Gå til innhold

FEATURE: Jeg skjønner hvorfor dette har en spesiell plass i hjertet hos mange


Anbefalte innlegg

Et spill burde fint klare å stå på egne bein, uavhengig av om anmelder har spilt flere zelda spill tidligere. Om noe så vil det være et pluss i henhold til mulig nostalgifaktor som spiller inn på den endelige karakteren. Å mene at noen er mindre kvalifisert til å anmelde et spill grunnet "liten" kjennskap til en spillserie er en litt selvmotsigende holdning mener jeg. Spesielt i dette tilfellet, når BOTW er såpass annerledes en tidligere spill i serien. Det er samme spill alle anmeldere har spilt. At noen velger å gi det en lavere karakter en gjennomsnittet er opp til den enkelte. Alle kan ikke og burde ikke ha samme mening om alt. Uenig er en ting. Men respekter at noen andre sitter inne med en annen oppfatning, er noe som burde være elementært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir sikkert litt som å banne i kirken, men jeg synes dette er et utrolig oppskrytt spill. Eller la meg si det på en annen måte - Jeg føler dette er et spill man måtte oppleve når det kom for å kunne verdsette det.

 

Oppskrytt synes jeg ikke det er (men du må gjerne mene det), men helt enig at det ble mye bedre for de som opplevde det da det var nytt. En sammenligner ofte med Final Fantasy VII her, som også mange har som favorittspill gjennom alle tider. Det er jo stort sett folk som spilte FFVII da det var helt nytt, og ble trollbundet av det for resten av livet. Jeg synes det er mer oppskrytt enn OOT. Her er jo grafikken enda værre, den gikk mye fortere ut på dato enn grafikken i OOT. Jeg spilte FFVII for første (og hittil eneste, men forhåpentligvis ikke siste) gang i 2007, og merka alderen. Men likte spillet veldig godt likevel, og på tross av den dårlige grafikken er spillet spillbart. OK, ok avsporing.

 

Jeg annser meg selv som en rimelig stor Zelda fan. ALTTP er fremdeles et av de beste spillene jeg har spillt, og jeg elsker egentlig alle 2D Zelda samt WW, TP og BOTW.

 

OOT derrimot fikk jeg aldri spillt når det kom. Jeg hoppet i stedet på PS1 toget og prøvde ikke OOC før etter PS2 kom, og dette tror jeg ødela mye for meg. Jeg vente meg til den bedre grafikken og kontrollen til neste generasjon og klarte derfor aldri å se sjarmen til dette spillet.

 

Den ser jeg veldig godt. N64 spill har holdt seg mye dårligere enn feks. SNES spill synes jeg. Veldig lett å gå tilbake til ALttP i dag.

 

Det jeg føler ødelegger OOT fullstendig for meg er:

 

-Grafikken. Spillet ser grått og kjedelig ut, det er svært lite farger her noe som gjør at jeg ikke har lyst til å tilbringe tid i denne verden. Se på alle de andre spillene, fargerike spill som gjør at jeg virkelig har lyst til å se meg rundt.

 

Enig, men det ødela ikke for meg. Sammenligner du med de andre Zelda-spillene, eller med andre N64-spill som kom på den tiden?

 

 

-Grafikken igjen. Du kan si hva du vil men jeg synes graikken er stygg. Teksturene i Deku Tree og Jabu-Jabu's Belly ser forferdelig ut, spesielt Jabu-Jabu's Belly ser ut som noen har spydd på veggene. Jeg trenger på ingen måte god grafikk, men jeg trives best i pen grafikk.

 

Enig. Gått ut på dato for lenge siden. Jeg tenker ikke noe over det, men igjen, jeg er vant til det.

 

-Spillet ser så tomt ut, det mangler rett og slett liv. Hyrule Field er stor men inneholder ingenting, by og fjell ser naken ut. Verden føles så tom at jeg ikke gidder å utforske.

 

Helt tomt synes jeg ikke der er, det er masse sidequeste og hemmeligheter i spillet. Igjen, det føltes også sikkert mindre tomt i 1998.

 

-Kontrollen og kamera er mye dårligere enn både ALTTP og WW som jeg hadde spillt før, det var rett og slett ikke gøy å spille.

 

Dette er jeg helt uenig i. Kontrollene er noe av det beste med Zelda-spillene. OK, kanskje litt dumt at en ikke kan styre kameraet i OOT, men jeg har aldri kommet over en situasjon hvor jeg har savna det (og jeg har spillt mye OOT).

 

 

Jeg har prøvd spillet flere ganger men hver gang så avslutter jeg når jeg kommer halvveis fordi jeg kjeder meg. Det er litt synd for alle skryter av det men jeg tror, som jeg sa tidligere, at dette spillet i likhet med de fleste fra førstegenerasjon 3D måtte oppleves når det kom.

Min mening, ikke bli sur! :)

Lenke til kommentar

Altså, for oss som var så heldige å få oppleve dette spillet i 1998 så kan jeg også fortelle at grafikken den gang var helt, helt fantastisk. Spillet føltes fullt av liv, det var fargerikt, fine effekter og solnedgangen mens man løp over Hyrule Field var en syk opplevelse. Verden var svær og gjemte hemmeligheter lå overalt.

 

Det er klart disse tingene ikke imponerer i nærheten av like mye nå, snart 20 år etter. Noe ble også kritisert den gangen, for eksempel den blurry grafikken på markedet i Hyrule Castle Town.

Lenke til kommentar

 

 

Dette blir sikkert litt som å banne i kirken, men jeg synes dette er et utrolig oppskrytt spill. Eller la meg si det på en annen måte - Jeg føler dette er et spill man måtte oppleve når det kom for å kunne verdsette det.

 

Oppskrytt synes jeg ikke det er (men du må gjerne mene det), men helt enig at det ble mye bedre for de som opplevde det da det var nytt. En sammenligner ofte med Final Fantasy VII her, som også mange har som favorittspill gjennom alle tider. Det er jo stort sett folk som spilte FFVII da det var helt nytt, og ble trollbundet av det for resten av livet. Jeg synes det er mer oppskrytt enn OOT. Her er jo grafikken enda værre, den gikk mye fortere ut på dato enn grafikken i OOT. Jeg spilte FFVII for første (og hittil eneste, men forhåpentligvis ikke siste) gang i 2007, og merka alderen. Men likte spillet veldig godt likevel, og på tross av den dårlige grafikken er spillet spillbart. OK, ok avsporing.

 

Jeg annser meg selv som en rimelig stor Zelda fan. ALTTP er fremdeles et av de beste spillene jeg har spillt, og jeg elsker egentlig alle 2D Zelda samt WW, TP og BOTW.

 

OOT derrimot fikk jeg aldri spillt når det kom. Jeg hoppet i stedet på PS1 toget og prøvde ikke OOC før etter PS2 kom, og dette tror jeg ødela mye for meg. Jeg vente meg til den bedre grafikken og kontrollen til neste generasjon og klarte derfor aldri å se sjarmen til dette spillet.

 

Den ser jeg veldig godt. N64 spill har holdt seg mye dårligere enn feks. SNES spill synes jeg. Veldig lett å gå tilbake til ALttP i dag.

 

Det jeg føler ødelegger OOT fullstendig for meg er:

 

-Grafikken. Spillet ser grått og kjedelig ut, det er svært lite farger her noe som gjør at jeg ikke har lyst til å tilbringe tid i denne verden. Se på alle de andre spillene, fargerike spill som gjør at jeg virkelig har lyst til å se meg rundt.

 

Enig, men det ødela ikke for meg. Sammenligner du med de andre Zelda-spillene, eller med andre N64-spill som kom på den tiden?

 

 

-Grafikken igjen. Du kan si hva du vil men jeg synes graikken er stygg. Teksturene i Deku Tree og Jabu-Jabu's Belly ser forferdelig ut, spesielt Jabu-Jabu's Belly ser ut som noen har spydd på veggene. Jeg trenger på ingen måte god grafikk, men jeg trives best i pen grafikk.

 

Enig. Gått ut på dato for lenge siden. Jeg tenker ikke noe over det, men igjen, jeg er vant til det.

 

-Spillet ser så tomt ut, det mangler rett og slett liv. Hyrule Field er stor men inneholder ingenting, by og fjell ser naken ut. Verden føles så tom at jeg ikke gidder å utforske.

 

Helt tomt synes jeg ikke der er, det er masse sidequeste og hemmeligheter i spillet. Igjen, det føltes også sikkert mindre tomt i 1998.

 

-Kontrollen og kamera er mye dårligere enn både ALTTP og WW som jeg hadde spillt før, det var rett og slett ikke gøy å spille.

 

Dette er jeg helt uenig i. Kontrollene er noe av det beste med Zelda-spillene. OK, kanskje litt dumt at en ikke kan styre kameraet i OOT, men jeg har aldri kommet over en situasjon hvor jeg har savna det (og jeg har spillt mye OOT).

 

 

Jeg har prøvd spillet flere ganger men hver gang så avslutter jeg når jeg kommer halvveis fordi jeg kjeder meg. Det er litt synd for alle skryter av det men jeg tror, som jeg sa tidligere, at dette spillet i likhet med de fleste fra førstegenerasjon 3D måtte oppleves når det kom.

Min mening, ikke bli sur! :)

 

- Når OOT veldig ofte blir hyllet som det beste i serien så synes jeg det er oppskrytt. Det fortjener nok skryt og heder for det det var når det kom, men personlig synes jeg ikke det holder seg. For meg så må spill som skal toppe lister være tidløs.

 

FF7 kan jeg ikke uttale meg om for jeg har svært lite erfaring fra de spillene, men jeg kan nevne at en av mine favorittspill gjennom tidene er The Last Ninja 1&2. I mine øyne er spillene noe av det aller beste jeg har spillt, men samtidig må jeg være ærlig og si det er egentlig utrolig dårlig spill som jeg aldri vil anbefale noen som ikke vokste opp med de. De kan kanskje komme inn på en topp xx viktige spill men de har ingenting på en beste spill liste å gjøre :)

 

-Jeg sammenligner med de andre zelda spillene. Jeg synes bare Zelda verden skal være fargerik og flott. Det har sikkert med at ALTTP og WW definerte hva Zelda er for meg, og der passer ikke OOT og TP helt inn.

 

-Når jeg sier tom så mener jeg ikke mangel på quest og hemmeligheter. Jeg tenker mer på at det er lite å se på. Hyrule Field f.eks har ingen trær, planter eller andre objekter, det føles bare så nakent.

I WW f.eks så følte jeg at hver øy viste meg ett eller annet spennende som jeg bare måtte bort og sjekke. Det var ikke bestandig øyene inneholt noe viktig, men de tiltrakk oppmerksomheten min. Jeg føler ikke OOT verden lokker like mye og jeg føler ikke for å springe langt bort og utforske når jeg ikke ser noe der borte.

Du som vokste opp med det kjenner sikkert til alt innholdet og hemmelighetene og har kanskje vanskelig med å forstå at jeg ikke ser det du ser :)

 

-Nå er det lenge siden jeg prøvde det så så jeg klarer ikke helt å huske hva det var med kontrollen, trur jeg irriterte meg over at jeg ikke kunne stoppe opp og styre kameraet for å få litt oversikt.

 

 

 

Jeg ønsker ikke å snakke ned spillet, jeg synes bare det er litt rart at "alle" snakker det opp i skyene mens jeg ikke klarer å se hva som gjør det så sinnskyt bra. Jeg elsker tross alt Zelda og har egentlig lyst til å oppleve det dere opplevde :)

Jeg koser meg i alle fall med BOTW, bare så synd man ikke har like mye fritid lengre.

 

 

Lenke til kommentar

Dæven - folk er fortsatt til å stresser over BotW karakteren, hvorfor?

 

En karakter gir ikke deg mindre glede over spillet, msn trenger så absolutt ikke å få validasjon på at ett spill er bra av noen andre - trenger du det er det bare å besøke x antall andre anmeldelser - både denne artikkelen og botw anmeldelsen syntes jeg var knallbra å lese og det er rett og slett 'kult' å få innblikk i min personlige favorittserie og mitt personlige favorittspill til nå i år av noen som ikke er en line ihuga Zelda fan som det jeg er.

 

Knall artikkel, flere av disse for min del :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...