Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål vg3 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Eksempler på kreative innvendinger

Her vil jeg rett og slett liste opp en rekke eksempler på hvordan du kan starte din innledning på en måte som skiller seg ut:

-          Nå, kjære sensor, hør på meg, for jeg skal introdusere tidenes analyse av teksten …

-          Husker du da ……? Ikke? vel, la meg forklare

-          Det var en gang en ung eksamensgutt som ønsket ingenting annet enn å stå på eksamen. Han valgte derfor å skrive….

 

Seriøst? Om jeg ville vært sensor, ville jeg med en gang trekke ned minst en karakter. Trodde det var snakk om kreativ og ikke frekk, barnslig og "billig" innledning. De eksemplene passer for ungdomsskoleelever som for første gang skriver eksamen og ikke for voksne personer som er på siste steg før studier og alt det der. Jeg tenker at man må rett og slett ha kreativitet i seg selv og ingen oppskrift vil hjelpe så lenge du ikke har det i deg. Gjør noe som er annerledes fra andre innledning, men ikke gjør det på så frekk og overdrivet måte. Ha gjerne med humør, men med en som er rett for en 18+ åring og ikke for en 11 åring som skriver første gang i Word og prøver å impronere norsklæreren. 

Skal se gjennom noen innledninger jeg har skrevet før og poste inn her, for de har jeg fått en del ros for fra læreren, samt for tittler. 

 

Vet du hva, jeg er faktisk enig med deg; dette er ikke en type innledning som vil "slå rot" hos sensor, og vil nok bli sett på som barnslig. Poeng jeg prøver å få frem er at det er måten det anvendes på som har noe å si. Selvfølgelig er det viktig å sørge for at språket er modent og selvstendig, men i blant er det faktisk slike "barnslige" og "utfordrende" formuleringer som skal til. Jeg har f.eks. fått mange positive tilbakemeldinger fra norsk lærere ved å bruke "det var en gang". Det er da selvfølgelig måte denne type innledning brukes på som er ypperst viktig.

Men, som sagt, jeg er enig i at dette er nokså dårlige eksempler på kreative innvendige, og jeg ville nok ikke skrevet dette på eksamen. Dette "hjelperarket" var noe jeg slo sammen veldig fort fordi flere ønsket å få litt informasjon angående kreative innledninger. Se gjerne eksempelet nederst på word-dokumentet, det er mye bedre.

 

 

Ja, man må vel være kritisk til alle råd og tips man får. Jeg tenker at en god tittel og fangende innledning er altså karakteren opp, men ikke overdriv. Den funket kanskje for han fyren, men for meg passet det ikke. Når man liksom skriver en artikkel eller generelt en tekst, så skriver du ikke til en person, dvs. direkte til den personen. Ja, det finnes artikler med sånn - ja, du, nå må du høre eller ja dere. nå skal dere høre meg og det er greit og mer, det er anbefalt men ikke driv med sånn ja, du, snille sensoren, nå skal du se... Det dummeste man kan gjøre. 

Lenke til kommentar

Noe jeg kan anbefale er å ikke slavisk følge maler. Ved forrige tentamen så gadd jeg rett og slett ikke å finne fram novelleanalyse-skjemaet, og skrev rimelig fritt til analyse; denne avstanden fra punkt-til-punkt-analyse var noe som norsklæreren min roste (så, latskap kan faktisk lønne seg). Dog kanskje ikke lurest å prøve det for første gang på eksamen,

 

Uansett, lykke til!

Endret av stravinsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Dette omhandler egentlig en annen eksamen jeg hadde en av de siste dagene, men er nok nokså relevant for morgendagens eksamen.

 

Om man snakker om noe statistikk eller tar noe fra en kilde, men glemmer å sitere kilden rett etterpå, bare skriver det helt på slutten av oppgaven, hvor mye tror dere det trekker ned?

...klarte dessverre å glemme det et eller to steder og er redd det vil trekke meg ned en helt karakter - eller mer! :(

Lenke til kommentar

Lykke til alle sammen! Noen som har noen siste tips?

1. les gjennom oppgaven

2. velg mest appelerende oppgave

3. les igjen, skriv/marker det du mener kan være nyttig

4. lag en disposisjon

5. skriv

ikke stress

6. temasetninger

7. har du husket alt?

8. eventuelt mer skriving

9. les over, dette må nok gjøres flere ganger...

10. sjekk at du har skrevet kandidatnummer og ikke ditt navn

11. lever

+husk kilder

+husk å lagre underveis

Endret av stravinsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lykke til alle sammen! Noen som har noen siste tips?

1. les gjennom oppgaven

2. velg mest appelerende oppgave

3. les igjen, skriv/marker det du mener kan være nyttig

4. lag en disposisjon

5. skriv

ikke stress

6. temasetninger

7. har du husket alt?

8. eventuelt mer skriving

9. les over, dette må nok gjøres flere ganger...

10. sjekk at du har skrevet kandidatnummer og ikke ditt navn

11. lever

+husk kilder

+husk å lagre underveis

 

Takker!  :grin2:  Lykke til!!

Lenke til kommentar

Lykke til! 

Husk å lese gjennom grundig etter at dere er ferdig. Hvis dere har god tid, så ta dere en pause, kom tilbake og da les gjennom. Husk også å bruke synonymsordboka i Word og gjerne kommaregler. 

Var ikke klar over at det finnes en slik ordbok i word! Hvordan bruker man den? :)

Lenke til kommentar

 

Lykke til! 

Husk å lese gjennom grundig etter at dere er ferdig. Hvis dere har god tid, så ta dere en pause, kom tilbake og da les gjennom. Husk også å bruke synonymsordboka i Word og gjerne kommaregler. 

Var ikke klar over at det finnes en slik ordbok i word! Hvordan bruker man den? :)

 

 

Høyreklikk på det ordet du ønsker å se synonym av og et sted nederst vil du kunne finne tilgjengelige alternativer 

Lenke til kommentar

 

 

Lykke til! 

Husk å lese gjennom grundig etter at dere er ferdig. Hvis dere har god tid, så ta dere en pause, kom tilbake og da les gjennom. Husk også å bruke synonymsordboka i Word og gjerne kommaregler. 

Var ikke klar over at det finnes en slik ordbok i word! Hvordan bruker man den? :)

 

 

Høyreklikk på det ordet du ønsker å se synonym av og et sted nederst vil du kunne finne tilgjengelige alternativer 

 

Den fungerer ikke utmerket. Jeg ville anbefalt å bruke Ordnett Plus, Ordrik (trenger lisens for begge) eller Bokmålsorboka (tror de fleste tilgang til den internettsiden).

Lenke til kommentar

 

 

 

Lykke til! 

Husk å lese gjennom grundig etter at dere er ferdig. Hvis dere har god tid, så ta dere en pause, kom tilbake og da les gjennom. Husk også å bruke synonymsordboka i Word og gjerne kommaregler. 

Var ikke klar over at det finnes en slik ordbok i word! Hvordan bruker man den? :)

 

 

Høyreklikk på det ordet du ønsker å se synonym av og et sted nederst vil du kunne finne tilgjengelige alternativer 

 

Den fungerer ikke utmerket. Jeg ville anbefalt å bruke Ordnett Plus, Ordrik (trenger lisens for begge) eller Bokmålsorboka (tror de fleste tilgang til den internettsiden).

 

 

Stemmer, og den funker ikke på alle ord, men allikevel kan bli til god hjelp og man sparer litt tid. 

En gang til - lykke til folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...