Gå til innhold

Bortkastet med bachelor IT?


lamer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det vil være bortkastet.  Det viktigste er om du selv er motivert nok.

 

Dernest kan det være at studiet gjør at du får et sosialt nettverk som du kan få jobb gjennom.  Men vær obs på at på f.eks. UiO så er det mye opp til en selv.

Husk også at noen går videre til master/doktor/professor -> som del av dette kan det være at man får en forskerstilling innen fagfeltet.

 

Spesielt det offentlige legger større vekt på formell utdannelse, og du kan da f.eks. enklere få stillinger der.

For lederstillinger kan en blanding av teknisk og økonomisk utdannelse være gunstig - kanskje også noe å sikte seg inn på ift alder (arbeidslivet er fortsatt ganske tradisjonelt sånn sett, selv om det har vært en utvikling der man har oppdaget verdien av "seniorer" (50+))

 

Evt kan man spe på med noe pedagogikk og bli kursleder eller lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenkte å prøve ut IKT på UiB ... Kanskje jeg skal styre unna, da. Trodde IT var fryd og gammen.

Kan du IT fra før, hvor gammel er du, og hva slags karrière ser du for deg at du vil ende opp i?

 

 

 

Ingen IT fra før. Er 21 år, kanskje noen innen sikkerhet.

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve ut IKT på UiB ... Kanskje jeg skal styre unna, da. Trodde IT var fryd og gammen.

Hvorfor tenkte du å prøve ut IKT?

Hvorfor tenker du at du skal styre unna?

 

En utdannelse innen IT er sjeldent en dårlig idé. Du får det formelle på papir, basisforståelse for industrien, og dersom du er ærlig interessert i IT så investerer du tid på egen hånd utenom studiene, men samtidig, på felt du eventuelt på forhånd interesserer deg i, eller i felt som du oppdager underveis i utdanningen. 

 

Hva skjedde med utdannelsen din på BI? Fullførte du eller hoppet du av?

Lenke til kommentar

 

Tenkte å prøve ut IKT på UiB ... Kanskje jeg skal styre unna, da. Trodde IT var fryd og gammen.

Hvorfor tenkte du å prøve ut IKT?

Hvorfor tenker du at du skal styre unna?

 

En utdannelse innen IT er sjeldent en dårlig idé. Du får det formelle på papir, basisforståelse for industrien, og dersom du er ærlig interessert i IT så investerer du tid på egen hånd utenom studiene, men samtidig, på felt du eventuelt på forhånd interesserer deg i, eller i felt som du oppdager underveis i utdanningen.

 

Hva skjedde med utdannelsen din på BI? Fullførte du eller hoppet du av?

Planen var å begynne på IKT forrige høst, men så var permisjonsfristen på BI så tidlig at jeg ikke fikk søkt, så måtte fortsette et år til på BI.

Har ett år igjen der fra høsten av. Tenker å begynne på IKT på UiB da. Kanskje litt dumt å droppe ut av BI når jeg kun har ett år igjen, men begynner jeg ikke på IKT nå til høsten må jeg søke på nytt opptak, og spørs om jeg kommer inn da.

 

Har prøvd meg litt på programmering og slikt men det falt ikke i smak. Kanskje bedre når jeg får studert. Har alltid vært interessert i data så er derfor.

Lenke til kommentar

 

 

Tenkte å prøve ut IKT på UiB ... Kanskje jeg skal styre unna, da. Trodde IT var fryd og gammen.

Kan du IT fra før, hvor gammel er du, og hva slags karrière ser du for deg at du vil ende opp i?

 

 

 

Ingen IT fra før. Er 21 år, kanskje noen innen sikkerhet.

 

Hvis du ikke har noe grunnmur er det dårlig med alternativ i Norge. Hadde du hatt noe bakgrunn og erfaring ville jeg først forsøkt å søke noen jobber dra på noen intervju og få noen tilbakemeldinger fra de før jeg hadde hoppet inn i en utdannelse.

 

Jeg tror en sertifisering og kurset vil være utfordrende uten allerede vite hva du hopper inn i med både interessen og en grunnleggende forståelse.

 

Eventuelt kunne du prøvd å komme deg inn i en relevant bedrift på annen begrunnelse og jobbe deg mot stillingen du vil ha, vil antageligvis være vanskelig om du ikke iallefall er i IT-avdelingen deres.

 

Uansett er sikkerhetsstillingene og eksklusive i større bedrifter og større it-avdelinger da mindre bedrifter ikke tar seg råd til dedikert-sikkerhetspersonell med det første, og det er ofte disse bedriftene som er mer opptatt av titler, så det er jo også noe å ta i betraktning. Kjenner også flere som har tatt bachelor innenfor sikkerhet hvor de har hatt problemer med å få en sikkerhetsstilling med graden, hvor de som har tatt master får sikkerhetsjobber ganske uproblematisk.

Lenke til kommentar

Må man ha erfaring innen IT da for jobbene?

Som med din utdanning på BI: Nyutdannede ansettes alle steder, men under studietiden din har du vanvittig mange muligheter (som de fleste verken søker opp eller utnytter) som gir deg den lille edgen: erfaring, på papir. 

 

La forresten merke til at du notert "tidligere androidutvikler" i din signatur. Så det høres jo ut som du har litt IT erfaring? En slik hobby teller kjempesterkt som erfaring. 

 

Om du ikke var keen på programmering - så du over studiet informasjonsvitskap som UiB tilbyr?

Lenke til kommentar

Det stemmer. Jeg har laget noen applikasjoner, men det var med ferdig verktøy som ble tilbudt til alle.

 

Forøvrig har jeg også bestått kurs i Mobile App Development hos ShawAcademy.

 

 

Jeg har sett på Informasjonsvitenskap ja. Jeg husker ikke helt nå i dag hvorfor jeg ikke søkte meg inn, men fikk en forklaring fra studieveileder noen år tilbake:

 

"Det fokuserer på hvordan man kan lage dataprogrammer- og systemer som passer for de som skal bruke dem, dvs. mennesker og organisasjoner/bedrifter."

 

Tror det ikke appellerte så veldig.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...