Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål vg3 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrev oppgaven med skriftstørrelse 9, men glemte å endre skriftstørrelsem til 12 før jeg leverte tror dere det er noe som trekker ned karakteren? Kan de trekke på sånne ting?

Tviler på at de trekker for "skjønnhetsfeil", og de kan bare endre skriftstørrelsen i etterkant; de har jo tilgang til oppgaven din i et word-dokument.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mye skrivefeil påvirker karakteren. Jeg hadde en del på del 2( ca 10 ). SKrev 4 sider, men jeg føler at skrivefeilene ødela flyten.

Masse skrivefeil på en norskeksamen teller nok litt, men hvor mye er sikkert avhengig av sensoren. Sensorer vet nok også at visse feil er direkte relatert til tastaturskrivingen. Likevel er det jo innholdet i oppgaven som er viktigst.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hvor mange poeng er det totalt?

I norsk, og generelle språkfag, så settes ikke karakteren på grunnlag av antall poeng, men en kombinasjon av innhold, struktur, rettskriving, setningsoppbygning, tekstoppbygning, flyt, tittel, sammenheng og evne til å svare på det oppgaven ber om. Det er helt sikker flere punkter jeg ikke har nevnt, men det er disse punktene min norsk lærer har nevnt for oss.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvordan foregår egentlig karaktersetting? Er det slik at alle sensurer setter en karakter før fellesensurmøte, eller gjøres alt på selve fellessensur dagen den 15-16 ? Takk på forhånd!

Jeg har forstått det slik at sensor setter karakter på besvarelsene før møtet. På møtet blir besvarelsen igjen rettet av en annen sensor for å forsikre om at den første sensor har gitt en rettferdig karakter. 

Lenke til kommentar

Vet noen om sensor trekker for å skrive feil oppgavenummer, eller glemme sidetall?

Glemme sidetall er vanlig tror jeg. Ser at en del andre tidligere besvarelser ikke har med sidetall. Ettersom sensor får dette som pdf/word fil så vil det neppe være et problem.

 

Litt usikker på oppgavenummer. Det trekker ned litt vis sensoren får vanskelighet med å finne frem hvilke oppgave du har valgt. Men det kommer an på hvem sensor som retter besvarelsen - ikke alle er like strenge. Håper det går bra :)

Endret av PHS-2017
Lenke til kommentar

Vet noen om sensor trekker for å skrive feil oppgavenummer, eller glemme sidetall?

Sidetall er null stress, det er ikke påkrevd. Feil oppgavenummer er nok litt verre. Det er litt diffust hvordan dette påvirker karakteren, noen seonsorer er strengere enn andre. Norsklæreren min har sagt at på sensormøter har hun møtt sensorer som har kastet besvarelser pga. feil oppgavenummer, ergo stryk på eksamen. Norsklæreren min, dersom hun ser at noen har glemt oppgavenummer eller skrevet feil, trekker automatisk ned 1-2 karakterer, avhengig av hvor vanskelig det er å finne frem til riktig oppgave.

Lenke til kommentar

 

Feil oppgavenummer er trekk i karakter. Man kan skrive en 6'er oppgave men likevel få en drittkarakter om man bommer på oppgaven, i dette tilfelle vet ikke sensor hvilken oppgave du skriver til.

Gjelder dette selvom det kommer tydelig frem i overskrift hvilken oppgave jeg har valgt?

Lenke til kommentar

Vet noen hvor mye trekk man kan få ved å skrive et ord feil? Klarte å skrive annerkjennelse i stedet for anerkjennelse.....

 

Gjorde dette flere ganger i teksten.... Går jeg ned 1 i karakter pga. dette? 

Vanskelig å si. Men regner med at det kommer helt an på hvem sensorer som retter besvarelsen din. Noen er strengere på detaljer enn andre. Men et ord- er vel ikke karaktertrekk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...