Gå til innhold

Elsyklister trekker opp gjennomsnittsfarten på veiene


Anbefalte innlegg

 

Problemet er vel at syklist-gjennomsnitthastigheten har gått kraftig opp på foratuene!

25 km/t er mye på et fortau, men jeg har til gode å se en El-syklist kjøre saktere enn det de klarer...

 

Det er ikke uten grunn at det er forbudt å sykle på fortauet  i alle europeiske land, bortsett fra Norge og Island...

 

Det har du helt rett i. Norge ligger langt bak på dedikerte sykkelveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelpemotoren er begrenset til 25kmt, men er ellers 250w som utgjør en ganske betydelig mengde og kan få de fleste utrente på sykkel til jobb. De fleste mosjonister ligger på rundt 70-150w til jobb, med noen peaks på 250+ i motbakker, med mindre de gir full pupp hele veien. Og ingen sykler over 70% terskel hver dag på jobb, med mindre man er komplett idiot.

 

Mao. å ettermontere en 250w krankmotor på din vanlige sykkel vil utgjøre en enorm forskjell. Sett deg på en wattsykkel og forsøk å tråkke 250w i 10-20 min så vil du forstå hvor mye "den begrensede" motoren faktisk hjelper deg  ;)

 

På en 20km strekning med ca. 250-400 høydemeter er det absolutt ikke uvanlig å ha en gjennomsnittshastighet på alt fra 15-20kmt til jobb og da sykler man ikke direkte rolig. En årsak som bidrar til "lav" hastighet er veikryss, dårlig underlag. overganger/underganger, uoversiktlige svinger, gående, busstopper, utkjøring fra parkering, motbakker, motvind, uvær etc. Ved å få en hjelp på 250w så vil gjennomsnittsfarten din kunne ligge godt over 20kmt da du får MYE hjelp i alle motbakker og der det er motvind.

 

Men gjennomsnittshastigheten er ikke det viktigste. Det utgjør ubetydelige tidsforskjeller for de aller fleste. Regn ca. 1 time per 20km om du sykler flere dager i uken til jobb.
Det aller viktigste er at de fleste pakkene man kan ettermontere på din egen sykkel vil kunne frakte deg ca. 1 time på sykkel med hastighet på oppimot 25kmt uten at du trenger å tråkke noe særlig watt selv. Noe som åpner for sykling til jobb for veldig mange. Deretter lader du batteripakken på jobb så er den klar til hjemturen.

 

Når det gjelder de som sykler fort blant gående, så er det til stor frustrasjon for selv erfarne syklister. Men gående er også farlige når de går med propper og øreklokker (burde vært forbud). Det første man lærer på sykkel er å aldri ha noen i ørene med mindre man er i eliten og må ha komunikasjon med rittleder/kaptein på ene øret.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til watt begrensingen?

Radbikes har 750watt, men bare 32 kmt makshastighet

 

Har EL-sykkel på ønskelisten, evnt å montere motor på min eksisterende sykkel, som stort sett står i boden da det er enklere/lettere å ta bilen

 

Edit: Ettermontering utgår da det koster 8k++++

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til watt begrensingen?

Radbikes har 750watt, men bare 32 kmt makshastighet

 

Pedelec direktivet, i form av 2006/42/EC Machinery Directive, og den påfølgende CEN standard EN 15194 :

 

- http://www.raivereniging.nl/ecm/?id=workspace://SpacesStore/4ee4a9c0-3b5a-48f7-9346-ce670f4a0e43 

http://www.bike-eu.com/laws-regulations/artikel/2010/8/eu-regulations-for-e-bikes-pedelecs-part-2-machinery-directive-1018837

 

Alt over 25km/t og 250Watt kontinuerlig, er følgelig ulovlig innenfor EU/EØS.

 

Edit: Ettermontering utgår da det koster 8k++++

 

eBay er din venn. Søk på Bafang, ebike eller 'hub/cranc electric motor.'

 

Alternativt kan du gå direkte til en av de kinesiske fabrikantene. Du finner dem på 'Ali Express' under de samme søketermer. En mer vel ansett leverandør (med tilhørende priser) er Golden Motors. Tetting, lager og girolje er dessverre det første kineserene sparer inn på...

 

https://www.goldenmotor.com

 

Men for en kraftig motor inklusive et akseptabelt batteri er ikke den prisen du oppgir så fryktelig langt unna. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Og joda prisen er fortsatt høy (1 år siden jeg undersøkte). Men for en basic grei sykkel som også er eldrevet er jo prisene rundt 20.000,- og oppover. Samt at du har ulempen med at eldriften er begrenset til denne om noe vesentlig skulle gå i stykker. Derfor for mange bedre å ettermontere krankmotor på egen sykkel. Legger man på en 1000,- er det noen sykkelverksteder som også gjør hele jobben for deg.

 

EDIT:
Det er forøvrig ingenting som hindrer deg i å montere en sterkere motor på eks. 1000w og ingen hastighetsbegrensning (som regel rundt 50kmt), men da kjører du på lik linje med en "ulovlig trimmet moped" med de følger det får om du blir  kontrollert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har hatt elsykkel i snart tre år og den største forskjellen for min del er at jeg følger trafikkreglene! Med vanlig sykkel gjelder det å holde farten oppe og bruke bremsene minst mulig og det blir naturlig å skli over kryss på rød/gult lys, ikke bremse for fotgjengere etc. Med elsykkel koster det meg ingenting å stanse for gult lys eller fotgjengeroverganger. Jeg blir kortsagt et bedre menneske med elsykkel :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Per:

Det er nok faktisk et godt poeng.

 

Selv har jeg aldri latt "holde farten oppe" gå utover andre ting men tror på at noen kan være i det tankesporet. Jeg stanser alltid når jeg skal og senker fart der man bør/skal.

 

Har aldri opplevd noe konflikt med det egentling. Hver gang jeg sykler så er tanken som ligger fremst å prøve å få til et godt samarbeid med alle andre, rett og slett også for egen sikkerhet. Jeg ønsker ikke å være årsak til andres skader eller bli skadet unødvendig selv. Når man er vant til å kjøre bil proaktivt så tenker man også slik på sykkel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg tar meg selv i å "være i det tankesporet" ganske ofte selv når jeg er ute og sykler og jeg må jobbe mer aktivt for å fokusere på trafikkbildet rundt meg istedet for å bare fokusere på effektiv energibruk. Med et motorisert kjøretøy er førstepri alltid trafikkbildet.

 

Problemet med EL-sykler i Norge er at de er begrenset

 

Kunne ha blitt kvitt en drøss med mopeder og biler, om en kunne brukt ubegrensede EL-sykler

Tenker da på at Norge skal kvitte seg med fossilbiler og dette da er den beste løsningen

Selvsagt kan man ha "ubegrensede" el-sykler i norge, men de vil da være registreringspliktige som moped / motorsykkel (med de krav det medfølger). Sykler er ikke registreringspliktige, krever ikke sertifikat, har ingen minimumsalder og kan sykles "over alt". Da er det etter min mening en selvfølge at motorisering av sykler skal ha strenge begrensninger.

Endret av Deimos_Anomaly
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg skal opp en lang bakke så forsøker jeg allttid å holde farten eks ned en bakke før oppoverbakken, men tørr sjelden det om det eks. er et veikryss. Jeg har kommet mer og mer dit at jeg senker farten betydelig når jeg passerer gående osv. selv med god klaring. Rett og slett fordi noen skvetter veldig selv om det er 1 meter til dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...