Gå til innhold

skal bygge nytt hus, hvilke smart hus ting burde jeg ha. tar i mot alt av forslag


Anbefalte innlegg

jeg har begynt planleggingen av et nytt hus. jeg har holdt på så småt for noen år siden og har homseer hs3 og noe z-wave utstyr. rak aldri og montere det noe serlig da jobbsituasjon min de siste årene har vært anstrengende.

 

Jeg tenkte selvfælgelig og ta med det utstyre (bevegelsesensorer, brytere, dimmere, vannsensorer) videre

 

Men tenkte at når jeg først skal bygge må jeg høre hva andre ville ha og hvorfor da jeg ikke har så mye fantasi rundt sånt selv.

 

alle ideer tas i mot med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker en bør ha det en trenger, og det vet du jo best selv. Ellers ville jeg iallefall punget ut det jeg kan hos enova(varmestyring osv).

 

Tenk fremover ift oppvarming og strømforbruk, velg effektive løsninger både ift bygget selv og dingser. Energiprisene vill endre seg fremover, greit å ligge forut.

Lenke til kommentar

Jeg tenker en bør ha det en trenger, og det vet du jo best selv. Ellers ville jeg iallefall punget ut det jeg kan hos enova(varmestyring osv).

 

Tenk fremover ift oppvarming og strømforbruk, velg effektive løsninger både ift bygget selv og dingser. Energiprisene vill endre seg fremover, greit å ligge forut.

problemet er at jeg har ikke nok oversikt over hva som er der ute eller god nok fantasi til og tenke det ut selv. derfor spær jeg andre :)

 

har du noe erfaring med styring av vanbåren varme og hva utstyr man burde bruke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg tenker en bør ha det en trenger, og det vet du jo best selv. Ellers ville jeg iallefall punget ut det jeg kan hos enova(varmestyring osv).

 

Tenk fremover ift oppvarming og strømforbruk, velg effektive løsninger både ift bygget selv og dingser. Energiprisene vill endre seg fremover, greit å ligge forut.

problemet er at jeg har ikke nok oversikt over hva som er der ute eller god nok fantasi til og tenke det ut selv. derfor spær jeg andre :)

 

har du noe erfaring med styring av vanbåren varme og hva utstyr man burde bruke?

 

 

Det er anbefalt å ikke justere ned vannbåren varme annet enn når man drar på ferie. Det tar normalt såpass lang tid å varme opp igjen, slik at det ikke er så mye å spare med å senke temperaturen på natten/dagen.

 

Det enkle for å finne ut eget behov ved smarthjem er å vite hva du ønsker skal slås av når du er borte.

F.eks. være sikker på at kaffetrakter er slått av uten at du har behov for å gå å dobbelt sjekke.

Enkelt slå av alt lys med 1 knapp når man legger seg eller går ut.

Natt og dagsenking av temperaturer.

Styring av musikk anlegg fra felles app.

Har ferie modus når man er bortreist, slik at enkelt lys slår seg av og på for å simulere at noen er hjemme (skremme tyver, selv om de fleste av dem sjekker slikt bedre om dagen).

 

Og det som kan være viktig når de setter inn times rater på strømmen når alle har fått sin AMS måler, er å hindre at varmtvannsbereder og komfyr, og annet utstyr som trekker mye strøm legges inn samtidig, eller til visse tider. F.eks. kun ha VVB til å stå på om natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...