Gå til innhold

Yamaha Vs Mercury


Anbefalte innlegg

Hei, hadde en diskusjon i dag ang. påhengsmotorer.

Det ble hardnakket påstått at yamaha,mariner og mercury var samme motor med forskjellige deksel,og at disse 4 takterne var lite sjøvannsbestandig, og skjelden holdt lenger en 10 år før tæring var et stort problem

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja og nei, det varierer fra modell til modell. - Mercury har hatt samarbeid med Yamaha på noen modeller der de kjøper ferdigbygde blokker fra yamaha og setter de sammen i USA, de har også samarbeidet med Tohatsu på noen modeller. (Mercury og Mariner har jo alltid vært det samme slik som Evinrude/Johnson)

 

Så; det varierer fra modell til modell. - Aner ikke noe om kvaliteten på de.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt tro at yamaha lager en 4 takt motor som ikke holder mål.Mesteparten av teknologien kommer fra motorsykkel og bil, bortsett fra sjøvannet.

2 takterne har jo alltid vært sjøvannskjølt og har vel vært kjent som noe av det bedre, evighetsmaskin både når det gjelder driftsikkerhet og korrosjon

Er iferd med å anskaffe en 30hk som jeg skal ha på en båt som brukes til fiske,dorging etc..

Er litt i tvil nå,

Noen anbefalinger??

Lenke til kommentar

I tidlige dager, rundt år 2000 så var det samme powerhead på disse motorene. Mariner og Mercury er samme ulla uansett.

 

De eldre motorene har masse tæringsproblemer. Derfor går jeg for two-stroke, selv om den bruker endel mer bensin. Men service er "aldri" nødvendig.

 

Ville ikke kjøpt noe eldre enn 2006/2007 når det gjelder firetaktere.

Lenke til kommentar

I tidlige dager, rundt år 2000 så var det samme powerhead på disse motorene. Mariner og Mercury er samme ulla uansett.

 

De eldre motorene har masse tæringsproblemer. Derfor går jeg for two-stroke, selv om den bruker endel mer bensin. Men service er "aldri" nødvendig.

 

Ville ikke kjøpt noe eldre enn 2006/2007 når det gjelder firetaktere.

 

 

Jeg synest da Mercury sine EFI'er fra rundt 02-05 er fantastisk gode motorer. Ifølge flere av de som jobber på Mercury så sier de også at det er av de bedre motorene de har bygd.

 

Men klart, de begynner no å drage på årene de også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...