Gå til innhold

Tips til 120mm vifte av god kvalitet


Anbefalte innlegg

Hei!
Frontvifta mi har tatt kvelden, dvs den lager lumske lyder. Jeg trenger derfor en ny. Jeg trenger ikke noe fancy lys eller andre ting, bortsett fra en som jeg kan bruke viftestyring på (kan alle det, forresten?)
Det jeg altså trenger er en enkel vifte som går og går og "aldri" blir sliten.
Er det noen som har gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS:

Når du skriver "viftestyring" hva slag mener du? PC-vifter har enten 3 pin eller 4 pin plugg. Førstnevnte voltreguleres og sistnevnte PWM-reguleres (start/stopp til elektromotor pulses AV/PÅ syklisk slik at man kan justere hastigheten på den måten). 4 pin vifter kan selvsagt også voltreguleres på en 3 pin header, da brukes ikke PWM-signalet (den 4. lederen)

 

Selv foretrekker jeg 3 pin of voltregulering, men skal du koble denne direkte på et hovedkort og har en 4-pin header ledig på dette så er sjansen størst for at et PWM-vifte lar seg regulere.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe industrial vifter vil jeg tro det vil være en fordel med 4-pin viftestyring.
Har selv to stk av den typen LMH1 refererte til (riktignok 3000rpm), men det er fordi jeg har litt ekstra behov for luftgjennomstrømning inne i et skap der dataen står. De bråker som et uvær på full guffe, men med 4-pin i hovedkortet kan jeg få hastigheten til å selvjusteres ut fra temperaturen på datamaskinens komponenter. Med andre ord ligger de som regel på rundt 700rpm og er veldig stille. Nå kjenner ikke jeg til spenningsregulatoren din, men den spenningsregulatoren jeg har vært borte i før ville ikke ha fungert på viftene mine rett og slett fordi jeg ikke hadde fått lav nok rpm til at de ville vært behagelig stille når datamaskinen ikke jobber.
Noctua er den vifteprodusenten med størst internasjonal anerkjennelse og ikke minst produktgaranti. Jeg har aldri hatt noe problem med de fem forskjellige noctua viftene jeg har

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for tips :)
Da har jeg noe å tenke over. Den gamle gikk knirkefritt ca to uker, men i dag begynte den å bråke igjen, så den synger nok uansett på siste verset.

Det er vel ikke mulig å fikse den? Den går jo, den bare bråker.

Som dere ser er jeg veldig glad i å fikse, eller kjøpe ting som varer lenge, i motsetning til å stadig måtte kjøpe nytt, både fordi jeg er lat og for miljøets skyld :)
 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Den gamle gikk knirkefritt ca to uker, men i dag begynte den å bråke igjen, så den synger nok uansett på siste verset.

Det er vel ikke mulig å fikse den? Den går jo, den bare bråker.

 

Det spørs på hva slags lager det er i viften. Er det "sleeve bearing", så er den bare å kaste (billig ræl med kort levetid).

 

Å smøre viftene er fortsatt ingen permanent løsning, men kan gi viften "a new lease of life", som det stod i artikkelen.

http://www.techrepublic.com/article/quiet-noisy-computer-fans-with-a-drop-of-oil/

 

Skulle jeg være i markedet for nye vifter nå - og det er jeg, da jeg nettopp fikk varsel om "CPU fan error" ved omstart etter nattens strømbrudd (Noiseblocker BlackSilentPro PL-2 (tredje av totalt seks vifter som nå har kveldet, de to første etter ~13 måneder) - så er det kun et par alternativer for meg:

Jeg åpnet en av PL-2-viftene (ødela den i prosessen), og den var fullstendig uttørket.

 

Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 (non-PWM - kjører manuell kontroll med en Sunbeam Rheobus)

http://noctua.at/media/blfa_files/infosheet/noctua_nf_f12_industrialPCC_2000_datasheet_en.pdf

Koster flesk (~300kr. minimum), men de skal være det beste. Har IP-52 sertifisering mot inntrengning av støv/fuktighet.

 

Alternativt, og noe billigere; Corsair ML Pro:

http://cdon.no/search?q=Corsair+Premium+120

 

http://www.corsair.com/en-us/cooling/ml-series-fans

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...