Gå til innhold

Sol paneler på taket


Baardsen

Anbefalte innlegg

Hei ! Har fått tilbud om å få montert solpaneler på taket. En får et såkalt sol lån og kostnaden for panelene med montering er 103 000 og det vil i snitt produsere 4400 kWh pr år. Lånekost er på 700 pr. mnd (20 år) og levetid anslås til 30 år. Kan noen anbefale/ikke anbefale et sånt anlegg?

post-431087-0-62313800-1494533539_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei ! Har fått tilbud om å få montert solpaneler på taket. En får et såkalt sol lån og kostnaden for panelene med montering er 103 000 og det vil i snitt produsere 4400 kWh pr år. Lånekost er på 700 pr. mnd (20 år) og levetid anslås til 30 år. Kan noen anbefale/ikke anbefale et sånt anlegg?

 

kan si det sånn...

 

har du pengene kontant, slå til... men må du ta opp lån hadde jeg stilt meg tvilende på det. da er nok besparelsen større på å kjøpe en elbil, f.eks en imiev, zero eller ion. har du alt en bil, f.eks stasjonsvogn, flott. men har du mye småkjøring som du kan gjøre unna med en elbil tror jeg største besparelsen er her.

 

4000 kwt pr år er ikke mer enn en slik liten elbil bruker, et hus bruker kanskje det 5 doble, du har høyest strømpris om vinteren og da fungerer omtrent ikke disse solpanelene .. pluss de må holdes reine for snø etc for å lage strøm.

 

en liten elbil er fin teknologi som faktisk sparer deg for penger i norge og det er god økonomi å vurdere det hvis du kan gjøre unna kjørebehovet ditt med en sånn (veldig fin som bil nummer 2 i kombinasjon med en bensin/dieselbil), men solpanel skal det godt gjøres om du tjener noe på. solpanel er fint på hytter, campingvogner osv som du uansett bruker mest om sommeren men ikke noe jeg hadde satset på på et bolighus her til lands.. hadde du bodd i spania kanskje, men der er det og avgiftsbelagt. 

 

hadde mao. ventet, pris pr kwt på solpanel må enda kraftig ned for at det skal være aktuelt på bolighus for folk flest her i norge, om du da ikke er såpass rik at du har 100 000 på kontoen og ikke vet hva du skal bruke det på. legger du drøyt 60 000 til på bordet, har du en flunkende ny elbil med 5 års garanti, hver kilometer på den er sånn ca en krone spart i drivstoffutgifter. kjører du 20 000 km på 1 år har du spart omtrent 20 000 kroner i drivstoff, og sier du den elbilen ivertfall går 200 000 km så har du spart 200 000 kroner på 10 år, altså du har spart inn hele elbilen på kjøringa + litt til.

 

hele greia her koker ned til om du må låne eller ikke og renteutgifter, det er dyrt å være fattig.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall ikke tatt opp et lån til 5.5% for et anlegg som er estimert til å spare inn 5% av investeringskostnaden i året (ikke medregnet avskriving). Du binder opp kapital for et effektivt tap i 20 år før du teoretisk kan begynne å se netto avkasting.

 

Rent økonomisk er dette er forferdelig investering. Du kan spørre deg selv hva annet du kan få av avkastning av en plassering på 100K, og du kan jo gjerne finne deg investeringer i 'grønne' virksomheter.

 

Finansierer du dette med å utvide et eksisterende boliglån med en rente på ~2.5% og med kortere nedbetalingstid blir den mindre dårlig, men avkastningen på selve investeringen er fortsatt dårlig. Når jeg regner inn avskriving ender jeg med at dine tall gir kun 1.7% årlig avkasning før vi regner inn finansieringskostnader, og du har dårlige muligheter til å realisere restverdi (I.e. selge anlegget) om du skulle trenge pengene til noe annet.

 

Karbonbesparelsen virker på meg tvilsom. I norge bruker vi vannkraft i all hovedsak, dette har alt svært små karbonutslipp.

 

M.a.o. Dette er noe du gjør om du har lyst til å leke med solceller, ikke om du er ute etter en god investering, og selv om du er motivert av å gjøre noe miljøvennlig tror jeg du kan finne noe bedre å bruke pengene på.

Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall ikke tatt opp et lån til 5.5% for et anlegg som er estimert til å spare inn 5% av investeringskostnaden i året (ikke medregnet avskriving). Du binder opp kapital for et effektivt tap i 20 år før du teoretisk kan begynne å se netto avkasting.

 

Rent økonomisk er dette er forferdelig investering. Du kan spørre deg selv hva annet du kan få av avkastning av en plassering på 100K, og du kan jo gjerne finne deg investeringer i 'grønne' virksomheter.

 

Finansierer du dette med å utvide et eksisterende boliglån med en rente på ~2.5% og med kortere nedbetalingstid blir den mindre dårlig, men avkastningen på selve investeringen er fortsatt dårlig. Når jeg regner inn avskriving ender jeg med at dine tall gir kun 1.7% årlig avkasning før vi regner inn finansieringskostnader, og du har dårlige muligheter til å realisere restverdi (I.e. selge anlegget) om du skulle trenge pengene til noe annet.

 

Karbonbesparelsen virker på meg tvilsom. I norge bruker vi vannkraft i all hovedsak, dette har alt svært små karbonutslipp.

 

M.a.o. Dette er noe du gjør om du har lyst til å leke med solceller, ikke om du er ute etter en god investering, og selv om du er motivert av å gjøre noe miljøvennlig tror jeg du kan finne noe bedre å bruke pengene på.

En får jo 16 000 i støtte fra enova OG muligheten til å selge strøm er jo der(har fått den nye automatiske måleren). Det gjør investeringen litt bedre da.

Lenke til kommentar

En får jo 16 000 i støtte fra enova OG muligheten til å selge strøm er jo der(har fått den nye automatiske måleren). Det gjør investeringen litt bedre da.

Muligheten til å selge strøm hjelper ikke på verdien i investeringen. Det er alt antatt at ingenting går til spille.

 

Enovastøtten har du rett i at jeg ikke tok med, med den blir avkastningen 2.7% (Igjen med kapitalkostnader holdt utenfor). Vi er nå over bankrenter, men fortsatt ikke bra for en illikvid investering.

 

Jeg holder kapitalkostnadene utenfor siden for å være helt ærlig synes jeg dette 'sollånet' virker som lureri for å låse deg inn i et dyrt lån.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

En får jo 16 000 i støtte fra enova OG muligheten til å selge strøm er jo der(har fått den nye automatiske måleren). Det gjør investeringen litt bedre da.

Muligheten til å selge strøm hjelper ikke på verdien i investeringen. Det er alt antatt at ingenting går til spille.

 

Enovastøtten har du rett i at jeg ikke tok med, med den blir avkastningen 2.7% (Igjen med kapitalkostnader holdt utenfor). Vi er nå over bankrenter, men fortsatt ikke bra for en illikvid investering.

 

Jeg holder kapitalkostnadene utenfor siden for å være helt ærlig synes jeg dette 'sollånet' virker som lureri for å låse deg inn i et dyrt lån.

 

 

japp, som sagt, vil noen her putte penger et sted for å redde jordkloden så er vel det beste å ganske enkelt kjøpe seg en elbil ... 1 krone pr kilometer kjørt i elbil er sånn omtrent det du sparer i forhold til bensinbil, pluss du får all kjøringen du uansett hadde gjort i en eller annen form med på kjøpet. Det forutsetter en billig elbil, og de billigste er vel trillingene nevnt over, skal du opp på disse nye fancy elbilene til 3-400 000 og mer, så går ikke regnestykket opp.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

En får jo 16 000 i støtte fra enova OG muligheten til å selge strøm er jo der(har fått den nye automatiske måleren). Det gjør investeringen litt bedre da.

Muligheten til å selge strøm hjelper ikke på verdien i investeringen. Det er alt antatt at ingenting går til spille.

 

Enovastøtten har du rett i at jeg ikke tok med, med den blir avkastningen 2.7% (Igjen med kapitalkostnader holdt utenfor). Vi er nå over bankrenter, men fortsatt ikke bra for en illikvid investering.

 

Jeg holder kapitalkostnadene utenfor siden for å være helt ærlig synes jeg dette 'sollånet' virker som lureri for å låse deg inn i et dyrt lån.

 

 

japp, som sagt, vil noen her putte penger et sted for å redde jordkloden så er vel det beste å ganske enkelt kjøpe seg en elbil ... 1 krone pr kilometer kjørt i elbil er sånn omtrent det du sparer i forhold til bensinbil, pluss du får all kjøringen du uansett hadde gjort i en eller annen form med på kjøpet. Det forutsetter en billig elbil, og de billigste er vel trillingene nevnt over, skal du opp på disse nye fancy elbilene til 3-400 000 og mer, så går ikke regnestykket opp.

 

Nei jeg tenkte kanskje mer på det at en kan bli selvforsynt med strøm, ikke på kalde dager da selvfølgelig og dager uten sol.

Lenke til kommentar

Nei jeg må innrømme at det egentlig ikke frister. Det er for dyr investering, lite strøm og virkningsgraden går jo også ned etterhvert som tiden går på disse panelene. Får vente på et bedre tilbud :-)

 

er dette en slags forberedelse til verdens undergang, så hadde jeg heller kjøpt en campingvogn og satt solpanel på den... det er en suveren løsning til sommerferier, og skulle ting gå til helvete så kan du bare tøffe over grensen med huset på slep, spørsmålet er hvor du da drar. kan nevne jeg har denne løsningen selv, og den er helt topp til fricamping, koster ikke mye å ha heller i motsetning til bobil.

 

i alle tilfeller, det er ikke noe økonomisk grunn til å sette solpanel på hus før prisene på det detter kraftig. hvis du vil off grid, må du ha alternative energikilder ... i norge, ivertfall noe vindmølle greier, vedfyring etc.. vi så f.eks på en 11 kwt dampturbin her da vi har fyrkjele, men alt rundt damp er farlig (eksplosjon), pluss det koster såklart penger.. hadde sikkert vært et spennende prosjekt men vi har ikke gjort noe mer med det.

 

edit: dessuten må strømmen lagres hvis du skal lage mye og det er sesongbetont, og du vil være off grid.. da må du rulle inn store batterier etc, noen har brukt brukte truck-batterier til det men om du ikke har flaks der så blir det dyrt, denne setupen du viser er jo bare koblet til det eksisterende strømnettet i alle tilfeller ........

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Nei jeg må innrømme at det egentlig ikke frister. Det er for dyr investering, lite strøm og virkningsgraden går jo også ned etterhvert som tiden går på disse panelene. Får vente på et bedre tilbud :-)

 

er dette en slags forberedelse til verdens undergang, så hadde jeg heller kjøpt en campingvogn og satt solpanel på den... det er en suveren løsning til sommerferier, og skulle ting gå til helvete så kan du bare tøffe over grensen med huset på slep, spørsmålet er hvor du da drar. kan nevne jeg har denne løsningen selv, og den er helt topp til fricamping, koster ikke mye å ha heller i motsetning til bobil.

 

i alle tilfeller, det er ikke noe økonomisk grunn til å sette solpanel på hus før prisene på det detter kraftig. hvis du vil off grid, må du ha alternative energikilder ... i norge, ivertfall noe vindmølle greier, vedfyring etc.. vi så f.eks på en 11 kwt dampturbin her da vi har fyrkjele, men alt rundt damp er farlig (eksplosjon), pluss det koster såklart penger.. hadde sikkert vært et spennende prosjekt men vi har ikke gjort noe mer med det.

 

edit: dessuten må strømmen lagres hvis du skal lage mye og det er sesongbetont, og du vil være off grid.. da må du rulle inn store batterier etc, noen har brukt brukte truck-batterier til det men om du ikke har flaks der så blir det dyrt, denne setupen du viser er jo bare koblet til det eksisterende strømnettet i alle tilfeller ........

 

Kunne en høste av tyngekraften så hadde all fremtidig energibehov vært dekket :-) Men vi i Norge er heldig stilt med vannkraften som også er uuttømmelig.

Edit: Nå er jo vannkraften faktisk et resultat av tyngdekraften, men jeg tenker på andre måter enn å bruke vann :-)

Endret av Baardsen
Lenke til kommentar

 

 

Nei jeg må innrømme at det egentlig ikke frister. Det er for dyr investering, lite strøm og virkningsgraden går jo også ned etterhvert som tiden går på disse panelene. Får vente på et bedre tilbud :-)

 

er dette en slags forberedelse til verdens undergang, så hadde jeg heller kjøpt en campingvogn og satt solpanel på den... det er en suveren løsning til sommerferier, og skulle ting gå til helvete så kan du bare tøffe over grensen med huset på slep, spørsmålet er hvor du da drar. kan nevne jeg har denne løsningen selv, og den er helt topp til fricamping, koster ikke mye å ha heller i motsetning til bobil.

 

i alle tilfeller, det er ikke noe økonomisk grunn til å sette solpanel på hus før prisene på det detter kraftig. hvis du vil off grid, må du ha alternative energikilder ... i norge, ivertfall noe vindmølle greier, vedfyring etc.. vi så f.eks på en 11 kwt dampturbin her da vi har fyrkjele, men alt rundt damp er farlig (eksplosjon), pluss det koster såklart penger.. hadde sikkert vært et spennende prosjekt men vi har ikke gjort noe mer med det.

 

edit: dessuten må strømmen lagres hvis du skal lage mye og det er sesongbetont, og du vil være off grid.. da må du rulle inn store batterier etc, noen har brukt brukte truck-batterier til det men om du ikke har flaks der så blir det dyrt, denne setupen du viser er jo bare koblet til det eksisterende strømnettet i alle tilfeller ........

 

Kunne en høste av tyngekraften så hadde all fremtidig energibehov vært dekket :-) Men vi i Norge er heldig stilt med vannkraften som også er uuttømmelig.

 

 

skjønner tankegangen, jeg liker og tanken på å være helt offgrid og ikke ha noe som kan skattes eller tas fra meg, men det er tydeligvis prisen man må betale for å sitte på en masse ræl og vi tar jo ikke med oss noe av det i grava når vi dør uansett.

 

så jeg hadde sluttet å bruke tid og energi på det, og heller tenkt på åssen du skal komme deg igjennom det livet her på mest behagelig måte og hva som skjer etterpå (jeg er kristen), men så lenge du er her på jorda kan jo et tips være elbil, om den ikke er gratis å kjøpe så har du så og si betalt hele bilens driftskostnader når du kjøper den og har omtrent gratis drivstoff ut bilens levetid.. det fritar deg fra evt økonomiske bekymringer i en tidshorisont på 5-10 år mht transport. 

 

og ja, vi er heldige som har vannkraft her, vi får håpe vi fortsetter å være heldige framover :)

Lenke til kommentar

japp, som sagt, vil noen her putte penger et sted for å redde jordkloden så er vel det beste å ganske enkelt kjøpe seg en elbil ... 1 krone pr kilometer kjørt i elbil er sånn omtrent det du sparer i forhold til bensinbil, pluss du får all kjøringen du uansett hadde gjort i en eller annen form med på kjøpet. Det forutsetter en billig elbil, og de billigste er vel trillingene nevnt over, skal du opp på disse nye fancy elbilene til 3-400 000 og mer, så går ikke regnestykket opp.

Det forutsetter at elbilen faktisk erstatter en konvensjonell bil, og det er ikke ubetinget tilfelle.

Lenke til kommentar

 

Hvordan blir regnestykket om man investerer i et solcelleanlegg på taket uten å ta opp lån?

Mine regnestykker ovenfor var med antagelsen at dette ble betalt kontant (Ingen lån)

 

 

du har brukt drøyt 233,- pr mnd over 30 år (så lenge anlegget er beregna å holde, ikke iberegnet vedlikehold) ved å kjøpe det cash... så kan du dele den strømregningen du har nå på 5 og se hvor mye det blir hvis du bruker ca 20 000 kwt pr år i forhold. differansen vil si noe om du har spart eller om det har kostet deg noe. 

 

https://www.fjordkraft.no/privat/strompriser/

 

slå inn postnummeret ditt, sett inn 20 000 kwt, legg på nettleie som ikke står der (omtrent det doble) og del på 5.. her blir det i underkant av 250,-, dvs jeg sparer 6000,- over 30 år på denne investeringen, forutsatt at det ikke er noe kostnad på vedlikehold, med dagens strømpris om jeg betaler cash.

 

låner jeg vil regnestykket bli mye styggere og et klart tap... men skulle strømprisene gå opp, f.eks med timepriset strøm, vil jeg ha bedre innsparing på det.

 

hvorfor skulle strømprisene gå opp? jo, først og fremst sleipere selgere av mer og mer privatisert kraftproduksjon som vil dytte på oss timepriset strøm med tvang (alt vedtatt) og eksport av strøm til utlandet (det bygges en feit kabel til england nå) og bruk av elbil, men elbilenes strømforbruk er faktisk lite i forhold til et hus - 4000 kwt pr elbil kontra 20 000 kwt pr hus i snitt (dvs omtrent som en varmtvannsbereder) er ikke mere enn om vi legger 1 mill innbyggere til i dette landet her, noe som garantert vil skje pga innvandring over 30 år.

 

så i et 30 års perspektiv så vil jeg anta at det er dyrere strøm enn nå, derfor vil antageligvis regnestykket se bedre ut i det lange løp.

 

Jeg glemte å ta med alternativer, jeg vil derfor anta at du vil ha mye mer ut av alternativer som

 

- jordvarme (ivertfall i en stor husstand, eller om flere naboer er med å deler på å borre det, det er høy engangspris)

- vedovn (laveste investeringskostnad men kan være arbeidsintensivt, lønnsomt særlig om du har egen skog eller kjøper av en bonde, istedet for kjøpe ved til blodpris på bensinstasjoner)

- solfanger (lite vedlikehold og lavere investeringskostnad enn f.eks jordvarme, men har hørt varierende ting om effektivitet)

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...