Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skal i militære fra kjæresten!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nekt.

Søk fritak på livssynsgrunnlag, psykiske plager eller narkotika.

 

Det blir foretatt narkosøk når dere kommer til leiren. Jeg ble fortalt at med små mengder ble man dimmitert med ubetydelig bot og uten at det dukket opp på det sivile rulleblad - uten at jeg vet hvorvidt dette stemmer. Det vet sikkert noen på juss forumet.

 

Men vi ble informert av befalet i leiren etter noen uker; "dere har sikkert lagt merke til at det er flere som har forsvunnet. Dette er personer som har vært i miljøer med narkotikaproblemer og de har blitt fjernet. Men bare så dere vet det - den unnskyldningen fungerer ikke lenger." Avsluttet befalet med til latter fra salen. Regner derfor med at det ligger noe i det.

Lenke til kommentar

Altså, du kan sikkert slippe unna på en eller flere måter, men å avtjene et år i Forsvaret er noe av det beste jeg har gjort i mitt 22 år lange liv. Jeg kan også med hånda på hjertet si at det er det beste året i livet mitt så langt. Man skaper så utrolig mange minner, og du kommer aldri til å få oppleve noe lignende igjen. Du lever ett år helt utenom det vanlige, og ett år går fort unna :)

Endret av Vertical^
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså, du kan sikkert slippe unna på en eller flere måter, men å avtjene et år i Forsvaret er noe av det beste jeg har gjort i mitt 22 år lange liv. Jeg kan også med hånda på hjertet si at det er det beste året i livet mitt så langt. Man skaper så utrolig mange minner, og du kommer aldri til å få oppleve noe lignende igjen. Du lever ett år helt utenom det vanlige, og ett år går fort unna :)

Jeg syntes det var surrealistisk å møte så mange folk i militæret som ønsket å være der. Det store flertallet faktisk.

I min egen vennekrets er det få som ble innkalt og samtlige av disse anså det som et bortkastet år med tap av både arbeidsinntekt og erfaring med en latterlig dårlig kompensasjon.

(Da mener jeg selvfølgelig av de som avtjente)

 

Men ja, merkelig nok, så har jeg allikevel inntrykk av at veldig mange trivdes med det året.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

droppa militæret pga kjæreste i min tid

 

har angret på det siden

 

kjærester kommer og går i din alder

 

men sjangsen til å være med i militæret for en opplevelse jeg anntar er fantastisk moro, kommer bare en gang

Lenke til kommentar

personlig angrer jeg på at jeg ikke gjorde mer for å slippe.

 

Jeg oppfattet militæret som en barnehage, et rollespill, eller ungdomskolen opp igjen.

Jeg blir provosert av den eldre generasjonen som anser det å avtjene verneplikten som hvordan man blir mann.

Såklart, det var mange i kompaniet som tydelig aldri hadde vært borte fra mor før og som ikke hadde oppdragelse til å 

respektere andre mennesker og disse hadde sikkert godt av å lære seg manerer men det var jo helt forferdelig å være nødt til å bo på samme rom som barn som ikke kan oppføre seg. Folk som fortsatt var i stadiet hvor det var hysterisk morsomt å sitte i ring og fise sammen og knise, Folk som ikke klarer å gå på do uten å pisse over hele brakka og opp og ned hele natta.

 

Mobbing var det ekstremt mye av og det ble oppfordret til det av befalet. Folk gjenget seg tilogmed sammen og banket opp folk fra andre kompanier. Over hele linja gav det preg av underutviklede sinn som hadde sett ALT for mye film og brukte denne tiden til å leve ut disse fantasiene. Det var helt vanvittig å se på.

 

Jeg angrer på at jeg ikke sto sterkere på mine prinsipper og at så mye av min tid ble kastet bort mens nesten samtlige av mine venner fikk seg jobber, inntekt og arbeidserfaring.

 

Hvis du vil i militæret - kjempebra!

Men hvis du ikke vil, så stå på ditt.

Du vil oppleve mye motstand og fordommer men avhengig av deg som person så er det kanskje verdt det.

Jeg forstår det slik at det heller ikke lenger er mulig å søke siviltjeneste?

Det er forsåvidt like bortkastet men der er det iallefall større sannsynlighet for at du lærer noe du kan bruke videre i livet.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis det er drømmedama så må du i hvert fall sørge for å besøke henne så ofte som mulig, og være flink til å holde kontakten.

 

Anonymous poster hash: 162d0...dea

 

Dette vil jeg si er den beste dama jeg har møtt i hele mitt liv, vil ikke akk miste ho pga militære

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er drømmedama så må du i hvert fall sørge for å besøke henne så ofte som mulig, og være flink til å holde kontakten.

 

Anonymous poster hash: 162d0...dea

 

Dette vil jeg si er den beste dama jeg har møtt i hele mitt liv, vil ikke akk miste ho pga militære

 

 

Det er jo ikke sikkert hun egentlig er drømmadama (tidlig å si når dere nettopp har blitt sammen), men jeg ville ikke tatt noen sjanser her. Har du nerver til det så kan du prøve deg på noe av det som blir nevnt over for å få dimme. Bare pass på at du ikke får noe på rullebladet. 

 

Anonymous poster hash: 162d0...dea

Lenke til kommentar

Husker ikke hva begrepet var, men vi ble jo kalt inn på en sånn "test", 1 time med hørsels- og synstest, og prat med militærlege, før vi ble kalt inn "på ordentlig".

 

Jeg sa det har vært en dritt oppvekst, mye dritt, at jobben jeg hadde på den tiden var veldig bra, og at jeg ikke ville miste den for enhver pris (håndverker). Legen empatisérte og sa "da er det vel best at du slipper". Dette er vel ganske individuelt, men hvis du legger energi i å overbevise riktige instanser innen militæret, så tror jeg du får gjøre som du vil uten store problemer.

 

Møtte litt dritt for dette i arbeidslivet. Mange som spurte hvorfor jeg ikke var i militæret, jeg sa at jeg heller ville bygge landet stein for stein, og legen sa det var greit. Da får man jo stemplet "udyktig for tjeneste" eller noe sånt, i verneboken (tror jeg navnet er). Mange som spøkte med å si "lenge visst at du var udyktig!" .. bare fordi de var misunnelige fordi de måtte bli pisket i ett år og ikke jeg.

MEN! Jeg skal legge til. Militæret er ikke bare negativ. Det kan være en fin karriérevei. Jeg har noen ganger vurdért å søke meg inn til miltæret igjen, det er mye utdanning der, og det er veldig strukturert. Man får antageligvis fin livsdisiplin. Du burde se noen episoder av Hell's Kitchen, jeg anbefaler sesong 5. Mange talentfulle mennesker der.

Uansett hvor man er i livet, så er det viktig å ta igjen litt med autoritetene, for å se hva som ligger bak. Ikke bare godta dritt. Da vil du uansett får et "livsopphold".
 

Så ikke vær redd for å stå opp for hva du vil gjøre!! Hør på denne samtidig som du tenker, ta inn teksten og la den bli en del av din sjel:

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis du får muligheten til å ta førstegangstjeneste bør du gripe den muligheten.

At du overveier dette kan tyde på at du tilhører den delen av befolkningen som klarer å gjøre noe fornuftig selv om følelsene vil noe annet :)

Et forhold har gjerne bare godt av avstand og tid til å savne hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-40jnidj

Hei!Jeg skal da i militære om ikke så lenge, og jeg har da nettopp fått meg kjæreste. Ho vil jo ikke at jeg skal dra i det hele tatt. Jeg lurer på om dere har noen ord jeg kan forklare ho så det blir lettere at jeg drar? Kjenner at det blir ganske tungt selv og dra... Anonymous poster hash: dafd6...cd8

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å droppe muligheten Forsvaret vil gi deg (utvikle deg selv, gratis utdannelse, opplevelser - gode og dårlige) for ei relativt fersk dame). Selv gikk jeg inn i Forsvaret med et inntrykk satt av andre som ikke hadde gjordt det beste ut av situasjonen eller som selv ikke hadde tjenestegjort. Heldigvis klarte jeg ikke å slippe unna, noe jeg er utrolig glad for den dag i dag. Som andre sier, damer kommer og går, spesielt i den alderen du er i nå. Forsvaret har en egenskap å ta fram dine kvaliteter og forsterke dem samt å bygge deg opp på områder du har godt av. Ja, noe av tjenesten vil oppfattes som målløs og tåpelig, men det meste har sin grunn (og det er nok en del som ikke har skjønt det i løpet av sin tjeneste). Gjør det beste ut av det og du vil nok ikke angre i det hele tatt etterpå. Jeg har den dag i dag venner som jeg nok aldri ville ha truffet eller hatt fantastiske opplevelser med om jeg ikke hadde fullført førstegangstjenesten. Om du allerede har siktet deg inn på en karriere, så har du en enestående mulighet til å få "gratis" utdannelse med lønn. Ingeniør, teknikker, ledelse osv. Benytt muligheten. Jeg avsluttet min runde i det grønne en stund etter et fall som gav et kompresjonsbrudd i ryggen mm. (er helt fin nå uten noe varige men). Det ble noen år for min del da jeg fikk mulighet til å kombinere fritidsinteresser med tjeneste i Forsvaret (friluft, klatring, svømming, dykking, hopp, kjekke kjøretøy, skyting, holde god fysisk form, osv). Pluss, du får testet forholdet, møtt nye kjekke damer og hu får jobbe litt for forholdet også. Er du en som hun har rundt lillefingeren, så er også sjansen for at du blir behandlet deretter etterhvert (uten at det er sikkert, men med stor sannsynlighet). Uansett, det er ditt valg. Lykke til!

Endret av Slettet-40jnidj
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-40jnidj

Nekt.

Søk fritak på livssynsgrunnlag, psykiske plager eller narkotika.

Det blir foretatt narkosøk når dere kommer til leiren. Jeg ble fortalt at med små mengder ble man dimmitert med ubetydelig bot og uten at det dukket opp på det sivile rulleblad - uten at jeg vet hvorvidt dette stemmer. Det vet sikkert noen på juss forumet.

Men vi ble informert av befalet i leiren etter noen uker; "dere har sikkert lagt merke til at det er flere som har forsvunnet. Dette er personer som har vært i miljøer med narkotikaproblemer og de har blitt fjernet. Men bare så dere vet det - den unnskyldningen fungerer ikke lenger." Avsluttet befalet med til latter fra salen. Regner derfor med at det ligger noe i det.

Detter er noe av det verste jeg har hørt noen har rådet noe til å gjøre. Til trådstarter: om noen gir det et slikt råd, vil jeg anbefale deg ikke bare å holde deg borte i fra selve rådet men også denne typen mennesker. Å få registrert psykiske plager på seg selv vil hindre deg den dagen du eventuelt vil inn i Forsvaret eller søke en jobb, selv sivil i tilknyttning til Forsvaret eller tilsvarende. Å, bli tatt for narkotika for å slippe å tjenestegjøre er regelrett tankeløst. Dette vil du få på rullebladet ditt og følge deg i lang tid (i noen tilfeller for evig og alltid). Ønsker du å frata deg selv muligheten til å jobbe i det offentlige, samt å bli stemplet som kriminell? Jeg håper og går utifra at du har hodet på riktig plass og lukker ørene for slim dummskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-40jnidj

Slipper du ikke unna så kan du søke overflytting til HV

Da blir verneplikten kortet ned betraktelig, men en kan bli innkalt til helgeøvelser og sånt senere

Og i tillegg, kanskje du får tjenestegjøre i nærheten av ditt bosted.

Lenke til kommentar

Slipper du ikke unna så kan du søke overflytting til HV

Da blir verneplikten kortet ned betraktelig, men en kan bli innkalt til helgeøvelser og sånt senere

Da må du vel og merke belage deg på å reise bort med jevne mellomrom og ikke bli kompensert for tapt inntekt. Vi har flere på jobb som er i heimevernet som klager på dette hver gang de må inn.

 

TS; Gjør opp din egen mening og stå på ditt. Du trenger ikke godta overtramp - det er ditt liv, og bare du som vet hva som er viktig å prioritere. Et år som russ eller dama? Avstand er nesten garantert slutten på et forhold.

 

De over som spår dommedag og anarki evner ikke å se nyansene i situasjonen så ta dem med en klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...