Gå til innhold

Derfor produseres stadig flere biler i aluminium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Nå solgte Audi flere A8 i året på 90-tallet, enn det Honda gjorde av hele første generasjon NSX. Så det kan jo diskuteres om Honda NSX er en masseprodusert bil.

Det må du gjerne mene, man da tar du feil.

 

Hva mener du er feil?

 

Du mener 18.000 eksemplarer ikke er udiskuterbart masseproduksjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå solgte Audi flere A8 i året på 90-tallet, enn det Honda gjorde av hele første generasjon NSX. Så det kan jo diskuteres om Honda NSX er en masseprodusert bil.

Det må du gjerne mene, man da tar du feil.
Hva mener du er feil?
Du mener 18.000 eksemplarer ikke er udiskuterbart masseproduksjon?

Det er snakk om 18.000 biler over 15 år! Altså et snitt på 1200 biler i året. Enkelte år produserte de bare 4-500 biler. Masseproduksjon vil jo si at man produserer store mengder produkter på relativt kort tid.

 

På halve tiden av hva Honda gjorde, produserte Audi 105.092 biler mellom 1994 og 2002.

 

Ferrari produserte i 2016 8.400 biler, men jeg vil ikke si at Ferrari masseproduserer biler. Hvis de holder dette volumet i 10 år, har de produsert 84.000 biler.

Alle kan produsere mye over tid. Det er ikke dermed sagt at det foregår masseproduksjon.

Lenke til kommentar

Ferrari produserte i 2016 8.400 biler, men jeg vil ikke si at Ferrari masseproduserer biler. Hvis de holder dette volumet i 10 år, har de produsert 84.000 biler.

Alle kan produsere mye over tid. Det er ikke dermed sagt at det foregår masseproduksjon.

Nei men det gjør det altså her. - Du kan jo ikke sammenligne Ferrari med Honda NSX. - Ferrari er en produsent som håndbygger flere modeller, mens NSX er en "standard" modell fra én produsent. - Jeg tror du skal slite med å overbevise noen om at 18.000 av en modell ikke er masseproduksjon. - Tiden spiller lite inn her.

 

Masseproduksjon eller serieproduksjon er tilvirkning av store mengder standardiserte produkter, oftest på en fabrikk og gjerne på samlebånd.

Men nok offtopic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ferrari produserte i 2016 8.400 biler, men jeg vil ikke si at Ferrari masseproduserer biler. Hvis de holder dette volumet i 10 år, har de produsert 84.000 biler.

Alle kan produsere mye over tid. Det er ikke dermed sagt at det foregår masseproduksjon.

Nei men det gjør det altså her. - Du kan jo ikke sammenligne Ferrari med Honda NSX. - Ferrari er en produsent som håndbygger flere modeller, mens NSX er en "standard" modell fra én produsent. - Jeg tror du skal slite med å overbevise noen om at 18.000 av en modell ikke er masseproduksjon. - Tiden spiller lite inn her

 

Tror ikke det er så stor forskjell på (ny og gammel) NSX og Ferrari her, men unntak av noen spesialmodeller fra sistnevnte.

Lenke til kommentar

Ferrari er en produsent som håndbygger flere modeller, mens NSX er en "standard" modell fra én produsent. - Jeg tror du skal slite med å overbevise noen om at 18.000 av en modell ikke er masseproduksjon. - Tiden spiller lite inn her.

 

Tja, Honda bygget om sin Tochigi fabrikk, som fra 1970 til 1990 utelukkende produserte girkasser og kardanger, til å utelukkende produsere NSX i stedet.

Dette var den eneste fabrikken som bygget de to første generasjonene med NSX, det var ikke noe samlebånd, bilene ble i stor grad bygget for hånd, og som nevnt, de fleste årene produsert de kun noen hundretalls biler.

 

Selv Ferrari produserer mer, 355 ble produsert i over 11 000 eksemplarer i løpet av 5-6 år.

Lenke til kommentar

 

:rofl:  :rofl:  Her må du nesten spesifisere hvorfor de ligger så langt foran, og hvordan måles slikt i lysår mener du? Det er jo en distanse over tid. Utvikling måles vell som oftest i tid, uten distanse. 

 

Alle med intelligens over nivået til en seksåring forsto helt sikkert hva jeg mente med "lysår". At du ikke gjorde det, kan neppe belastes meg, men sannsynligvis heller dine foreldre, arvelig disposisjon, og muligens også din skolegang.

 

Det er rett og slett ille at man er så Tesla-tilhenger at man må spikke de aller minste flisene man kan finne, når noen ikke roser bilen opp i skyene.

Når du forlanger at andre skal være presise, så bør du selv være det også ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er smålig å kritisere programmet for å ta opp temaet aluminiumsbiler og ikke referere til alle tidligere biler bygget av aluminium. Skal en snakke om første aluminiumsbil så bør en nevne franske Panhard Dyna Z som kom i 1954 og ble produsert i 140.000 eksemplarer fram til 1959. Og tidligere modell Dyna X. Men Dyna Z kjenner jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du forlanger at andre skal være presise, så bør du selv være det også ;-)

 

Du mener altså at fordi jeg synes det er pussig at man drar frem Tesla når man snakker om biler bygget i aluminium, når det finnes langt bedre eksempler, dog ikke elektriske biler, så må jeg altså presiserer ned på detaljnivå hvor mye mer aluminium og hvor mye bedre Audi er på å bygge biler i aluminium, enn Tesla?

 

Noe sier meg at det blir svært vanskelig, om ikke umulig, å presiserer slike ting, mens det til motsetning er ganske enkelt å finne bedre eksempler på biler bygget i aluminium enn Tesla, som nå stadig benytter langt mindre aluminium, og mer stål i sine nyere modeller for å kutte kostnader.

 

Har man problemer med detaljgraden i mine innlegg, eller bruken av ordet "lysår" for å poengtere at Audi, og sikker enkelte andre bilmerker også, ligger et stykke foran Tesla på bruk av aluminium, så bør man heller gå ut i snikkarboden å spikke bittesmå fliser, eller kanskje ta en tur på elbilforum dot no, hvor alle er enige om at Tesla er det beste som har hendt siden Napoleon bakte napoleonskake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vevd fiberglass er jo et interresant alternativ til karbonfiber.

 

Årsaka til at man vever fibren er som regel for å gjære den lettere håndterbar, da mange kryssinger/vev øker elastisiteten.

Glassfiber er nesten like sterkt som karbonfiber, men den er over 3 ganger så elastisk, således får man for mykje bevegelse i forhold til vekt.

 

Å bygge i composittmatrialer (sammensatte) er betraktet som dyrt i forhold til resirkulert blikk, av dårligste kvalitet. På YouTube er det råd å finne filmer om billige metoder for å lage ikke kritiske komponenter i compositt. Det går ut på å sprute fiber på en plugg/form med robbot som hakker opp fiberen i eignet lengd, for så å putte dette i en form for å injesere bindemiddel. Man bruker gjerne 100 grader Celsius for å doble bindemidlets fasthet og redusere herdetid.

 

At til dømes karbonfiber er vansklig resirkulerbart er på mange måter feil. Grav det ned, det er et karbon lager.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...