Gå til innhold

Montering av gammel CD brenner i nyere PC


Anbefalte innlegg

Hei. I går skulle jeg brenne en CD, men brennerprogrammet fant ikke cd-brenneren. Sjekket hva som kunne gjøres, åpnet etterhvert kabinettet og sjekket at den var koblet til fysisk, det var den, selv om det under enhetsbehandling stod at den ikke var tilkoblet. Dette blir sikkert å ordne seg, men kom på at jeg har en 11 år gammel ubrukt CD-brenner, som kan monteres i tilfelle den som er i PCn ikke blir å funke. Men det er noen utfordringer; brenneren har IDE-kontakter, mens hovedkortet har SATA-kontakter. Sikkert bare en enkel adapter som skal til, men er usikker på hvilken og hvordan av utgangene bak på brenneren som bør brukes. Power tilkobling er ok, men det er datatilkoblingen som det trengs en adapter til. Noen tips ville vært fint
 
PC info: Bygd av komplett.no, windows 10, 6 år gammel, hovedkort: MSI h55m-e33, i7 760 processor
 
Her er noen bilder av baksida på brenneren og eska den lå i
 
post-218205-0-29610500-1493538842_thumb.jpg
 
post-218205-0-31130000-1493538895_thumb.jpg
 
post-218205-0-43180100-1493538860_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo IDE kontakt på hovedkortet, kanskje man må bare sette DVD-brenneren på "Master"?

 

På midt bildet så ser du en  grønn kontakt, flytt den til Master, kanskje det gjør susen.

 

Nå skal det sies jeg har ikke rørt IDE kabler, eller hatt noe med det å gjøre på 15+år :p

Lenke til kommentar

Tror jeg heller ville ha gått for en ny DVD-brenner! Ser at Expert selger en til 147,- Da slipper du eventuelle problemer med at en overgang gjør at brennerprogrammet ikke finner brenneren pga. - overgangen..

 

https://www.expert.no/data/datakomponenter/tilbehoer/asus-dvd-brenner-drw-24d5mt/p-510506

 

Alternativt at du kjøper en ekstern brenner som kobles til USB-porten på PC-en.

 

https://www.prisguide.no/sok?f%5Bc%5D%5B%5D=40&f%5Bp%5D%5B%5D=0&f%5Bp%5D%5B%5D=1+300&s=popularity+desc&q=dvd-brenner+usb

 

Edit: Man vil normalt kunne finne enheter som disker og optiske enheter i maskinens BIOS. Hvis ikke du finner den gamle brenneren der, og strøm- og datakabel sitter i som det skal, er den nok defekt.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

regner med dette er det eneste du har som skal på IDE. Slik som Nagina skriver, flytt jumperen fra SL til MA og så kan det være en idé å bruke kontaktene i hver sin ende av IDE kabelen. (De fleste IDE kabler har tre kontakter, ene som skal til HK og to som er nærmere hverandre som skal til enheter.).

Lenke til kommentar

Det er vel den første kontakten på IDE som er master, er det ikke?

 

Det er uansett bare å plugge litt frem og tilbake (husk å ta av strøm hver gang!) og så vil det funke. Ville prøvd med enheten på M og første kontakt fra hovedkortet. Hvis ikke det funker, ville jeg prøvd CS.

 

...men er enig i at det beste alternativet er å bruke 200,- en ny enhet. Den er nok mye raskere i bruk også.

Lenke til kommentar

Det var kjapp respons fra mange forummedlemmer :-)

 

Er nok litt gammeldags denne brenneren, men er litt "gnien" og syns det er kjipt å kaste tinge som er ny og ubrukt. Ca 200,- e jo ikke mye for en ny brenner, men skal nu prøve litt først

 

Begynner å skjønne litt mer nå, trodde de kontaktene til venstre (master, slave osv) skulle kobles til hovedkortet, men det er jo bare jumperen sin plassering man skal velge. Og det er jo bare IDE1 kontaktene som skal brukes (Host interface på brenneren) til å koble til brenneren. En slik er ledig på hovedkortet (orange oval sirkel rundt på bildet), så nå er en slik kabel bestilt fra ebay http://www.ebay.ca/itm/391253458888

 

Er ganske fersk når det gjelder å koble til ting innvendig i en PC, men har før prøvd meg på å koble til USB paneler, uten suksess. Men har prøvd det nå også, med bare usb 2.0 som var mest aktuelt når hovedkortet var produsert, så det går kanskje bedre nå. Kabelen med 7 pins ble koblet til jusb1 kontakten på hovedkortet. Tror ikke dette usb-panelet trenger driver, så det er mulighet for at det kan funke

 

post-218205-0-40977700-1493581847_thumb.jpg

 

post-218205-0-49168900-1493582717_thumb.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...