Gå til innhold

Stort kvalitetstap når man kobler PC til TV?


Th0mas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig så mener jeg at en ikke kan sammenligne filmopplevelsen på tv og pc-skjerm. Tv er mye bedre å se på.

Selv om en "i teorien" får lavere oppløsning så går det ikke an å bruke dette til å sammenligne med. Det som har mest å si er at en tv har runde piksler og en pc-skjerm har firkantede, blir derfor mer kantete o.l på en pc skjerm.

 

Oppløsningen på en dvd film i pal format er 725x576.

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen "kvalitetstap" egentlig, MEN det vil se forkjellig ut på TV og PC fordi:

 

- TV'en er større. Alle pikslene der blir derfor også mye større.

- TV'en støtter som regel lavere oppløsning enn monitorer (men det ahr som regel ikke noe å si for filmer, siden film-oppløsningen skjelden er høyere enn maks TV-oppløsningen)

- TV'en er mye mer uskarp. En monitor er et presisjonsintrument til å produsere skarpe tydelige konstraster, mens en TV er et "grovere" redskap som er designet for et godt helhetlig bilde. Alle pikslene er derfor mer blurret inni hverandre på en TV. Å lese liten tekst på TV er håpløst for eksempel, selv om skjermen er mye større, men det betyr ikke at filmene vil se dårligere ut.

 

Alt I alt, så vil små detaljer om kontraster bli mindre synlige på en TV. På samme måte vil også små feil i filmen, dårlig oppløsning og koding vise mindre. Dette er har ikke med kvalitetstap å gjøre, men forskjellen mellom hvordan en monitor og en TV er designet. Personlig foretrekker jeg TV for å se film på.

 

Men ja, om du hadde en monitor som var like stor som TV'en så hadde bildet blitt mye "bedre" (skarpere). Det hadde vært som en HDTV i praksis.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
jeg merker ingen forskjell på dvd filmer, men spill og sånn kan ikke kjøre høyere enn tv-skjermens oppløsning og det er vanelighvis 1024:768 på litt nyere tv-skjermer

Det er ingen Tv'er som har så høy oppløsning.

625 linjer vertikalt er teoretisk maks.

hmmm.... jeg kjører med 1024:768 på min widscreen... :dontgetit:

Nye plasmatver og lcd tver er mere monitorer enn tv'er, vist det er det det er snakk om så kan det være tv'en viser denne oppløsninga.

Jeg kan åsså kjøre 1027*768 på min tv, men det er fordi video chippen som kjører dette ut på tven forandrer det til å passe på tv'en, rett å slett.

Lenke til kommentar
jeg merker ingen forskjell på dvd filmer, men spill og sånn kan ikke kjøre høyere enn tv-skjermens oppløsning og det er vanelighvis 1024:768 på litt nyere tv-skjermer

Det er ingen Tv'er som har så høy oppløsning.

625 linjer vertikalt er teoretisk maks.

hmmm.... jeg kjører med 1024:768 på min widscreen... :dontgetit:

Nå ble jeg nysjerrig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...