Gå til innhold

TEST: Apple iPad (2017)


Anbefalte innlegg

 

 

Burde ikke det å ikke ha støtte for ekstern lagring som Micro SD-kort også trekke totalkarakteren ned? 

Folk er forskjellige, personlig setter jeg det som et solid pluss at det ikke er noe minnekort-støtte.. Halve poenget med å legge walkman/discman/minidisc/osv-alderen bak seg var jo å slippe alt det rælet man skulle stappe inn i dem..! Er sikkert 10 år siden sist jeg hadde en enhet til daglig bruk som tok minnekort og jeg har ikke savna det et eneste sekund..! Jo færre dingser jeg trenger å holde styr på, jo bedre.

 

Og du er fotograf?  Spent på hva slags kamera du har da, for meg bekjent har hverken Panasonic, Olympus, Sony, Canon, Nikon eller  Fuji noe særlig med innebygget minne på sine "proff-kameraer".   Wi-Fi og/eller bluetooth overføring finnes på de fleste nye kameraer idag, men selv da er du vel i de fleste tilfeller allikevel nødt til å ha et minnekort i kameraet for lagring?

 

Fine Japanbilder forresten!

 

Nah, jeg er arkitekt, og jeg skrev "til daglig bruk" ;) Jeg har kamera med minnekort såklart, men den mer seriøse fotograferinga blir for meg et unntakstilfelle, da det er en sidebeskjeftigelse som det kan gå uker og måneder mellom hver gang jeg sysler med. Det blir mer som et spesialverktøy å regne, jeg har ulike objektiver til ulike typer oppgaver og da er det selvsagt overkommelig å måtte holde styr på et par CF-kort også -det er jo kun snakk om korttids mellomlagring, ikke noe man bruker aktivt på annet vis. 

 

Takk forøvrig

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessuten stor forskjell på kamera som kun har kort, og dingser som blander fast og løs lagring.

jepp og det er forskjell på enheter som primært skriver innhold til lagringsmediet, og enheter som i like stor/større grad er ment å skulle lese innhold fra lagringsmediet. Det er ifm det sistnevnte jeg synes minnekort er noe herk, fordi man da ikke bare må holde styr på kortene i seg selv, men også hva de til enhver tid inneholder. Minnekortene til kameraet mitt tømmes asap etter bruk.

Endret av Joaaso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

iPad Mini ble introdusert i 2012, og har overlevd lengre enn Nexus 7 fra 2012 som er omtrent ubrukelig i dag.

- snip -

Hva gjør Nexus7 ubrukelig i dag? Bruker fortsatt gen 1 nexus7, og ja, den er litt treg rett etter oppstart, men funker ellers fint til mye (og den kostet bare rett over 1000 kroner når jeg kjøpte den, ny)

 

AtW

 

 

2012-utgaven er så sirupstreg at det ikke er kjekt å bruke det. ASUS tok noen snarveier (billig flash-minne og simpel kontroller) da de designet det, og filhåndteringen blir tregere jo mer det brukes. I dag tar det mange minutter å starte den. CPU-operasjoner blir ikke påvirket og fungerer greit. Den har Android 5.1.1, og oppdateringen stoppet for over to år siden.

 

2013-utgaven fungerer greit i dag, men oppdateringene stoppet for nesten et år siden. Ville fortsatt valgt dette hvis jeg måtte velge mellom å bruke Nexus 7 og iPad Mini. iPad Mini vinner på strømsparing, kan ligge mange uker ubrukt og fortsatt ha strøm igjen.

 

 

Har både 2012 og 2013-versjonen av nexus 7. 2013 er betraktelig bedre. Men 2012-versjonen er brukbar. Med custom rom, riktignok. Tror den heter purenexus. Versjonen fra 2013 fungerer ypperlig. Jeg foretrekker ipad 2 fremfor nexus 7 2012. Når det gjelder futt i bruk. Men ikke når det gjelder operativsystem. De er vel omtrent på samme alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

iPad Mini ble introdusert i 2012, og har overlevd lengre enn Nexus 7 fra 2012 som er omtrent ubrukelig i dag.

- snip -

Hva gjør Nexus7 ubrukelig i dag? Bruker fortsatt gen 1 nexus7, og ja, den er litt treg rett etter oppstart, men funker ellers fint til mye (og den kostet bare rett over 1000 kroner når jeg kjøpte den, ny)

 

AtW

 

 

2012-utgaven er så sirupstreg at det ikke er kjekt å bruke det. ASUS tok noen snarveier (billig flash-minne og simpel kontroller) da de designet det, og filhåndteringen blir tregere jo mer det brukes. I dag tar det mange minutter å starte den. CPU-operasjoner blir ikke påvirket og fungerer greit. Den har Android 5.1.1, og oppdateringen stoppet for over to år siden.

 

2013-utgaven fungerer greit i dag, men oppdateringene stoppet for nesten et år siden. Ville fortsatt valgt dette hvis jeg måtte velge mellom å bruke Nexus 7 og iPad Mini. iPad Mini vinner på strømsparing, kan ligge mange uker ubrukt og fortsatt ha strøm igjen.

 

 

Har både 2012 og 2013-versjonen av nexus 7. 2013 er betraktelig bedre. Men 2012-versjonen er brukbar. Med custom rom, riktignok. Tror den heter purenexus. Versjonen fra 2013 fungerer ypperlig. Jeg foretrekker ipad 2 fremfor nexus 7 2012. Når det gjelder futt i bruk. Men ikke når det gjelder operativsystem. De er vel omtrent på samme alder.

 

 

Ja, og ipad 2 kostet hva da? 4-5 ganger mer når den kom. Det er ikke så ekstremt uventet at nexus7 er litt tregere, den var ekstremt billig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Min godt brukte 9,7" iPad Air funker like godt i dag. Kjøpte faktisk nytt cover til den nå nylig. 

Elsker størrelsen og formfaktoren.

 

Perfekt størrelse og helt grei ytelse. Twitch kan noen ganger hikke litt men neppe pga. ipad.

Netflix fungerer veldig bra og alt annet jeg kjører på den.

 

Liker også at jeg har rotasjonsbryteren som kan brukes til forskjellige funksjoner :)

Med nedlasting fra Netflix, Viaplay og andre saker er den helt nydelig å ha med seg på farten når man ikke gidder å drasse på en ultralaptop.

Med fare for å tråkke på noen epletær her.... Om du er mye på farten, hvorfor har du ikke et Android eller Windows nettbrett?

 

Det er først nå for 2-3 mnd siden at Netflix tillater nedlastning, så før det var du låst til Viaplay. I tillegg er de fleste Ipads (og andre nettbrett for den del, men mange av de andre støtter SD-kort) låst med forholdsvis lite lagringsplass, så har du et par spill og andre tyngre apper innstallert blir det ikke plass til mye annet.

 

Som film og serier.  Jeg har to hele sesonger med en av mine favorittserie liggende til stadighet på mitt nettbrett ( Xperia Tablet Z3 Compact) i tillegg til alt fra mellom 20 og 40 filmer i full HD kvalitet.    Og også 2-3 TUNGE spill som Final Fantasy IX, Heroes of Might and Magic, FM Mobile ( ikke touch) osv + alt av andre apper som jeg er interessert i.  Og nesten alt ( fortsatt et par apper som ikke kan overføres) ligger på SD-kortet.  

 

Når du selv drar frem at du er mye på farten og synes det er greit å ha det med deg til film og serier osv, så lurer jeg fælt på hva du gjorde Januar 2017 og tidligere?  Brukte du kun Viaplay?

 

Om du skal kjøpe et nytt nettbrett idag, og har film og tv serier som et av hovedbruksområdene kan jeg ikke begripe og fatte hvorfor du i det hele tatt vurderer en Ipad.   Selv om du er ellers låst til Apple-verdenen vil 90% av apper og programmer også være tilgjengelig på andre plattformer + at du får en hel del til i tillegg.  Jeg har f.eks selv en Macbook Air som jeg bruker i jobbsammenheng, men det er ikke sånn at den ikke "snakker sammen" med Android og Windows-produktene mine for det, og det meste av det som er viktig bruker jeg på samtlige plattformer.

 

Byggkvalitet, pris og andre funksjoner som vanntetthet er også veldig ofte fordeler med å velge et nettbrett fra en annen produsent, så jeg lurer på hva argument man sitter igjen med da?  De appene og programmene som er ekslusive til Ipad/ Apple idag som er nyttige for en gjennomsnittlig bruker og so mman ikke finner bedre/ like gode varianter av på andre plattformer kan ikke være mange idag.

 

 

Jeg får vel dele mine erfaringer også. 

 

Har brukt iPad siden lanseringa og har stort sett kun nettbrett fra Apple siden den gang. Var på vippen til å kjøpe meg Shield for et drøyt år tilbake, men hoppa over pga tilgjengelighet og mange som opplevde problemer med Android og DJI  GO applikasjonen. Her ville jeg ikke ta noen sjanser, og kjøpte heller Air 2.

 

Med 128 GB internlagring er det dog plass til plenty filmer og spill, så det anser jeg ikke som et problem. Personlig har jeg ikke behov for mer lokal lagring, men det er vel kanskje individuelt. 

 

I januar 2017 og tidligere har jeg brukt blant annet VLC og Plex. VLC lar deg overføre filmer/etc, og støtter en rekke codecs populære i piratmiljøet. Dette har fungert knirkefritt. 

 

 

 

Om du skal kjøpe et nytt nettbrett idag, og har film og tv serier som et av hovedbruksområdene kan jeg ikke begripe og fatte hvorfor du i det hele tatt vurderer en Ipad

 

Du nevner "med fare for å tråkke på noen epletær" i starten av innlegget ditt. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du gidder å starte denne diskusjonen når du allerede har bestemt deg for hva som passer X best. Det er fullstendig innafor å foretrekke det ene over det andre, uten at man må dokumentere grunnene. Det er noe jeg finner svært underlig i dette "tech-miljøet", man må på mange måter velger side. Hvorfor det har blitt slik er for meg en gåte. 

 

For meg er iPaden en kilde til underholdning på farten og sofaen. Jeg leser nyheter, tv-serier, reddit og som skjerm/kontroller for drona. Til dette gjør den jobben slik jeg forventer, og ser ingen grunn til hvorfor jeg skal bytte. 

 

På windowsfronten har jeg også en Surface Pro 3 som mange hevder er en god tablet, så det er vel snakk om smak og behag her også. Personlig syns jeg Windows 10 ikke egner seg i dette formatet, men forstår at noen liker det også. 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Jeg har heller ingen problemer med iPad til underholdning. Plex-server hjemme som kan steames fra uansett hvor jeg er, og Plex-sync når jeg vil ha med meg på padden. Grunnen til å ikke ha Androidnettbrett er at de er dårlige (er det noen produsenter som virkelig satser på dem nå som Google åpenbart gir blaffen?), og Windowsbrett blir for mye laptop for meg. Har allerede en full datamaskin.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...