Gå til innhold

Samletråd - Verdivurdering av brukt PC


Anbefalte innlegg

Det dukker stadig opp tråder som spør "Hvor mye er PCen min verdt" eller "Hvor mye ville dere betalt for denne?".

Helt legitime spørsmål, og et godt tiltak mot å ikke havne i hverken kupp-tråden eller luring-tråden. Problemet er at trådene dør raskt ut, og tilbyr lite nytte i etterkant. Håpet med en samletråd er at brukere kan se hva lignende PCer har blitt verdsatt til, begrunnelse og diskusjonen rundt på ett og samme sted. 

 

Jeg har selvfølgelig en annen agenda akkurat nå, og det er at jeg sitter på et beist av en PC som ikke egner seg til å ta med hjem til sommerferie via fly. 

Derfor kan jeg starte ballet med å spørre: Hvilken prisantydning er det fair å sette på denne riggen?
 

Kabinett: Cooler Master Cosmos II Ultra Tower 

Hovedkort: Asus Rampage IV Extreme

CPU: Intel XEON E5-2670
Kjøling: Hyper Evo 212

RAM: 40 GB.
32(4x8)GB (husker ikke produsent, kan sjekke senere) DDR3 1866mhz, og 8GB Kingston HyperX 1866mhz

HDD: Western Digital 3 TB, 7200 rpm

GPU: Asus GTX 970 Strix

OS: Windows 10 Pro (ikke fra bukta)

Nettverk: Asus  AC3100
PSU: Kan sjekke opp. Synes å huske det var 1050W.

 

Og ja, jeg vet at annet hovedkort og CPU ville gjort et salg lettere. ;) 

Holder til i Oslo, om det skulle ha noe innvirkning på markedet.

Endret av skycharizards
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En samletråd på dette er ikke så dumt. Problemet er jo at prisene endrer seg med tiden, slik at det blir vanskelig å bruke en prisvurdering som er 6-12 mnd gammel f.eks. Det vil vel også bli vanskelig å lete i tråden for å finne noe som kan ligne på det man skal selge.

 

Uansett .. Å samle det i en tråd er ryddig for forumet sin del. Så litt verdi vil en slik tråd ha hvis det blir brukt.

-----

 

Jeg vurderer å selge hovedmaskinen her. Jeg får ikke brukt den i det hele tatt, så kan heller selge den mens det ennå har litt verdi. Jeg har holdt på med husbygging i over 16 mnd nå, og har ikke fått brukt maskinen noenting. Nå som jeg endelig er ferdig med det meste på huset kom bomba fra kona: Tvillinger på vei! Jeg kan bare vedkjenne at gaming blir sjeldent .. :hm:

Noen som vil komme med en vurdering?

 

HW:

Phanteks Enthoo Pro M Acrylic (4 vifter inkl.)

ASRock X99 OC Formula 3.1

i7 5960X

MSI GTX 980 TI Gaming (x2)

Corsair LPX 4*4 GB 2800

Corsair HX1200i /m cablemod kabler

Intel 600p 512 GB m.2 SSD (leveres uten OS)

3 TB HDD

 

Vannkjøling:

Bitspower THOR ASRIX99 full-cover til hovedkort

EK vannblokker til skjermkortene (klar - "nickel) /m orginale MSI bakplater.

EK x-res pumpe/res-combo med D5 pumpe

Watercool MO-RA3 420 ekstern radiator (kjører 4*200mm Bitsfenix Spectre Pro på denne)

Nipler. vinkler, drain osv. QD3 mot radiator for enkel separering. 

 

Monitor:

Asus ROG Swift P278Q (1440p, TN, 144hz, g-sync)

 

Ser sånn ut med unntak av pumpa og SSD. Pumpa blir forøvrig montert litt mer smidig slik at man slipper den "svampen". Slangene er også byttet til EK ZMT tubing.

Frontpanel/viftekontroller bli vel også bytta ut til en Grid+ V2 siden folk ikke liker 5,25 tommere lenger.

 

 

 

pc2.jpg

 

pc1.jpg

 

 

 

Så .. Hvis man skal være realistiske her og selge dette.. Hva pris snakker vi?

Jeg tenker  utgangspunkt i 20K og kanskje slenge på "HBO" i annonsen (??).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kabinett: Corsair Obsidian 350D

CPU: Intel i7 4770

CPU kjøler: Cooler Master Hyper 212 Evo

Hovedkort: Gigabyte Gaming 5

Grafikkort: Asus Geforce GTX 780 3GB

Minne: 2 x 8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz

SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB

PSU: Seasonic Platinum 1000W  (Dessverre vurderer jeg å erstatte denne med noen annen da jeg velger å beholde den selv)

 

Jeg må ikke selge, jeg vil bare å vurdering. Om jeg ikke får solgt, bruker jeg den til noe annet.

Jeg planlegger ny bygg enten dette året eller neste.

Lenke til kommentar

Trenger vi en samletråd for alt mulig?

 

Som flere er inne på, så har eldre sammenligninger begrenset verdi.

 

I tillegg utgjør spørsmål om verdi på PC en stor del av aktiviteten her inne. Skal alle spørsmål samles i en tråd, vil det knapt være nye tråder som lages. Samletråd bidrar til mindre aktivitet på forumet- bare se på spillforumet.

 

Vi trenger de trådene vi kan få- både når det gjelder forum og i prosessorer.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm. La ut pcen i første innlegg for 7.000 for å sjekke interessen (var ikke helt klar for salg, men nysgjerrig). Fikk inn melding fra seks interesserte innen en time. Ble hentet innen fire timer. Ingen ga inntrykk om at prisen var for høy, nesten omvendt. Bruktmarkedet er sært..

Endret av skycharizards
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...