Gå til innhold

Acer Aspire 5810T ( Prosessor Feil )?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en laptop som jeg har mekket på og fått renset for støv osv.. Har også installert Windows og alt skal være bra. Men jeg lastet ned HWMonitor grunnet at PCen var så utrooolig treg. Det viser seg at prosessoren kjører i gjennomsnittet på 93 grader hele veien. Hva kan dette komme av tro?

Acer Aspire 5810T - Intel Core CPU U3500. 

Virker som at den hopper veldig opp å ned i temp'en.. Men står mest på "overload"


Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er ok, så kan det også komme av sprukket heatpipe. Sjansen for å finne hullet er minimalt, men kan forklares om heatpipen blir veldig varm like over CPUen, mens kjøleribba/resten av heatpipen er kald. 

 

Om kjøleribba blir veldig varm, ja så er det nok mest sannsynlig vifta.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Demonterte for noen mnd siden en laptop på jobben, en HP Elitebook med C2D prosessor.

 

Ved første forsøk og bytte av kjølepasta var tempen oppe i 90 grader.

 

Tok den fra hverandre igjen og sjekket om den var skikkelig skrudd sammen og mengden pasta.

Die er ganske liten og krever kun bittelitt pasta. Brukte et kort for å smøre et tynt lag på.

Etter dette ligger den på rundt 40-45 ved lett bruk. Tatt i betraktning at dette er en gammel maskin.

Lenke til kommentar

Tviler ikke. Er ikke så mye press for å presse overfødig pasta ut av veien. Det er jo tross alt kun for å fylle mikroskopiske porer. 
 

Men har også opplevd det jeg nevnte. Hvor jeg med hjelp av varmekameraet mitt og vanlig termometer faktisk fant ut at det måtte være heatpipen. Men tross avansert utstyr, så holder det som nevnt å bruke en følsom finger (pare pass på, da det kan være ganske varmt).

Lenke til kommentar

Heatpipen er vel kobber, og den må vel til spessialist for å få loddet det skikkelig, om det i det hele tatt lar seg lodde.

Da kan en rask tur på ebay eller lignende for å få kjøpt ny kjøler være den billigste utveien både for lommeboka og for hodet.

Du kan ikke fikse en heatpipe nei. Og tviler egentlig på at det er spesialister som gjør det for folk (blir overrasket om produsenter også har det).

 

Kobber er lett nok, men heatpipes er veldig tynt gods, og vanskelig å få til uten knekker, passe på at du ikke tetter røret, og samtidig ha nok vann/væske. Det er nok mye billigere å kjøpe nytt (om det lar seg greit gjøre, da du ikke kan tilpasse de selv enkelt heller).

 

Det er nok garanti/reklamasjonsrett eller kjøpe nøyaktig sett på ebay elns da ja. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Spørs om reklamasjonen ikke har spasert seg en tur ut når han begynte å demontere maskinen da.

Med de specsa der så er nok reklamasjon og garanti gått ut for lengst alikevel.

 

Er vel noe slikt du skal ha:

http://www.ebay.com/itm/Heat-Sink-Acer-Aspire-5810-5810t-5810tz-Heat-Pipe-60-4cr09-002-a02-0158DA-/152537765457?hash=item2383f59651:g:p4AAAOSwTuJYtDI3

 

Viften din fungerer vel som den skal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...