Gå til innhold

Nettverksdesign og optimalt oppsett av 5 routere


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har Altibox fiber med hjemmesentral ZyXEL P2812. Jeg deler internett med leieboer som har sin egen trådløse router og adskilt nettverk. Tanken er at leieboer ikke skal ha tilgang til mitt nettverk, dvs. NAS, Sonos-anlegg, osv.

I mitt eget nettverk har jeg tre ASUS routere for å dekke huset trådløst i 3 etasjer. Se oppsett i vedlegget eller i denne linken: https://goo.gl/cpd1YG

 

Problemet er at det ikke fungerer særlig bra, etter at jeg installerte de to siste routerne så går det veldig tregt. Mistenker at det er noe feil i innstillingene ettersom responsen i nettverket er så treg.

 

Jeg antar det er dumt å ha DHCP på både ZyXEL og router nummer 1, men skal jeg sette ZyXEL i bromodus så går det ikke å ha to enheter (min router 1 og naboens router) direkte koblet mot WAN ettersom man bare får tildelt 1 IP-adresse.

 

Er det noen nettverkseksperter som kan gi meg tips om hvordan dette bør se ut, og hvilke innstillinger som bør gjelde? På forhånd takk!

 

Mikael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdeling av nett.

Slik oppsettet ditt er nå, har du ingen kontroll på hva som skjer i nettverket ditt. Det kan jo være naboen bruker så mye av forbindelsen at det går ut over deg.

Jeg er usikker på hvordan asus routerene er, men har du mulighet for å sette opp adskilte nett på de forskjellige LAN portene, samt ekstra DHCP til disse nettene samt brannmur regler. Da vil du ha mulighet til å sette første router i bromodus. Min router (edgerouter fra Ubiquiti) kan i hvertfall gjøre en slik oppdeling av nettverket, kan også prioritere trafikk.

 

Hvor stor linje har du? Kan du kjøre Speedtest.net til nærmeste server også se resultat fra kabel og wifi?

 

Tilbake til trådløst,

Du bør ha forskjellige kanaler på router/aksesspunktene. De som ikke overlapper på 2,4 GHz er (1,6,11) anbefaler båndbredde på 20 MHz, om du kjører mer på 2,4 GHz vil dine APer forstyrre hverandre i tillegg til naboens nett pluss evt andre nett i nærheten. Sjekk gjerne med en wifi scanner til PC eller android enhet.

Lenke til kommentar

Oppdeling av nett.

Slik oppsettet ditt er nå, har du ingen kontroll på hva som skjer i nettverket ditt. Det kan jo være naboen bruker så mye av forbindelsen at det går ut over deg.

Jeg er usikker på hvordan asus routerene er, men har du mulighet for å sette opp adskilte nett på de forskjellige LAN portene, samt ekstra DHCP til disse nettene samt brannmur regler. Da vil du ha mulighet til å sette første router i bromodus. Min router (edgerouter fra Ubiquiti) kan i hvertfall gjøre en slik oppdeling av nettverket, kan også prioritere trafikk.

 

Hvor stor linje har du? Kan du kjøre Speedtest.net til nærmeste server også se resultat fra kabel og wifi?

 

Tilbake til trådløst,

Du bør ha forskjellige kanaler på router/aksesspunktene. De som ikke overlapper på 2,4 GHz er (1,6,11) anbefaler båndbredde på 20 MHz, om du kjører mer på 2,4 GHz vil dine APer forstyrre hverandre i tillegg til naboens nett pluss evt andre nett i nærheten. Sjekk gjerne med en wifi scanner til PC eller android enhet.

Enig i at jeg kunne hatt bedre kontroll på nabo, men vet at det ikke er derfor jeg har problemet. Naboen er en internettsurfer og intet mer, er for øvrig bortreist for øyeblikket og problemet har jeg for det.

 

Så det du da foreslår er at jeg bytter plass med Router 1 og switchen (egentlig bare tar ut switchen da), gitt at man kan dele inn i to nettverk. Jeg har ikke sett noen innstillinger som tilsier det - men skal forske litt mer på akkurat det.

Lenke til kommentar

Er mulig at det ikke går å dele nettverket. men ta en hastighetstest gjerne direkte med kabel fra en maskin(i stedet for switch), så med kabel etter switch, også med kabel etter din router. Så wifi. Kan også kjøre ping til eks 8.8.8.8,( eks 100 stk, "Ping 8.8.8.8 -n 100") også se om svartiden varierer mye og eller om det er pakketap

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Er mulig at det ikke går å dele nettverket. men ta en hastighetstest gjerne direkte med kabel fra en maskin(i stedet for switch), så med kabel etter switch, også med kabel etter din router. Så wifi. Kan også kjøre ping til eks 8.8.8.8,( eks 100 stk, "Ping 8.8.8.8 -n 100") også se om svartiden varierer mye og eller om det er pakketap

Nå kjørte jeg test på router 1, 2 og 3 hvor jeg pinget google.com. Det er faktisk router 3 som er problemet, her er det ca. 20 % pakketap på de fleste pingtestene jeg kjører.

Hva kan dette skyldes? Router 2 og 3 er satt opp identisk, ingen problem med router 2 når jeg går det nærmere igjennom.

Lenke til kommentar

Det er ikke behov for vlan(viritueltLAN), holder med forskjellige LAN,(uavhengige nettverkskort) eks Edgerouter lite fra Ubiquiti til kr ca 1000, mot 3000kr for den du linker til, den har 3 porter en til WAN, en til LAN1(egetnett) og en til LAN2(nabonett) eks i dette tilfellet. Brannmur kan settes opp til å ikke tillate trafikk fra et nettverk til det andre. Routeren støtter også vlan, men vlan i seg selv har mest å bety ved bruk av switch som støtter vlan. (Nå skal det sies at mange routere som rettes mot privatmarkedet og små bedriftsmarked ofte enten er en switch eller kommer med WAN port og en switch til LAN. I et slikt tilfellet vil vlan gjøre at du kan sette et vlan til å være direkte tilkoblet en port. Ulempe med vlan er delt båndbredde for trunk(trafikk som skal ut av vlan), fordel er enklere oppdeling av nettverk over samme utstyr, eks trenger ikke doble sett med switcher og liknende).

 

Tilbake til pakketap. Ta med router (ap) som du opplever pakketap på, sett den ved siden av hovedrouter, med en annen kort nettverkskabel i mellom for å sjekke om du fortsatt opplever pakketap. Om du ikke får pakketap da er feilen trolig kabel brudd/skade på kabel, eks om den har vært i veldig klem, feil terminering i endene/skade på terminering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er ikke behov for vlan(viritueltLAN), holder med forskjellige LAN,(uavhengige nettverkskort) eks Edgerouter lite fra Ubiquiti til kr ca 1000, mot 3000kr for den du linker til, den har 3 porter en til WAN, en til LAN1(egetnett) og en til LAN2(nabonett) eks i dette tilfellet. Brannmur kan settes opp til å ikke tillate trafikk fra et nettverk til det andre. Routeren støtter også vlan, men vlan i seg selv har mest å bety ved bruk av switch som støtter vlan. (Nå skal det sies at mange routere som rettes mot privatmarkedet og små bedriftsmarked ofte enten er en switch eller kommer med WAN port og en switch til LAN. I et slikt tilfellet vil vlan gjøre at du kan sette et vlan til å være direkte tilkoblet en port. Ulempe med vlan er delt båndbredde for trunk(trafikk som skal ut av vlan), fordel er enklere oppdeling av nettverk over samme utstyr, eks trenger ikke doble sett med switcher og liknende).

 

Tilbake til pakketap. Ta med router (ap) som du opplever pakketap på, sett den ved siden av hovedrouter, med en annen kort nettverkskabel i mellom for å sjekke om du fortsatt opplever pakketap. Om du ikke får pakketap da er feilen trolig kabel brudd/skade på kabel, eks om den har vært i veldig klem, feil terminering i endene/skade på terminering.

 

Fint lite å tilføye her... Eneste jeg kanskje er litt "uenig" i er begrensningene i forhold til trunk. Jeg tror dette vil være neglisjerbart, ivertfall til en så stor grad at det er løsningen jeg ville gått for. 

 

Rett gjerne på meg hvis jeg tar feil. Er veldig lenge siden jeg tok Ciscokurset mitt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...