Gå til innhold

Nettverkstilkobling er plutselig navngitt "Ethernet 2"


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bare småpell, men stusser litt..

 

Bruker Windows 10 Home 64-bit.

 

Under Kontrollpanel -> Nettverk og Internett -> Nettverkstilkoblinger ser jeg at tilkoblingen plutselig heter "Ethernet 2" og enhetsnavn heter "Intel® Ethernet Connection (2) I219-V". Hvorfor (2)?

 

Se vedlegg..

 

Før sto det "Ethernet" og "Intel® Ethernet Connection I219-V". Alt har stått urørt..

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis fordi maskina har vært koblet til og fra nettet. Ikke alltid at Windows skjønner at det er samme tilkobling.

Jeg har koblet av og på nettet mange ganger før, uten at det har endret navn. Jeg gjorde det samme nå, så det står det samme..

Lenke til kommentar

Kan være en oppdatering på kortet, eller at det har vært frakoblet, og dermed gir Windows nytt navn til enheten.

 

Du kan selv endre navnet tilbake on du ønsker der.

Da får jeg beskjed om at det allerede finnes en tilkobling med dette navnet. Når jeg fjerner "2" altså..

Lenke til kommentar

 

Vanligvis fordi maskina har vært koblet til og fra nettet. Ikke alltid at Windows skjønner at det er samme tilkobling.

Jeg har koblet av og på nettet mange ganger før, uten at det har endret navn. Jeg gjorde det samme nå, så det står det samme..

 

Jepp, det er fordelen med Windows - du kan aldri være sikker på at det oppfører seg konsistent.

Lenke til kommentar

Oppdatering/bytte av driver og/eller å bytte fysisk slot NIC-et sitter i kan gjøre dette. Grunnen tik at du ikke får gjenbrukt det gamle navnet, er at det ligger igjen informasjon i Windows registry om det gamle kortet. Sjekk i Device Manager om det ligger et ekstra NIC (med det gamle navnet) som har feil på seg og fjern eventuelt dette.

 

Eneste gangen jeg har opplevd det som et problem, er når man har satt fast IP-adresse , gateway etc. på kortet og det 'forsvinner.' Da kan man få feilmelding om at (IP-adressen) allerede er i bruk når man forsøker å gjenbruke info på kortet som nå heter "2." Har man flere like nettverkskort (porter), vil de uansett benevnes med "2", "3" etc. bak.

 

==> Bruker du DHCP/kortet ikke brukes, spiller det ingen rolle om det står "2" bak.

Lenke til kommentar

Oppdatering/bytte av driver og/eller å bytte fysisk slot NIC-et sitter i kan gjøre dette. Grunnen tik at du ikke får gjenbrukt det gamle navnet, er at det ligger igjen informasjon i Windows registry om det gamle kortet. Sjekk i Device Manager om det ligger et ekstra NIC (med det gamle navnet) som har feil på seg og fjern eventuelt dette.

 

Eneste gangen jeg har opplevd det som et problem, er når man har satt fast IP-adresse , gateway etc. på kortet og det 'forsvinner.' Da kan man få feilmelding om at (IP-adressen) allerede er i bruk når man forsøker å gjenbruke info på kortet som nå heter "2." Har man flere like nettverkskort (porter), vil de uansett benevnes med "2", "3" etc. bak.

 

==> Bruker du DHCP/kortet ikke brukes, spiller det ingen rolle om det står "2" bak.

Takk for godt svar! Da skal jeg ta en sjekk når jeg får anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...