Gå til innhold

Thailand: Bangkok og Krabi


Anbefalte innlegg

Hei! Vi har planlagt en reise til Thailand senere i sommer, og tenker å først være litt i Bangkok før vi drar videre til Krabi. Lurer i den forbindelse på om noen her har vært der tidligere, og har forslag til ting vi burde gjøre eller få med oss, eller hvilke hoteller som kan anbefales og som er rimelige? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så spesielt er det nok ikke selv om jeg ikke har besøkt noen av plassene. En ting har jeg fått med meg dog, ligg LANGT unna Patpong, er bare scam der.

Mange lever av å scamme dumme turister der nede, husk det. Ikke se ut og oppfør deg som en dum turist, da går du rett i fella.

De fleste slike steder er overfylte, høylytte og full av ting en nordmann ikke har sett noe i nærheten av før. Det er ikke mye å gå glipp av i grunn, spesielt vanlig er ladyboys som er ekstremt aggressive, stjeler og styrer med deg. Mange feller der nede, ikke havn på sveiseblind fylla og bli liggende i gata midt på natta, kan koste deg livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste slike steder er overfylte, høylytte og full av ting en nordmann ikke har sett noe i nærheten av før.

 

Nettopp :)

 

Det er kanskje ikke superspesiellt, men slike steder er verdt å se synes hvertfall jeg. Det er ikke hver dag man får se galskap av den typen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør nesten få med seg Red Light-områdene i Bangkok bare for å ha sett dem. Men det kan være greit å lese litt om måter man blir forsøkt svindlet på før man gir seg i kast med nattelivet. Eller Thailand generelt for den saks skyld.

 

Og husk, den smellvakre dama du møtte i en bar som bekjenner sin evige kjærlighet og troskap til deg... tenk med det store hodet, ikke det lille. Alt er business.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Vi har planlagt en reise til Thailand senere i sommer, og tenker å først være litt i Bangkok før vi drar videre til Krabi.

 

Hvem er "vi" ?

 

Dersom dere er på guttetur, så er Soi Cowboy (horedistriktet) verdt å få med seg. Dersom dere har med barn eller er et par, så er neppe Soi Cowboy rette plassen.

 

Kongepalasset er alltid verdt å få med seg, kanskje også Ananta Samakhom.

Khao San Road, møtestedet for backpackere er interessant for noen.

Leie en båt i Lumpiniparken kan være hyggelig, kanskje mest for par.

 

Du bør minst besøke ett tempel, Wat Arun i Bangkok er et av Thailands vakreste, Wat Phra Kaew er også bra, samt Wat Traimit som har den gylne Buddha.

Har dere tid, så er en busstur (eller flytur) til Angkor Wat i Kambodsja helt klart et høydepunkt for alle som er interessert i historie.

 

Det finnes også mange markeder, Pratunam er et av de største, nattmarkedet i Rod Fai, samt flere flytende markeder som er verdt et besøk.

Dyrehagen Dusit er okay, det samme med krokodillefarmen.

 

Strandliv tar dere vel i Krabi, men om sommeren blir det veldig varmt i Thailand, de fleste reiser jo mellom senhøst og tidlig vår.

Som nevnt over er Phi Phi verdt et besøk, dersom dere drar før sesongen, altså på sommeren, er det ikke så mye folk, i turistsesongen er Phi Phi alt annet enn idyll, med mindre man liker å føle seg som sild i tønne.

Det går båter fra Krabi ut. Det tar noe over en time med ferge, en hel del raskere med speedbåt, dersom man tør.

 

Først og fremst, husk respekt. Aldri ta noen på hodet, ta av skoene i templene osv.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se opp for postere på vegger der det står bilder av en plass og som folk som vil selge deg en billett eller kjøre deg dit.

Palass, tempel og floating market som det snakkes om her ligger ofte et bra stykke utenfor byen, ofte mer enn en time kjøring. 
De fleste av disse vil bare lure turister, så pass opp. http://www.bangkok.com/magazine/5-scams.htm

Forøvrig er det varmt nok hele året, stort sett 30+, jeg fikk anbefaling om å besøke lenger nord, nærmere bestemt Chiang Mai, litt kjøligere der og ikke så travelt som storbyene er. Dog vanskeligere å treffe folk som snakker engelsk jo lenger vekk man er fra en stor by.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er det varmt nok hele året, stort sett 30+

 

30+ er helt klart varmt nok, men det verste midt på sommeren er at luftfuktigheten er nær 100%, å temperaturene gjerne ligger over 25 grader også om natten.

 

Det er en grunn til at den thailandske turistsesongen er i de norske vintermånedene, men er man ikke plaget med varmen, så er det nok ikke noe problem.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er "kort vei" til Koh Lanta fra Krabi.. familievennlig øy. Eneste plassen jeg turte å kjøre scooter :)

 

Kort båttur fra Krabi (Au Nang) ligger Poda Island - skal du tilbringe en dag på stranden så anbefaler jeg denne plassen. 

Obs, ikke mye å gjøre der.. igrunn bare en kjempefin strand med få salgsboder. 

 

Om dere ønsker en dag med opplevelsetur, så kan jeg varmt anbefaler "turpakken" Four Islands (Koh Ma, Koh Chuak, Koh Kradan og Koh Mook (Emerald Cave).

 

Krabi byen er ikke så fin å bo i.. anbefaler heller å finne et hotell i området Au Nang.

Lenke til kommentar

I Bangkok bør det helst være sentrumsnært og nære attraksjoner som er av interesse, eksempelvis div. templer/palasser. Vi skal ikke være lenge i Bangkok, så 1000 kr pr natt inkl. frokost for 3 personer er akseptabelt.

 

I Krabi kunne vi tenkt oss å bo ved en strand med bademuligheter, og muligheter for spa/massasje. Kommer kanskje til å dra forskjellige steder med tanke på tipsene jeg har fått tidligere.

Lenke til kommentar

Brukte stort sett Tripadvisor for å finne hotell. Det er masse reviews på hotellene, så vi fant ofte en bra hotell på første forsøk. 

De gangene vi var litt misfornøgd med hotellet, så sjekket vi bare ut og fant et nytt hotell i samme gate/by.

 

I Bangkok anbefaler jeg dere å se etter hotell på Sukhumvit Rd - Veldig lang gate i Bangkok, men en av få med "Metro". Banen går også fra flyplassen til denne gaten. Her er det hotell i alle prisklasser og standarder. Gaten har også flere store shoppingsentere om man ønsker å besøke disse.

 

Skal man ta taxi i Bangkok, så må man regne med at de prøver å lure deg. "No sorry, the tempel is closed today (det er åpen alle dager!), but I can drive you to xxxx that i recommend".

Om de ikke vet hvor hotellet deres ligger på tilbakeveien, så bare be de kjøre til Metro/Skytrain. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...