Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Filming av personer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det enkelt: I utgangspunktet kan du filme og ta bilde av hva du vil, når du vil(bortsett fra områder med fotoforbud). Men hva du kan gjøre med filmen eller bildene har visse begrensninger.

 

Hvis du for eksempel tar bilde av meg på åpen gate, så er du i din fulle rett til det. Men det er forbudt å publisere det noe sted uten mitt samtykke.

Lenke til kommentar

For å si det enkelt: I utgangspunktet kan du filme og ta bilde av hva du vil, når du vil(bortsett fra områder med fotoforbud). Men hva du kan gjøre med filmen eller bildene har visse begrensninger.

 

Hvis du for eksempel tar bilde av meg på åpen gate, så er du i din fulle rett til det. Men det er forbudt å publisere det noe sted uten mitt samtykke.

 

Det er den korte versjonen.

 

Åndsverklovens §45c gir tross alt et par unntak for den hovedregelen.

 

Dersom avbildingen har 

  • Aktuell og allmenn interesse eller
  • avbildningen av deg er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet eller
  • bildet gjengir opptog eller hendelser som har allmenn interesse eller
  • bildet brukes som reklame for fotografen, og du ikke har nedlagt forbud mot det.

Hovedregelen er imidlertid, som du peker på, at det kreves samtykke for publisering.

 

(Unntakene samme lov gir etter §23 og §27 er så perifere at jeg ikke ser behovet for å nevne dem nærmere.)

Lenke til kommentar

Politiet kan derimot gi deg pålegg om å avbryte filmingen og eller bortvise deg fra stedet. Pålegg fra politiet er du pliktig til å følge, ellers kan det ventes bot eller fengsel inntil tre måneder. Dette gjelder enten om politiet tolker loven rett eller ikke. De er ikke jurister og har dermed muligheten til å tolke situasjonen slik de ser det. (§5)

Lenke til kommentar

Politiet kan derimot gi deg pålegg om å avbryte filmingen og eller bortvise deg fra stedet. Pålegg fra politiet er du pliktig til å følge, ellers kan det ventes bot eller fengsel inntil tre måneder. Dette gjelder enten om politiet tolker loven rett eller ikke. De er ikke jurister og har dermed muligheten til å tolke situasjonen slik de ser det. (§5)

 

Så om politiet tolker det dit hen at politiloven gir hjemmel for å gi deg pålegg om å ta ti push-ups på gaten, og du nekter, så blir du straffet uansett?

Lenke til kommentar

Om du nekter så er det retten som avgjør straff. Hva politiet gjør eller sier der og da er opp til den enkelte tjenestemann å vurdere. Man kan jo kverulere og krangle med politiet men det er sjelden lurt. Et av de vanligste påleggene politiet gir folk er å bortvise person fra et sted, gjerne sentrum. Man kan protestere og si at det er et urimelig bli bedt om å gjøre noe av politiet, men da risikerer du å bli slengt inn i en politibil og kjørt på glattcelle. I retten blir det ditt ord mot politiet og det er ofte vanskelig å bli vektlagt mer en dem. Det er derimot ikke mulig å bli straffet om man ikke gjennomfører et ulovlig pålegg.

 

Jeg vil påstå at det å nekte å vedta politiets pålegg om å slutte å filme når man er sikker på at det er lovlig, er holdbart i retten. Politiet kan derimot mene at du var en forstyrrelse i deres arbeid eller at de mente at de måtte ta fra deg telefonen "for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet".

 

Som sagt, politifolk flest er ikke så oppdatert på lover og regler som advokater eller dommere og gjør ofte som de selv føler er riktig for den enkelte situasjon.

 

Politiet kan også føle seg truet og vil dermed be folk i nærheten om å trekke seg tilbake, uansett om de filmer eller et.

 

F.eks.:

 

 

Jeg er ingen jurist, sikkert mye feil her men det kan andre rette opp i.

Lenke til kommentar

Om du nekter så er det retten som avgjør straff. Hva politiet gjør eller sier der og da er opp til den enkelte tjenestemann å vurdere. Man kan jo kverulere og krangle med politiet men det er sjelden lurt. Et av de vanligste påleggene politiet gir folk er å bortvise person fra et sted, gjerne sentrum. Man kan protestere og si at det er et urimelig bli bedt om å gjøre noe av politiet, men da risikerer du å bli slengt inn i en politibil og kjørt på glattcelle. I retten blir det ditt ord mot politiet og det er ofte vanskelig å bli vektlagt mer en dem. Det er derimot ikke mulig å bli straffet om man ikke gjennomfører et ulovlig pålegg.

 

Jeg vil påstå at det å nekte å vedta politiets pålegg om å slutte å filme når man er sikker på at det er lovlig, er holdbart i retten. Politiet kan derimot mene at du var en forstyrrelse i deres arbeid eller at de mente at de måtte ta fra deg telefonen "for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet".

 

Som sagt, politifolk flest er ikke så oppdatert på lover og regler som advokater eller dommere og gjør ofte som de selv føler er riktig for den enkelte situasjon.

 

Politiet kan også føle seg truet og vil dermed be folk i nærheten om å trekke seg tilbake, uansett om de filmer eller et.

 

F.eks.:

 

https://www.youtube.com/watch?v=MtNYXqLp-JA

 

Jeg er ingen jurist, sikkert mye feil her men det kan andre rette opp i.

Off topic: Den gjengen som samler seg rundt Politiet under den pågripelsen er en gjeng med idioter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet kan derimot gi deg pålegg om å avbryte filmingen og eller bortvise deg fra stedet. Pålegg fra politiet er du pliktig til å følge, ellers kan det ventes bot eller fengsel inntil tre måneder. Dette gjelder enten om politiet tolker loven rett eller ikke. De er ikke jurister og har dermed muligheten til å tolke situasjonen slik de ser det. (§5)

Dette er prøvd i rettsvesenet, med resulterende frifinnelser og domfellelser.

 

Om du nekter så er det retten som avgjør straff. Hva politiet gjør eller sier der og da er opp til den enkelte tjenestemann å vurdere. Man kan jo kverulere og krangle med politiet men det er sjelden lurt. Et av de vanligste påleggene politiet gir folk er å bortvise person fra et sted, gjerne sentrum. Man kan protestere og si at det er et urimelig bli bedt om å gjøre noe av politiet, men da risikerer du å bli slengt inn i en politibil og kjørt på glattcelle. I retten blir det ditt ord mot politiet og det er ofte vanskelig å bli vektlagt mer en dem. Det er derimot ikke mulig å bli straffet om man ikke gjennomfører et ulovlig pålegg.

 

Jeg vil påstå at det å nekte å vedta politiets pålegg om å slutte å filme når man er sikker på at det er lovlig, er holdbart i retten. Politiet kan derimot mene at du var en forstyrrelse i deres arbeid eller at de mente at de måtte ta fra deg telefonen "for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet".

 

Som sagt, politifolk flest er ikke så oppdatert på lover og regler som advokater eller dommere og gjør ofte som de selv føler er riktig for den enkelte situasjon.

 

Politiet kan også føle seg truet og vil dermed be folk i nærheten om å trekke seg tilbake, uansett om de filmer eller et.

 

F.eks.:

 

 

Jeg er ingen jurist, sikkert mye feil her men det kan andre rette opp i.

 

En handling må tross alt oppfylle visse formelle krav før politiet i lovlig forstand kan ilegge et pålegg. Det er helt rimelig at politiet ber en som filmer eller fotograferer om å gå lenger vekk, fordi de ikke føler seg trygge.

 

Å ta telefonen fra noen, eller å nekte dem å filme, er faktisk i alle fall i en juridisk gråsone. Mye avhenger da av hvordan du opptrer. Om du står på andre siden av gata og filmer, er det god grunn til å tro at et pålegg om å slutte å filme vil være rettsstridig.

 

Det hjelper deg dog lite om de bestemmer seg for å innbringe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...