor - 3.6 GHz

  • CPU-kjøler: BE QUIET! Pure Rock

  • MSI B350 PC MATE Hovedkort - AMD B350 - AMD AM4

  • Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB

  • Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 250GB

  • Tastatur: RAZER BlackWidow Chroma 1 nordic

  • Mus: Cooler Master Xornet II

Lenke til kommentar

 

Hei dere.

 

Jeg har nå bestilt alt bortsett fra et skjermkort (jeg har strømforsyning og kabinett fra før), og trenger litt sparring.

 

Jeg vil i utgangspunktet ha et AMD RX 480 eller 580 kort, siden skjermen har FreeSync og at de ikke koster mer enn 2500-4000. Utfordringen er at samtlige av disse er utsolgt. Bør jeg lete på bruktmarkedet eller tror vi at første Vega kortene kommer ila juni? Det er helt ok å vente, men må ha et skjermkort innen midten av juli.

 

Dette er hva som er bestilt:

  • LG 34" Skjerm 34UM68-P - Svart - 5 ms AMD FreeSync

  • AMD Ryzen 5 1600 Wraith Spire Prosessor - 3.6 GHz

  • CPU-kjøler: BE QUIET! Pure Rock

  • MSI B350 PC MATE Hovedkort - AMD B350 - AMD AM4

  • Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB

  • Samsung 960 EVO SSD M.2 2280 - 250GB

  • Tastatur: RAZER BlackWidow Chroma 1 nordic

  • Mus: Cooler Master Xornet II

 

Tviler på at du får tak i et vega ila juli. Ser ut som det kommer 30. juli, og du vil sikkert ikke ha det i stuen før godt uti august.

Lenke til kommentar

Godt poeng. Googlet nå for å finne siste nyheter, og ser ut som første kortene som kommer blir drøye $1000 og oppover. Er det da verdt å vente på bruktmarkedet eller ny lagerbeholdning for å få FreeSync, eller finnes det noe alternativ i ca samme prisklasse fra Nvidia?

Lenke til kommentar

580 er mer eller mindre utsolgt i hele verden akkurat nå, de få butikkene som har de på lager selger de for opptil 700 dollar. Årsaken er cryptominere.

 

Med mindre du vil vente på ubestemt tid hadde jeg bytta til nvidia og gsync, det finner du iallefall på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...