Gå til innhold

normal størrelse utskrift, 20mp vs 30mp.


Anbefalte innlegg

hei,

 

hvis man skriver ut i helt normal størrelse, la oss si 40*60 og alle faktorer er like(Fullformat, samme objektiv, blender,brennvidde og iso osv.)vill man da se mer fine detaljer på utskriften fra kort avstand fra et 30mp kamera, kontra en 20mp kamera? Går ut ifra at svaret er nei og at det er kun ved veldig store utskrifter at 30mp++ vill lønne seg?

 

Fin sammenligning kan jo være 5d mk4 vs 6d. Først nevnt har 30mp mens 6d har 20mp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rask regning gir 6D en dpi på 232 ved utskrift på 40x60, mens 5d iv gir 284. Det kan nok være at om alle andre faktorer er perfekte - sylskarp optikk, stabilt opptak og ikke minst veldig god kvalitet på printen, så kan man hvis man virkelig titter nøye (krever nok et forstørrelsesglass og godt lys) kanskje se en forskjell. Men for alle praktiske formål så tviler jeg sterkt på at noen ser forskjell. Jeg har et bilde hengende på veggen hjemme i 150x100cm tatt med et 12 mp kamera og beskåret en god del og det føles absolutt skarpt nok. 

 

På den andre siden så har jeg sett noen store utskifter fra Phase One sitt 100mp bakstykke og da er det imponerende hvor skarpe detaljene er, men prisen er jo også ganske stiv.

Legg i handlekurv: http://www.studioimport.no/shop/product/iq3-100mp?tm=nettbutikk&sm=phaseone/bakstykker. 

 

Henning

Lenke til kommentar

Dette eksperimenterte jeg litt med tilbake i Akam-dagene.

 

Jeg tok et bilde av hovedkortmotivet vårt med 5D Mark III og EF 85 mm f/1.2 II på f/5.6 (om jeg husker riktig) og skrev det ut i A3+. Så nedskalerte jeg bildet fra 21 til 20 megapiksler og skrev ut på nytt i A3+. Så nedskalerte jeg originalbildet fra 21 til 19 megapiksler og skrev ut igjen i A3+, og slik fortsatte jeg helt til 1 megapiksel.

 

Konklusjonen ble:

 

  • Man kan ikke se praktisk forskjell på bildene fra 21 megapiksler og helt ned til 8 megapiksler.
  • Man kan se forskjell på bildene fra 7 megapiksler og nedover, men 4-7 megapiksler blir bra nok til å ha på veggen (dvs med en viss betraktningsavstand).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har selv skrevet ut 8Mpx (Canon 30D) på størrelse 50x70 og det var helt OK (50x70 er mellom A2 og A1 i størrelse). På et så stort bilde ville det nok vært OK med noen fler piksler, 12-16Mpx vil være rikelig tenker jeg.

 

Hvis du ønsker å oppgradere, så er det ikke oppløsningen som bør være argumentasjonen. 50% økning i antall piksler er for lite. For maksimal oppløsning med Canon, så er det vel 5DSR som er alternativet (50Mpx). Og da må teknikken sitte 100% for å få utnyttet den.

Lenke til kommentar

Er du under 20 år, har perfekt syn, er utvilt og edru og studerer utskrift på kort avstand fra en perfekt print fra en perfekt bildefil kan du nok se forskjell på 200dpi og 300dpi. Har du ikke bildene side ved side vil du neppe klare det. Husk at på en utskrift flyter alltid punktene litt utover og du vil aldri få samme detaljnivå som på en skjerm (med samme dpi/ppi) hvor pikslene er helt perfekt definert.

 

Det betyr ikke at flere piksler nødvendigvis er bortkastet. En bildefil med flere (like gode) piksler vil tåle mer beskjæring før det går ut over resultatet, men gitt at du ikke beskjærer vesentlig kan du printe omtrent så stort du vil med alle nye kameraer. Det er andre egenskaper som dynamisk omfang som det er lettere å se forskjeller på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv dpreviews sammenligningsdings. Last ned bildene for ønskede kameraer. Print selv hjemme i samme størrelse (hele eller utsnitt) og sammenlign. :)

https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison/fullscreen?attr18=daylight&attr13_0=canon_eos5dmkiv&attr13_1=canon_eos6d&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr16_0=100&attr16_1=100&normalization=full&widget=404&x=0.5542774982027319&y=0.7888232133261687

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Man kan ikke se praktisk forskjell på bildene fra 21 megapiksler og helt ned til 8

 

Men igjen burde det være detaljforskjeller mellom et bilde tatt med et 8Mpx kamera og et nedskalert fra 21Mpx - det som er i native oppløsning har bayer-artifakter, mens det nedskalerte burde ha mer detaljer per piksel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...