Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2P eller S1?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på noe! Jeg har nå 1P, synes det er nokså enkelt (har 6-er). Neste år skal jeg velge mellom 2P og S1. Jeg er redd for at 2P vil bli for kjedelig, og at det blir et dårlig arbeidsmiljø i klassen. Jeg vil derimot få en ganske grei karakter.

Hvis jeg velger S1 må jeg jobbe mye mer, og regne med å gå ned kanskje 2 karakterer i matte, noe som vil gå ut over snittet mitt. Jeg har i tillegg geografi som jeg må ta som privatist. Er redd for at det blir for mye jobbing.

 

Så er det dette med flere å ha "åpne dører". Per nå, har jeg ingen ønsker om å bli noe som krever S1+S2 matte. (Ingen studier krever bare S1, så da bør jeg nesten ha matte tredje året også.) 

Men samtidig føler jeg at jeg ikke får gjort mitt beste med å gå P-matten..

 

Hva bør jeg gjøre?

Skal jeg velge S1 for å åpne flere dører, men samtidig få dårligere snitt, eller skal jeg velge 2P sånn jeg får mer tid til andre fag og sikre en god karakter?

 

Setter pris på svar :)

Endret av Henrik Ibsen <3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Jeg personlig ville gått for 2P og fått bra karakter der. Da får du fint snitt, også kan du heller ta et forkurs om du plutselig skal på et studie som krever S1/S2.

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg S1+2 var veldig greie fag å få høy karakter i (jeg tok også fag ved siden av som privatist begge årene). Du må definitivt jobbe mer enn med P-matte, men med litt interesse for faget er det ikke så ille.

 

Dessuten får du realfagspoeng fra S-matte, så selv om du går ned i karakter kan det hende det hever snittet ditt totalt, i tillegg til at det selvfølgelig gir deg litt flere muligheter videre. 

Lenke til kommentar

Har du behov for S-matten? Har du planer som å studere noe som krever S-matte til videre høyere utdanning?

 

Vil du ha høyere snitt med 2P, eller hakket lavere med S-matten? (med samme arbeidsmengde), dog med flere valgmuligheter

 

EDIT: Basert på det du skriver, tror jeg 2P er det rette valget, men du må undersøke selv og se om du vurderer studier som krever S-matte.

Endret av SLapsy
Lenke til kommentar

Arbeidsmengden i 2P er da lavere enn i S1? 3 timer i uken mot 5.

 

Det er mer algebra o.l. i S1, mens 2P har en god del statistikk. Hvis du ikke kan fordra histogrammer o.l. og liker LITT abstrakt regning er S1 å foretrekke.

 

Det er litt tid igjen av skoleåret, stikk opp på lærerværelset og be om å få bla litt i lærebøkene i begge fagene. Da ser du om S1 virker helt gresk.

Lenke til kommentar

+S1 gir deg noe 2p ikke gir deg, realfagspoeng! Så det kan jo faktisk hjelpe deg til et bedre snitt.

 

 

Dessuten får du realfagspoeng fra S-matte, så selv om du går ned i karakter kan det hende det hever snittet ditt totalt, i tillegg til at det selvfølgelig gir deg litt flere muligheter videre. 

 

Rådgiveren viste meg en utregning på dette. Jeg får 0,5 poeng for S1, men hvis jeg går ned en karakter blir det bare 0,1 poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...