Gå til innhold

Guds kjærlighet


per777

Anbefalte innlegg

 

Jeg tror jeg for min delvil vri på det og spørre: tror katolikkene på helvete?

 

Selvsagt, alle kristne gjør det.
Og du våger å snakke om guds kjærlighet.

Hvordan kan et helvete der sjeler skal brenne i evig tid for valg de tok i løpet av et kort liv her på jorden forenes med kjærlighet?

Joda du vil si at de velgte det selv men bare det å la en slik straff eksistere er vederstyggelig og gjør slike kriste akkurat like ille som muslimene som truer alle andre med å havne i helvete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det var en grunn til at Dimmu Borgir hadde en koselig trall der teksten gikk som følger:"Svake kristne du skal dø i natt, jeg skal rive din sjel i to.

Du skal føle makten jeg har fått av mørket, din tid er omme og også din tro!" (Fritt etter hukommelsen)

Passer fint for de krisne mørkemenn der de truer alle andre med helvete.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror jeg for min delvil vri på det og spørre: tror katolikkene på helvete?

Selvsagt, alle kristne gjør det.
Og du våger å snakke om guds kjærlighet.

Hvordan kan et helvete der sjeler skal brenne i evig tid for valg de tok i løpet av et kort liv her på jorden forenes med kjærlighet?

Joda du vil si at de velgte det selv men bare det å la en slik straff eksistere er vederstyggelig og gjør slike kriste akkurat like ille som muslimene som truer alle andre med å havne i helvete.

 

For det første det står "kroppen"

 

Ikke noen kropp, er noe gnostisk tull, som sekter sier, perpyro

 

Matt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

 

Det er ikke en straff, men en konsekvens av egene feiltrinn og overhode ikke Gud sin skyld

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Da må vi straks få forbydd denne ekstreme religionsretningen du tilhører.

Dere er farlige for samfunnet der dere skremmer og truer folk til å tro.

Og nei, å la et slikt sted eksistere er i sannhet ondskap verdig en djevel.

religionsretningen ? Det er Jesus Kristus som sier

 

Matt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

 

Hvor skulle de onde være om ikke i helvete ? i himmelen sammen med de gode ? da hadde det jo ikke vært noen himmel lenger.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at universets skaper og hersker, den allvitende og allmektige gud kunne funnet en bedre løsning en et brennende helvete.

Dersom ikke er han i sannhet en ond psykopat.

En 10 åring kunne løst det problemet, men altså ikke din gud.

Av og til har jeg syntes RWS går litt hardt ut mot religiøse men i ditt tilfelle er det helt på sin plass.

Lenke til kommentar

Guds Ord - les vers 4 osv. - men gjerne alt for sammenheng : Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det stå fram falske lærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører i fortapelsen, og til og med fornekte den Herre som har kjøpt dem fri. Dermed fører de raskt seg selv i fortapelsen. 2 Mange kommer til å følge dem i utskeielsene deres, og på grunn av dem vil sannhetens vei bli spottet. 3 De er grådige og farer med dikt og bedrag for å slå mynt på dere. Men de har alt lenge hatt dommen hengende over seg, og fortapelsen ligger og lurer på dem.

4 For Gud skånte ikke engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt med mørkets lenker til dommen. 5 Heller ikke skånte han den gamle verden. Bare Noah, rettferdighetens talsmann, og sju andre ble beskyttet da Gud førte storflommen over de ugudeliges verden. 6 Byene Sodoma og Gomorra la han i aske og dømte dem til ødeleggelse; han gjorde dem til et avskrekkende eksempel for dem som senere ville leve et ugudelig liv. 7 Men han reddet den rettferdige Lot, som led under de holdningsløse menneskenes utsvevende liv. 8 Ja, denne rettferdige mannen som bodde midt iblant dem, ble dag etter dag pint langt inn i sin rettferdige sjel når han så og hørte alt det onde de gjorde.

9 Herren vet altså å fri de gudfryktige ut av prøvelser, men holder de urettferdige i forvaring til straffen på dommens dag, 10 først og fremst de som følger de urene lystene i sitt kjøtt og blod og forakter Herrens myndighet. De er frekke og selvsikre og spotter de himmelske maktene uten å skjelve. 11 Selv ikke englene, som står høyere i makt og styrke, kommer med spottende ord når de fører fram anklager fra Herren mot slike makter.

12 Men disse menneskene spotter det de ikke kjenner, og er som dyr uten fornuft, som av naturen er bestemt til å bli fanget og gå til grunne. Så skal de da også gå under i sitt forfall 13 og lide vondt som lønn for sin urett. De nyter å svire ved høylys dag. De er skamflekker til skjensel for dere når de spiser sammen med dere og mesker seg, nytelsessyke som de er. 14 Øynene deres fråtser i kvinner som byr seg fram, de er umettelige på synd. De forfører svake sjeler, og i sitt hjerte kan de kunsten å kare til seg. Under forbannelse er de! 15 For de har forlatt den rette vei og gått seg vill. De følger i samme spor som Bileam, Bosors sønn, han som elsket urettmessig vinning. 16 Men han ble vist til rette for sin misgjerning; et stumt esel talte med menneskestemme og stanset profeten i hans galskap.

17 Disse menneskene er kilder uten vann og tåkedotter som virvler i vinden. Det dypeste mørke har de i vente. 18 For de bruker store ord om tomme ting, og med utskeielser og lyster som kommer fra vårt kjøtt og blod, lokker de dem som nettopp har sluppet bort fra slike som går på ville veier. 19 Frihet lover de, men de er selv slaver av forfallet. Det en ligger under for, er en også slave av.

20 For når noen er kommet fri fra det urene i verden og har lært vår Herre og frelser Jesus Kristus å kjenne, og de så igjen blir fanget av det urene og ligger under for det, da står det verre til med dem enn før. 21 Det ville vært bedre for dem om de aldri hadde lært å kjenne rettferdighetens vei, enn at de først kjenner den og så vender seg bort fra det hellige bud som ble overgitt dem. 22 Da er det gått med dem som det så treffende heter i ordtaket: «Hunden vender tilbake til sitt eget spy» og: «Ikke før er grisen vasket, så velter den seg i søla». (2.Pet. 2)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at universets skaper og hersker, den allvitende og allmektige gud kunne funnet en bedre løsning en et brennende helvete.

Dersom ikke er han i sannhet en ond psykopat.

En 10 åring kunne løst det problemet, men altså ikke din gud.

Av og til har jeg syntes RWS går litt hardt ut mot religiøse men i ditt tilfelle er det helt på sin plass.

Helvete er noe mennesket selv har skapt og ikke Guds skyld, Gud er kjærlighet.

Lenke til kommentar

 

Da må vi straks få forbydd denne ekstreme religionsretningen du tilhører.

Dere er farlige for samfunnet der dere skremmer og truer folk til å tro.

Og nei, å la et slikt sted eksistere er i sannhet ondskap verdig en djevel.

 

religionsretningen ? Det er Jesus Kristus som sier

 

Matt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

 

Hvor skulle de onde være om ikke i helvete ? i himmelen sammen med de gode ? da hadde det jo ikke vært noen himmel lenger.

"Hvor skal de onde være om ikke i helvete" spør du. Det vil altså si at du mener at alle som ikke tror på den perverse guden din er ond? Jeg er sikker på at det finnes en god del mennesker som ikke tror på din gud, men alikevel er et mye bedre menneske en deg.

Lenke til kommentar

Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. 22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, 23 for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24 Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus. 25 Ham har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt blod skulle være soningsstedet for dem som tror. Slik viste Gud sin rettferdighet. For han hadde tidligere i tålmodighet holdt tilbake straffen for de synder som var begått. 26 Men i vår tid ville han vise sin rettferdighet, både at han selv er rettferdig, og at han kjenner den rettferdig som tror på Jesus. (Rom. 3) ... Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, 10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. 11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd. (1.Kor. 6) ... Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i menneskets kjøtt og blod. 17 For kjøttets begjær står imot Ånden, og Åndens begjær står imot kjøttet. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke kan gjøre det dere vil. 18 Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. 19 Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, 21 misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike. 22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24 De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. 25 Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. 26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet så vi utfordrer og misunner hverandre. (Gal. 5) ... Og det lød en røst fra himmelen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.» (Matt. 3)

Lenke til kommentar

 

 

Da må vi straks få forbydd denne ekstreme religionsretningen du tilhører.

Dere er farlige for samfunnet der dere skremmer og truer folk til å tro.

Og nei, å la et slikt sted eksistere er i sannhet ondskap verdig en djevel.

religionsretningen ? Det er Jesus Kristus som sier

 

Matt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

 

Hvor skulle de onde være om ikke i helvete ? i himmelen sammen med de gode ? da hadde det jo ikke vært noen himmel lenger.

"Hvor skal de onde være om ikke i helvete" spør du. Det vil altså si at du mener at alle som ikke tror på den perverse guden din er ond? Jeg er sikker på at det finnes en god del mennesker som ikke tror på din gud, men alikevel er et mye bedre menneske en deg.

 

Det er ikke noen som er bedre enn andre, alle har gjort seg fortjent til helvete.

Lenke til kommentar

Helvete er noe mennesket selv har skapt og ikke Guds skyld, Gud er kjærlighet.

Hvem og hvordan har menneskene skapt et brennense helvete der sjeler skal pines til evig tid?

Den ingeniøren skulle jeg veldig gjerne ha møtt.

Men igjen hva hindrer gud i å gjøre slutt på dette helvetet?

Han må jo kunne det om han vil.

Lenke til kommentar

Slangen var listigere enn alle ville dyr som Herren Gud hadde laget. Den sa til kvinnen: «Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?» 2 Kvinnen sa til slangen: «Vi kan spise av frukten på trærne i hagen. 3 Men om frukten på treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Dere må ikke spise av den og ikke røre ved den; for da skal dere dø.» 4 Da sa slangen til kvinnen: «Dere skal slett ikke dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.» 6 Nå fikk kvinnen se at treet var godt å spise av og en lyst for øyet – et forlokkende tre, siden det kunne gi innsikt. Så tok hun av frukten og spiste. Hun ga også til mannen sin, som var sammen med henne, og han spiste. 7 Da ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet.

8 Da hørte de lyden av Herren Gud som vandret omkring i hagen i den svale kveldsbrisen. Og mannen og kvinnen gjemte seg for Herren Gud blant trærne i hagen. 9 Men Herren Gud ropte på mannen og sa: «Hvor er du?» 10 Han svarte: «Jeg hørte lyden av deg i hagen og ble redd fordi jeg er naken, og jeg gjemte meg.» 11 Da sa han: «Hvem har fortalt deg at du er naken? Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av?» 12 Mannen svarte: «Kvinnen som du ga meg å være sammen med, hun ga meg av treet, og jeg spiste.» 13 Herren Gud spurte kvinnen: «Hva er det du har gjort?» Kvinnen svarte: «Slangen narret meg, og jeg spiste.»

 

14 Da sa Herren Gud til slangen:

«Forbannet er du,

utstøtt fra alt fe og alle ville dyr

fordi du gjorde dette.

På buken skal du krype,

og støv skal du spise alle dine levedager.

 

15 Jeg vil sette fiendskap

mellom deg og kvinnen,

mellom din ætt og hennes ætt.

Den skal ramme ditt hode,

men du skal ramme dens hæl.»

 

16 Til kvinnen sa han:

«Tungt vil jeg gjøre ditt strev

når du er med barn,

med smerte skal du føde.

Du skal begjære din mann,

og han skal herske over deg.»

 

17 Og til mannen sa han:

«Fordi du hørte på kvinnen

og spiste av treet

som jeg forbød deg å spise av,

er jorden forbannet for din skyld.

Med strev skal du nære deg av den

alle dine levedager.

 

18 Den skal la torn og tistel spire fram for deg,

og du skal spise det som vokser på marken.

 

19 Med svette i ansiktet

skal du spise ditt brød,

inntil du vender tilbake til jorden,

for av den er du tatt.

Støv er du,

og til støv skal du vende tilbake.»

 

20 Mannen kalte kvinnen Eva, for hun ble mor til alle som lever. 21 Herren Gud laget klær av skinn til mannen og kvinnen og kledde dem.

22 Herren Gud sa: «Se! Mennesket er blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livets tre også, så det spiser og lever evig!» 23 Herren Gud sendte mennesket ut av Edens hage for å dyrke jorden, som det var tatt av. 24 Han drev mennesket ut, og øst for Edens hage satte han kjerubene og det flammende sverdet som svinges uten stans. De skulle vokte veien til livets tre. (1.Mos. 3) ... Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker fordi alle syndet. 13 Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. 14 Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde begått noe lovbrudd slik som Adam. Adam er her et motstykke til ham som skulle komme. 15 Men med nåden er det annerledes enn med fallet. På grunn av den enes fall måtte de mange dø. Men nåden, Guds gave, er noe uendelig mye større: Den gis i overflod til de mange på grunn av nåden fra det ene mennesket Jesus Kristus. 16 Og med gaven er det annerledes enn med den enes synd. For dommen over den ene førte til fordømmelse, men nåden mot de mange førte til frifinnelse, enda mange hadde falt. 17 Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus.

18 Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. 19 Slik det ene menneskets ulydighet gjorde de mange til syndere, skal nå den enes lydighet gjøre de mange rettferdige. 20 Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større. 21 For slik som synden hersket gjennom døden, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre. (Rom. 5)

Lenke til kommentar

 

Helvete er noe mennesket selv har skapt og ikke Guds skyld, Gud er kjærlighet.

Hvem og hvordan har menneskene skapt et brennense helvete der sjeler skal pines til evig tid?

Den ingeniøren skulle jeg veldig gjerne ha møtt.

Men igjen hva hindrer gud i å gjøre slutt på dette helvetet?

Han må jo kunne det om han vil.

 

Igjen, det står "kroppen" perpyro

 
Matt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."
 
De som velger Kristus istedet for djevelen havner ikke i helvete sammen med djevelen.
Lenke til kommentar

 

Igjen, det står "kroppen" perpyro

 

Matt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

 

De som velger Kristus istedet for djevelen havner ikke i helvete sammen med djevelen.

Da får vi prøve igjen men det gjør ikke saken noe bedre.

Hvem og hvordan har menneskene skapt et brennense helvete der kroppen skal pines til evig tid?

Den ingeniøren skulle jeg veldig gjerne ha møtt.

Men igjen hva hindrer gud i å gjøre slutt på dette helvetet?

Han må jo kunne det om han vil.

Lenke til kommentar

 

Igjen, det står "kroppen" perpyroMatt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

De som velger Kristus istedet for djevelen havner ikke i helvete sammen med djevelen.

Da får vi prøve igjen men det gjør ikke saken noe bedre.

Hvem og hvordan har menneskene skapt et brennense helvete der kroppen skal pines til evig tid?

Den ingeniøren skulle jeg veldig gjerne ha møtt.

Men igjen hva hindrer gud i å gjøre slutt på dette helvetet?

Han må jo kunne det om han vil.

Skreiv noko bibelvers om syndefallet og gjenopprettelsen i stad der det står om det meir i detaljar Her er noko om dette også : Mine kjære! Dette er det andre brevet jeg skriver til dere. Med disse brevene ville jeg vekke dere opp, så dere fortsatt kan ha et rent og oppriktig sinn. Jeg ville minne dere om 2 det de hellige profetene har sagt, og om det budet deres egne apostler har fra Herren og Frelseren.

3 Først og fremst må dere vite at det i de siste dager skal komme folk som farer med spott og følger sine egne lyster. 4 Hånlig sier de: «Hva med løftet om hans gjenkomst? Fedrene våre er døde, men alt er som det har vært fra skapelsen av.» 5 De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord. 6 Og ved det gikk verden den gang under da den ble oversvømt av vann. 7 Men de himler og den jord som nå er, er i kraft av det samme ordet spart til ilden. De holdes oppe helt til dommens dag, da ugudelige mennesker skal gå fortapt.

8 Men én ting, mine kjære, må dere ikke glemme: For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. 9 Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.

10 Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn, elementene skal komme i brann og bli fortært, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset.

11 Når alt skal gå i oppløsning på denne måten, hvor hellig og gudfryktig bør dere ikke da leve 12 mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene bli fortært av ild, og elementene skal brenne og smelte. 13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.

14 Mens dere venter på dette, mine kjære, skal dere legge vinn på å bli stående for ham med fred, uten flekk og lyte. 15 Og Herrens tålmod skal dere se som en mulighet til frelse. Det samme har jo også vår kjære bror Paulus skrevet til dere, ut fra den visdom som er gitt ham. 16 Om dette taler han i alle de brevene hvor han kommer inn på disse spørsmålene. Det er noe der som er vanskelig å forstå, og de ukyndige og svake forvrenger dette, slik de også gjør med de andre skriftene, og det fører til fortapelse for dem selv.

17 Nå vet dere dette på forhånd, mine kjære. Vær derfor på vakt, så dere ikke lar dere rive med og blir ført vill av mennesker uten holdepunkt, og mister fotfestet. 18 Dere skal vokse i nåden og i kjennskap til vår Herre og frelser Jesus Kristus. Ham være ære, nå og til evighetens dag! Amen. (2.Pet. 3)

Lenke til kommentar

 

Igjen, det står "kroppen" perpyro

 

Matt 5:29 "Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete."

 

De som velger Kristus istedet for djevelen havner ikke i helvete sammen med djevelen.

Da får vi prøve igjen men det gjør ikke saken noe bedre.

Hvem og hvordan har menneskene skapt et brennense helvete der kroppen skal pines til evig tid?

Den ingeniøren skulle jeg veldig gjerne ha møtt.

Men igjen hva hindrer gud i å gjøre slutt på dette helvetet?

Han må jo kunne det om han vil.

 

 

Hva var det så Jesus mente ? Meningen med Jesus ord er at det er bedre for et menneske å gi avkall på noe som er like dyrebart for ham som et øye, en hånd eller en fot, enn å holde fast på det og så bli tilintetgjort i Gehenna. Denne greske bibelteksten bruker ikke her ordet hades men ordet Gehenna som feilaktig er oversatt helvete, men som ifølge de hebraiske skrifter hentyder til Hinnoms dal.

 

Denne dalen lå utenfor de sydlige og vestlige murene i Jerusalem og ble brukt som krematorium eller forbrenningssted. Her kastet israelittene byens søppel og avfall og også døde dyrekropper og likene av særlig onde forbrytere, for at de skulle bli brent opp og tilintetgjort. Men ingen levende skapninger ble kastet dit for det var imot jødenes lov. Av denne grunnen ble Gehenna eller hinnomsdal er symbol, ikke på evig pine, men på en tilstand av evig fordømmelse. Flammene symboliserte den evig og fullstendige tilintetgjørelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...