Gå til innhold

Stort kvalitetstap når man kobler PC til TV?


Th0mas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alså.. størrelsen på monitoren din har ingenting å si her, det eneste kriteriet for å "få med" alt fra en DVD, er at tv ut har minimum 720x?(hva det nå enn blir), hvilket er dvden sin "native" resolution. Annet tap i kvalitet via kabling er helt minimalt, og heller ikke noe du slipper unna med en stuedvd. "Vanlige folk" kan ikke se forskjell.

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke få noe annet enn "synse"-svar på et sånt spørsmål. Du vil aldri i verden kunne se forskjell på en DVD fra stasjonær spiller eller fra PCen. Det er jo bare å teste selv. Det er klart det er folk som nok klarer å se og høre forskjell. Men i en "blind"-test tror jeg det blir 50/50 riktig på vanlig alle-manns-eie utstyr, om dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Må bare si at jo, kabler har mye og si. Spesielt valg av kabeltype. Skjermkort bruker som regel composite eller s-video, mens oppegående dvd-spillere gjerne bruker rgb signal gjennom scart kabel. Det er helt forskjellige verdener. Og hvis du bruker composite bør en skaffe seg noen par sterke nerdebriller hvis en ikke ser forskjell. S-video er bedre, men kan ikke måle seg med rgb (fargegjengivelsen er mye bedre med rgb kontra s-video).

 

Stort sett gir stasjonære dvd-spillere mye bedre bilde enn fra en PC-avspiller. Du kan tweake med ffdshow ved å bruke resizing og noen filtere. Da får du et bra resultat. Spesielt ut til en projektor er dette en bra løsning, men da bruker du nødvendigvis ikke tv-ut løsningen på skjermkortet ditt.....

 

For å svare på opprinnelige spørsmålet er det ikke noe som helst tvil at en monitor gir deg skarpere bilder og gjengir flere detaljer enn en tv. Men filmopplevelsen blir en helt annen på en tv. Størrelsen har nok noe av skylda, mens "ligge i sofan å slække" følelsen også har en del å si. Dessuten er det ikke nødvendigvis negativt at tv'en ikke viser alle detaljene som en monitor gjør. Spesielt på divx/xvid som inneholder mange artifakter som tv'en "gjemmer" bedre enn en monitor.

Endret av kjetil7
Lenke til kommentar

Kjøp DVD-spiller. Så blir lyd og bilde kvalititet mye bedre. Og så slipper du støyen fra pcen. Hi-Fi Klubben selger nå en til bare 798, men var jeg deg ville jeg nok satset på noe til 2000 eller bedre.

Kvalitieten på TV-ut på skjerm kort pleier ikke være veldig bra. Desuten er det ofte et problem at oppløsninga ikke passer helt, og bildet blir litt uklart. DVD-spilleren gir riktig oppløsning. Har du Audigy eller tilsvarende eller bedre lyd-kort, vil nok lyden være grei. Audigy 2 er jo THX-godkjent, og det er det ikke mange DVD-spillere som er. (Lyden er nok god nok, men kravene til bildet er for stor.)

En annen til som kan lønne seg er å bruke en god scart-kabel hvis DVD-spilleren støtter RGB-signal. Bruk gjerne komponent, men det er det få TVer som takler.

Jeg har selv Nad T512, og jeg merket stor forskjell på lyd og bilde i forhold til PCen som har GeForce 4 og SB Live lyd kort.

Det er ikke alle som ser eller hører forskjell sånn uten videre, men bare prøv å sammenlign, bytt fra PC til DVD-spiller og så/hør. (Lyden kommer litt ann på om du har noe anlegg, eller bare bruker PC/TV høytaler, og om DVD-spilleren er kjøpt på Europris til 498.)

Lenke til kommentar

Du sammenligner jo ikke en billig DVD spiller som kun kan spille DVD og ikke noe annet, med en PC som i utgangs punktet kan spille av alt.

 

Skal man ha kvalitets- bilde og lyd fra PC'en må man jobbe for det, og det trengs $$$. Det samme gjelder for alt annet :)

 

Trenger du god lyd, så trenger du et godt lydkort. Gjerne med optisk eller SP/DIF ut. Et gammelt SB Live lydkort holder ikke.

 

Software til skjerm kortets video-utgang trenger du også. Det tullet ATI og Nvidia kommer med er ikke særlig elegant. TV-Tool er enkel og genial her, som kan med alle mulige instillinger også sette TV-ut oppløsningen i native DVD oppløsning some er 768x576 hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...