Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

- Hamas anerkjenner Israels eksistens
 

- Hamas anerkjenner staten Israels eksistens, sier Hamas' leder i eksil, Khaled Meshaal.
 

- Israel er en realitet, og det vil fortsette å være en stat kalt Israel. Dette er et faktum, sa Meshaal i et intervju med nyhetsbyrået Reuters.
 

- Problemet er ikke at Israel er en enhet. Problemet er at den palestinske stat ikke eksisterer, la han til.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoesten/hamas-anerkjenner-israels-eksistens/a/165213/

 

Dette var i år 2007!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hamas anerkjenner Israels eksistens

 

- Hamas anerkjenner staten Israels eksistens, sier Hamas' leder i eksil, Khaled Meshaal.

 

- Israel er en realitet, og det vil fortsette å være en stat kalt Israel. Dette er et faktum, sa Meshaal i et intervju med nyhetsbyrået Reuters.

 

- Problemet er ikke at Israel er en enhet. Problemet er at den palestinske stat ikke eksisterer, la han til.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoesten/hamas-anerkjenner-israels-eksistens/a/165213/

 

Dette var i år 2007!

 

Pussige greier, dette var altså samtidig som Hamas hadde et charter som eksplisitt sa at jødene og staten Israel skulle utslettes.

 

Nå modererte de dette charteret litt tidligere i år, men ledelsen i Hamas, ikke en tidligere leder i eksil, sa altså for bare noen måneder siden at:

 

 

 

“If Hamas liberated 99.9% of the land of Palestine, it will not give up on the rest,” al-Zahar continued. He added, “We cannot religiously, morally or nationally give up on one inch of the land of Palestine.”
 
While some interpreted the new document as a change for Hamas, the terrorist organization never presented it as a replacement to its 1988 charter which calls for the destruction of Israel. Reuters reported that al-Zahar explicitly confirmed this at the news conference.
 
“When people say that Hamas has accepted the 1967 borders, like others, it is an offense to us,” al-Zahar said according to the Reuters account.
 
Al-Zahar continued, “We have reaffirmed the unchanging constant principles that we do not recognize Israel; we do not recognize the land occupied in 1948 as belonging to Israel and we do not recognize that the people who came here (Jews) own this land.”
 
“Therefore, there is no contradiction between what we said in the document and the pledge we have made to God in our (original) charter,” Zahar concluded.

 

 

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Ahmadinejad-rådgiver fikk kjeft etter Israel-uttalelse
 

Irans øverste leder, ayatolla Ali Khamenei, satte på plass en av president Mahmoud Ahmadinejads rådgivere fredag. Årsaken er at rådgiveren uttalte at Iran er en venn av det israelske folk.
 

- Den islamske republikkens ståsted er helt klart. Vi har ingen problemer med jøder, kristne eller andre troende, men vi har et problem med folket som har stjålet det palestinske landet, la Khamenei til.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/iran/ahmadinejad-raadgiver-fikk-kjeft-etter-israel-uttalelse/a/530402/

 

Dette var i år 2008...

Lenke til kommentar

 

Ja og for Jordan, Libanon og Egypt sin del, så er det jo i stor grad blitt fred. Men fra Syria var altså vilkårene uakseptable.

Hvorfor var vilkårene uakseptable?

Som du selv påpekte ville Israel vært nødt til å oppgi Golanhøydene... Det ville vært ren idioti av Israel å gå med på.

Lenke til kommentar

Det har blitt forklart flere ganger tidligere. Golanhøydene gir Israel en defensiv fordel og gir Syria en offensiv fordel. Det sier seg selv at Israel ikke er villig til- og ikke skulle behøve å gi fra seg den fordelen når det er Syria selv som er grunnen til at de trenger den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har blitt forklart flere ganger tidligere. Golanhøydene gir Israel en defensiv fordel og gir Syria en offensiv fordel. Det sier seg selv at Israel ikke er villig til- og ikke skulle behøve å gi fra seg den fordelen når det er Syria selv som er grunnen til at de trenger den.

 

Ikke når det eneste som har hindret fred mellom Syria og Israel er at Israel nekter å gi slipp på okkupasjonen.

Lenke til kommentar

 

Det har blitt forklart flere ganger tidligere. Golanhøydene gir Israel en defensiv fordel og gir Syria en offensiv fordel. Det sier seg selv at Israel ikke er villig til- og ikke skulle behøve å gi fra seg den fordelen når det er Syria selv som er grunnen til at de trenger den.

Ikke når det eneste som har hindret fred mellom Syria og Israel er at Israel nekter å gi slipp på okkupasjonen.

Jo... Hvis jeg peker en pistol på hodet ditt og du svarer med å peke en tilbake på mitt- Så ville det vel bare vært rett og rimelig av deg å nekte å fjerne din før jeg fjerner min?

Blir noe av det samme prinsippet.

 

Om Syria vil ha fred med Israel, så får de godta at Golanhøydene nå tilhører Israel. Det er det det koster å gå til krig mot nabolandet sitt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enda et eksempel. Så lenge okkupasjonen vedvarer vil det bare oppstå nye voldshandlinger fra tid til annen som vil føre til at både jøder og palestinere blir skadd og drept!

 

Fem drept i skuddveksling på Tempelhøyden

 

To israelske politifolk og tre israelske palestinere.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/fem-drept-i-skuddveksling-pa-tempelhoyden/68514660

Lenke til kommentar

 

 

Det har blitt forklart flere ganger tidligere. Golanhøydene gir Israel en defensiv fordel og gir Syria en offensiv fordel. Det sier seg selv at Israel ikke er villig til- og ikke skulle behøve å gi fra seg den fordelen når det er Syria selv som er grunnen til at de trenger den.

Ikke når det eneste som har hindret fred mellom Syria og Israel er at Israel nekter å gi slipp på okkupasjonen.

Jo... Hvis jeg peker en pistol på hodet ditt og du svarer med å peke en tilbake på mitt- Så ville det vel bare vært rett og rimelig av deg å nekte å fjerne din før jeg fjerner min?

Blir noe av det samme prinsippet.

 

Om Syria vil ha fred med Israel, så får de godta at Golanhøydene nå tilhører Israel. Det er det det koster å gå til krig mot nabolandet sitt...

 

 

Hvor er logikken? Egypt fikk tilbake Sinaihalvøyen og Andre verdenskrig (bare et eksempel) endte med at Nazi-Tyskland måtte gi fra seg de okkuperte områdene. Har Israel noen spesiell rett til å stjele andres land? Spesielt når det er de selv som starter krigshandlingene!?

 

Det Staten Israel må innse er at tidene har endret seg og Israel må følge med i tidene!

Lenke til kommentar

Nrk melder at 300 mindreårige palestinere sitter fengsles i israel ogofte utsettes for tortur

 

 

 

-NRK er ikke til å stole på.

-Mange av disse mindreårige er terrorister. F.eks i den episoden som ble slått stort opp i media nylig, hvor israelske soldater stod og hånet en mindreårig jente de hadde skutt i magen. Først lenge etterpå ble det klart at hun hadde stukket en av soldatene i halsen.

-Definèr tortur for meg. Hva gjør de med dem? Norsk politi benytter nemlig også "tortur" og har fått kritikk internasjonalt for sin bruk av den "torturen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er logikken? Egypt fikk tilbake Sinaihalvøyen og Andre verdenskrig (bare et eksempel) endte med at Nazi-Tyskland måtte gi fra seg de okkuperte områdene. Har Israel noen spesiell rett til å stjele andres land? Spesielt når det er de selv som starter krigshandlingene!?

 

Det Staten Israel må innse er at tidene har endret seg og Israel må følge med i tidene!

 

 

 

FN har allerede gjentatte ganger gitt Israel lov til å sette nye grenser.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det har blitt forklart flere ganger tidligere. Golanhøydene gir Israel en defensiv fordel og gir Syria en offensiv fordel. Det sier seg selv at Israel ikke er villig til- og ikke skulle behøve å gi fra seg den fordelen når det er Syria selv som er grunnen til at de trenger den.

Ikke når det eneste som har hindret fred mellom Syria og Israel er at Israel nekter å gi slipp på okkupasjonen.
Jo... Hvis jeg peker en pistol på hodet ditt og du svarer med å peke en tilbake på mitt- Så ville det vel bare vært rett og rimelig av deg å nekte å fjerne din før jeg fjerner min?

Blir noe av det samme prinsippet.

 

Om Syria vil ha fred med Israel, så får de godta at Golanhøydene nå tilhører Israel. Det er det det koster å gå til krig mot nabolandet sitt...

Hvor er logikken? Egypt fikk tilbake Sinaihalvøyen og Andre verdenskrig (bare et eksempel) endte med at Nazi-Tyskland måtte gi fra seg de okkuperte områdene. Har Israel noen spesiell rett til å stjele andres land? Spesielt når det er de selv som starter krigshandlingene!?

 

Det Staten Israel må innse er at tidene har endret seg og Israel må følge med i tidene!

Egypt fikk tilbake Sinai halvøya fordi den ikke ga noen offensiv eller defensiv fordel til noen av partene på den måten Golanhøydene gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nrk melder at 300 mindreårige palestinere sitter fengsles i israel ogofte utsettes for tortur

 

 

 

-NRK er ikke til å stole på.

-Mange av disse mindreårige er terrorister. F.eks i den episoden som ble slått stort opp i media nylig, hvor israelske soldater stod og hånet en mindreårig jente de hadde skutt i magen. Først lenge etterpå ble det klart at hun hadde stukket en av soldatene i halsen.

-Definèr tortur for meg. Hva gjør de med dem? Norsk politi benytter nemlig også "tortur" og har fått kritikk internasjonalt for sin bruk av den "torturen".

 

 

Hvorfor er ikke NRK til å stole på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...