Gå til innhold

Låne penger for å investere i indeksfond - god ide?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har forstått det slik at indeksfond "alltid" vil stige i verdi så lenge man har lang nok tidshorisont, og at man historisk sett har fått en avkastning på 7-8%.

 

Nå som renten er rekordlav, er det da en god ide å låne f.eks en million kroner for å sette dette i f.eks KLP aksje verden indeks eller DNB Global Index?

 

Jeg kan sikkert få lånt en million til 2,5% fastrente i 5 år og regnestykket pr år blir da:

 

Forventet avkastning (8%) 80.000kr

Rentekost (2,5%) 25.000kr

Fortjeneste = 55.000kr

 

I teorien høres dette ut som gratis penger. Så lenge verdensøkonomien ikke går fløyten og tidshorisonten er lang nok så jo indeksfond rimelig trygge, tenker jeg.

 

 

Hva tenker dere om en slik plan? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan sikkert få lånt en million til 2,5% fastrente i 5 år og regnestykket pr år blir da:

 

Forventet avkastning (8%) 80.000kr

Rentekost (2,5%) 25.000kr

Fortjeneste = 55.000kr

Hva stiller du som pant for dette lånet? Får du et avdragsfritt lån?

 

 

Har ikke vært i banken og søkt enda, men jeg antar at jeg kan utvide boliglånet mitt. Jeg brukte en million kroner som eksempel her, men jeg tror ikke jeg kommer til å låne fullt så mye.

 

 

Husk at det kan komme "krise" som fører til at du taper 25 - 60 % av beløpet i løpet av ett år.

 

Ja, men er det ikke bare å ha lang nok tidshorisont så er man "garantert" å gå i overskudd? Selvsagt vil det kommer perioder hvor det går i minus, det gjelder jo da å ha is i magen og ri gjennom stormen. Et indeksfond som følger MSCI eller S&P500 vil vel heller aldri tape seg 100% med mindre meneskeheten blir utslettet.

Lenke til kommentar

Folk gjør det med bolig hele tiden, og det har avkastning lik inflasjonen, så hvorfor ikke.

 

5 år er litt kort sikt, da man kan møte på prisfall i en slik periode. Du burde heller ikke bruke 8 % som utgangspunkt. Aksjemarkedet har gitt en mye høyere avkastning enn det i det siste, så du må ta i betraktning at markedet kan falle en del. Snitt på 7 % avkastning over tid er medregnet oppturer og nedturer.

 

Det jeg lurer på er hvilken bank som vil låne deg disse pengene? Så vidt jeg vet er det kun bolig som gir så god rente.

Lenke til kommentar

Folk gjør det med bolig hele tiden, og det har avkastning lik inflasjonen, så hvorfor ikke.

 

5 år er litt kort sikt, da man kan møte på prisfall i en slik periode. Du burde heller ikke bruke 8 % som utgangspunkt. Aksjemarkedet har gitt en mye høyere avkastning enn det i det siste, så du må ta i betraktning at markedet kan falle en del. Snitt på 7 % avkastning over tid er medregnet oppturer og nedturer.

 

Det jeg lurer på er hvilken bank som vil låne deg disse pengene? Så vidt jeg vet er det kun bolig som gir så god rente.

 

Har ikke hørt med noen banker enda, men jeg antar at jeg kan bruke leiligheten min som sikkerhet og ta opp et vanlig rammelån

Lenke til kommentar

Ja, men er det ikke bare å ha lang nok tidshorisont så er man "garantert" å gå i overskudd?

 

Mange som har trodd det og begynt å grine når pengene ble vekk. Du vil ikke satse på "garantert" med et lån hvertfall da de pengene ikke er penger du har å tape. Bedre å sitte igjen med null enn med minus hvis ting går dritt.

 

Så er den avkastningen du snakker om latterlig lav i forhold til risikoen selv om risikoen teknisk sett er liten. Det er bedre å låne lite og satse på noe høyrisikogreier i mine øyne.

Lenke til kommentar

 

Ja, men er det ikke bare å ha lang nok tidshorisont så er man "garantert" å gå i overskudd?

 

Mange som har trodd det og begynt å grine når pengene ble vekk. Du vil ikke satse på "garantert" med et lån hvertfall da de pengene ikke er penger du har å tape. Bedre å sitte igjen med null enn med minus hvis ting går dritt.

 

Så er den avkastningen du snakker om latterlig lav i forhold til risikoen selv om risikoen teknisk sett er liten. Det er bedre å låne lite og satse på noe høyrisikogreier i mine øyne.

 

Jeg støtter denne. Du bør heller ta opp 50 000 og sette alle sammen på et bestemt aksje. Så er det enten tap eller gevinst. Det har jeg gjort før og lyktes.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har forstått det slik at indeksfond "alltid" vil stige i verdi så lenge man har lang nok tidshorisont, og at man historisk sett har fått en avkastning på 7-8%.

 

Nå som renten er rekordlav, er det da en god ide å låne f.eks en million kroner for å sette dette i f.eks KLP aksje verden indeks eller DNB Global Index?

 

Jeg kan sikkert få lånt en million til 2,5% fastrente i 5 år og regnestykket pr år blir da:

 

Forventet avkastning (8%) 80.000kr

Rentekost (2,5%) 25.000kr

Fortjeneste = 55.000kr

 

I teorien høres dette ut som gratis penger. Så lenge verdensøkonomien ikke går fløyten og tidshorisonten er lang nok så jo indeksfond rimelig trygge, tenker jeg.

 

 

Hva tenker dere om en slik plan? :)

Nei. Ikke lån penger for å investere. Hvis alle tenker slik som deg så har verdensøkonomien er virkelig enormt problem, og det vil på et eller annet tidspunkt gjenspeiles.

 

Er du profesjonell investor kan du gjerne låne penger for å investere, om dette har et bestemt formål. Men som sagt, du bør kun investere penger du har råd til å tape.

Lenke til kommentar

Riktig det, men renten er fortsatt lavere enn forventet avkastning. Ergo fortjeneste

 

Det er bare noen få prosenter, husk på inflasjon og. Virker mest slitsomt på meg. Vi lever også i en utrygg tid ikke bare med tanke på all gjelden i økonomien, men også med tanke på internasjonal sikkerhet. Indeksene er på ATH...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...