Gå til innhold

Aksjesparekonto - nyheter og betrakninger


Ægir

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er spurt om tidligere - men, er det forskjeller på ASK hos feks DnB og Nordnet?

Har opprettet ASK i DnB siden det er min daglige bank - men ser at veldig mange velger Nordnet over andre løsninger - er det noen grunn til det?

 

Bra grensesnitt og muligheten til å diskutere og se andre sine porteføljer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et salig rot dette skulle bli..! Opprettet ASK hos DNB men disse tar visst årsgebyr på alt overstående 100k. 

Grunnen til jeg valgte DNB framfor KLP var at KLP sa at jeg kun kunne flytte KLP-fond til dem, men nå står det på nettsiden at de også kan selge eksisterende fond ved flytting, og omgjøre det til valgfritt KLP-fond.

 

I tillegg har jeg bestilt flytting fra Nordnet til DNB, og venter fortsatt på å få fondet inn på ASK-kontoren etter 1 mnd..

Lenke til kommentar

For et salig rot dette skulle bli..! Opprettet ASK hos DNB men disse tar visst årsgebyr på alt overstående 100k. 

Grunnen til jeg valgte DNB framfor KLP var at KLP sa at jeg kun kunne flytte KLP-fond til dem, men nå står det på nettsiden at de også kan selge eksisterende fond ved flytting, og omgjøre det til valgfritt KLP-fond.

 

I tillegg har jeg bestilt flytting fra Nordnet til DNB, og venter fortsatt på å få fondet inn på ASK-kontoren etter 1 mnd..

 

Du har sikkert fått VPS-konto samtidig, som har gebyr ved innskot over 100 000. Det kan ein for øvrig få trukket av på skatten, men så lenge du har pengane på AKS og ikkje VPS, så burde det ikkje bety stort.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kan svært lite om aksjer og sånt, så jeg spør her:

 

For et par år siden fant jeg ut at jeg hadde en del penger på aksjefond som ble startet av en-eller-annen i familien for 20 år siden. Nå som aksjesparekonto er kommet, er dette penger jeg burde flytte innpå der? Eller bare ikke røre pengene og la dem godgjøre seg på aksjefondet?

Endret av M4ds
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kikket litt på reglene rundt AKS idag, og ser at "amnestiet" for overflytting av eksisterende fond har blitt utvidet til å gjelde ut 2018. Er det da sånn å forstå at jeg bør investere utenfor konto fra til slutten av amnestiperioden? Da vil jeg jo kunne flytte fondene inkludert urealisert gevinst uten å senere måtte skatte for denne gevinsten. Eller misforstår jeg noe?

Lenke til kommentar

Da misforstår du nok. Man må skatte av gevinsten uansett kontotype. Men fordelen med ASK er at:

 

1) Man kan ta ut hele det opprinnelige beløpet man kjøpte for før man begynner å skatte, og deretter skatter man flatt av gevinsten. I motsetning til vanlig aksje/fondskonto der man i dag skatter fortløpende av hver eneste realisasjon basert på hva man kjøpe de eldste andelene for. Altså er faktisk penger tilgjengelige uten å skatte, i motsetning til uten ASK hvor man må skatte før man bruker aksje/fondssparing med gevinst til f.eks. boligkjøp.

 

2) Har man urealisert gevinst kan man flytte midlene til nye fond/aksjer uten å realisere og komme i skatteposisjon. Ønsker man å gjøre noen endringer på aksjer/fond som man har urealisert gevinst på så tenker jeg at man bør få det over på ASK jo før jo bedre enn å vente med ønskede endringer (f.eks. at det er kommet billigere indeksfond).

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Eg spurte om det før, men trur ikkje eg fekk noko respons.

 

Kan du ta ut og putte inn på ASK-fond sånn heilt utan vidare så lenge du er innanfor det du har skutt inn?

 

Om du td. har satt inn 500 000 og fått 300 000 i avkastning. Så får du bruk for 50 000 kroner og tar dei ut. Eit par månader etterpå set du 50 000 inn igjen. Verdien på fondet er tilnærma lik som då du tok dei ut. Får dette betydning for noko som helst? Er det noko praktisk forskjell på det scenario ift. om du aldri tok ut dei 50 000? Kan du ta ut og putte inn på den måten så mykje som du vil?

Lenke til kommentar

Jeg har har hatt aksjene mine i DNB så langt fordi det er her jeg har alt som har med bank å gjøre, altså veldig praktisk. 

 

Skal nå få meg aksjesparekonto og vurderer derfor å skifte leverandør for denne kontoen. Det vil gjøre det mindre praktisk for meg ved at jeg må logge meg inn og holde orden flere plasser. For VPS kontoen i DNB må jeg betale 400 kr hvert år og kurtasjen er relativt høy (95,-). 

 

Hvordan er det andre plasser? Må man betale de 400 uansett (har over 100' på konto)? 

 

kurtasjen vet jeg at man kan få under 50,- andre plasser. Jeg gjør kanskje en handel i måneden og vurderer da å bytte, til tross for bryderiet, hvis det sparer meg en tusenlapp hvert år.

 

400 (VPS) + 12x50(kurtasje)=1000,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...