Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kvadratmeter er så vanskelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Ikke opprett flere tråder når du spør om akkurat samme. To tråder er flettet inn hit, så rekkefølgen på noen innlegg kan fremstå noe forvirrende.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via personlig melding (PM).

 

Lenke til kommentar

Dette må du lære deg selv, det er egentlig litt dårlig gjort av folk å skrive svarene for deg.

 

Kvadrat* er lengden av den ene siden ganger lengden av den andre siden i et kvadrat, eller rettere sagt en firkant. Kvadratmeter er en betegnelse på areal, altså hvor stort et område er inni, et flatt område hvis man skal regne ut hvor mye en melkekartong inneholder så regner man i volum. Man kan regne ut hvor mange kvadratmeter en firkant, runding, trekant og alt annet er.

 

1x1=1 så hvis side 1 er 1cm og side 2 er 1cm så blir arealet 1kvadratcentimeter eller 1cm². 2x3=6 så hvis side 1 er 2cm og side 2 er 3cm så blir det 6kvadratcentimeter eller 6cm².

 

Så kommer vi til å regne om fra f.eks. meter til cm. 1meter er 100cm så hvis vi skal regne om ganger vi med 100. 1.6x100=160 så 1.6 meter er 160 centimeter.

 

Jeg vet at dette er skikkelig dårlig forklart, men det er så enkelt jeg klarer å forklare det :p Du trenger bare å få regnestykkene og omgjøringene fra f.eks. meter til centimeter inn i hodet så kan du fikse alt helt selv.

 

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

10 000 cm^2 = 1m^2

Ti tusen kvadratcentimeter er én kvadratmeter. Altså ti tusen små kvadrater med sider på 1cm fyller akkurat 1 kvadratmeter.

For å slippe å måtte regne om kvadratcentimeter til kvadratmeter kan du gjøre omregningen før du ganger de to tallene sammen (lengde og bredde).

75cm * 92 cm 

 

= 0,75m * 0,92m = 0,69 kvadratmeter

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...