Gå til innhold

Kaby Lake / Skylake / Ryzen?


Sarasin

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er den tiden igjen hvor jeg endelig skal bygge meg maskin. Gud som ting tar tid med meg. Sliter meg gjennom listene på komplett for å finne ut om jeg skal ha AMD eller Intel, og er ikke spesielt klok. På generelt grunnlag kan jeg jo si at maskinen vil bli brukt til spilling, men at 120fps på hyper-ultra-awesome grafikk i 4k aldri har vært min greie. Så lenge det glir og ser pent ut i en decent oppløsning er jeg stort sett glad.

 

Maskinen skal være en i et mITX kabinett, så varmeutvikling og støynivå er en issue her.

 

SÅ - hvilken prosessor skal jeg gå for her. På generelt grunnlag mistenker jeg jo at Intel er merkbart bedre enn AMD når det kommer til spill, men dette kan gjerne være en feiloppfatning. Vi snakker om en prosessor mellom 2 og 3 tusen med tanke på pris.

 

Spillene som er ønskelige å spille er typ Mafia 3, Civilization 6 (eller var det 5 som var den siste?), GTA V, Sims 4, Simcity, Football manager, osv. Altså, ikke de sykeste spillene (tror jeg). Ønsker nødvendigvis at maskinen skal takle kommende spill, men vet ikke hvilke de vil være.

 

Pros & cons for de forskjellige prosessorene tas i mot med takk, gjerne en forklaring på hvorfor den ene er bedre / verre enn den andre også!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På generelt grunnlag kan jeg jo si at maskinen vil bli brukt til spilling, men at 120fps på hyper-ultra-awesome grafikk i 4k aldri har vært min greie.

Det er ikke så dumt med Ryzen, kanskje en R5 1600 eller R7 1700. Du vil ikke merke så stor forskjell mellom de forskjellige CPUene så lenge grafikkortet er en flaskehals med f.eks et 1060/1070. Men du vil merke større forskjell i spill som utnytter mange tråder.

 

Litt usikker, men er ikke Civ 6, Simcity og FM spill som lett kan dra nytte av flere tråder?

 

Ville selvfølgelig overklokket CPUen, så husk en god kjøler.

 

 

EDIT: Med tanke på det du sier om mITX, så er kanskje R5 1600 den jeg ville gått for.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Litt ubestemt på skjermkort foreløpig, men det ender vel opp med et Radeon RX 480 4gb/8gb. Regner med at dette burde holde?

 

I tillegg har jeg registrert at det ikke finnes hovedkort for AMDs prosessorer (i alle fall på komplett) i mITX format. Derfor falt valget lynkjapt til Intel av seg selv.

 

Da er det vel egentlig bare å prøve å få meg forklart hva som er pros & cons med Skylake og Kaby lake. Lov å komme med fornuftige tips til prosessor jeg bør kjøpe :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Anyone? :)

 

RX 5xx, en refresh av RX 4xx, skal komme de nærmeste dagene

Neppe et stort hopp i ytelse, men vil anta det er verdt å vente noen dager og se.

 

Med hensyn til Kaby vs. Skylake: Kort fortalt er prosessorene helt like, med unntak av at Kaby lake kan klokkes høyere. Med mindre du skulle se noen prisforskjell av betydning (mellom 6600k/7600k og 6700k/7700k) så går du for Kaby lake.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Skal se an prisene på RX 580. Ut i fra det jeg leste her på tek.no var det ikke store forskjellene i ytelse - ergo får prisen avgjøre hva som er hensiktsmessig. Uansett, når det kommer til Skylake / Kaby - gjelder tipset ditt også modellene uten "K"? Kommer ikke til å overklokke uansett :)

Lenke til kommentar

I tillegg har jeg registrert at det ikke finnes hovedkort for AMDs prosessorer (i alle fall på komplett) i mITX format. Derfor falt valget lynkjapt til Intel av seg selv.

 

Såvidt jeg vet skal Biostar lansere mITX hovedkort til Ryzen om ca. en uke.

Om du skal vente på Rx 580, så skader det jo ikke å se om Ryzen blir aktuell allikevel.

 

 

Hadde jeg kjøpt nye maskin, ville jeg kjøpt 1800x

 

Du ville parret Ryzen 7 1800x med RX 480...?

Lenke til kommentar

Det er jo lov å vente til både RX 5xx kommer og se an mulighetene for mITX-hovedkort med AM4 socket. Dette er jo en avstikker av tråden jeg har startet (opptil flere ganger) om å bygge mITX gaming maskin. Trengte sånn sett bare å finne ut av hva som vil lønne seg av Ryzen/Skylake/Kaby :) Om Ryzen er tilbake på bordet, virker det for meg som om benchmarkene (ift pris) tilsier at Ryzen er et soleklart bedre valg, men det kan jo bare være jeg som har misoppfattet det jeg har lest :)

Lenke til kommentar

 

Du ville parret Ryzen 7 1800x med RX 480...?

Det er ikke så dumt det. 1800x vil være mindre mye mindre flaskehals med et R480 enn med et GTX1080(ti) som alle tester med.

 

Personlig ville jeg nok gått for 1700x eller bare 1700.

 

 

Ser ikke helt logitkken der... Det bør være en balanse mellom komponentene i forhold til arbeidsoppgavene.

Spesielt da siden GTX 1070 + Ryzen 1700 koster ca. like mye som Rx 480 + Ryzen 1800x, men vil yte bedre i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

 

 

Du ville parret Ryzen 7 1800x med RX 480...?

Det er ikke så dumt det. 1800x vil være mindre mye mindre flaskehals med et R480 enn med et GTX1080(ti) som alle tester med.

 

Personlig ville jeg nok gått for 1700x eller bare 1700.

 

 

Ser ikke helt logitkken der... Det bør være en balanse mellom komponentene i forhold til arbeidsoppgavene.

Spesielt da siden GTX 1070 + Ryzen 1700 koster ca. like mye som Rx 480 + Ryzen 1800x, men vil yte bedre i de fleste tilfeller.

 

Dess raskere skjermkort, dess mer blir cpu en flaskehals. Flaskehals er umulig å unngå.

 

Det er ikke store forskjellen på Ryzen 1700(x) og Ryzen 1800x hvis man overklokker. De fleste 1700 går fint opp til 3,9Ghz, og 1800x går fint opp til 4,0Ghz.

Lenke til kommentar

 

 

Du ville parret Ryzen 7 1800x med RX 480...?

Det er ikke så dumt det. 1800x vil være mindre mye mindre flaskehals med et R480 enn med et GTX1080(ti) som alle tester med.

 

Personlig ville jeg nok gått for 1700x eller bare 1700.

 

 

Ser ikke helt logitkken der... Det bør være en balanse mellom komponentene i forhold til arbeidsoppgavene.

Spesielt da siden GTX 1070 + Ryzen 1700 koster ca. like mye som Rx 480 + Ryzen 1800x, men vil yte bedre i de fleste tilfeller.

 

 

Ryzen 1700 + GTX 1070 any day over  Rx 480 + Ryzen 1800x. Du MÅ overklokke cpuen for å få nok futt ut av den, men det er jo lett. Hvis du ikkje klarer det, så er vi her for å hjelpe deg  :thumbup: 

Lenke til kommentar

Ryzen 1700 + GTX 1070 any day over  Rx 480 + Ryzen 1800x. Du MÅ overklokke cpuen for å få nok futt ut av den, men det er jo lett. Hvis du ikkje klarer det, så er vi her for å hjelpe deg  :thumbup:

 

 

Er nettopp det som var poenget.

Det blir foreslått en R7 1800x sammen med en Rx 480, til tross for at en da effektivt betaler noen tusenlapper for ytelse en ikke kan utnytte grunnet flaskehalser andre steder i systemet. Spesielt når overklokking også utjevner ytelsesforskjellen mellom CPUene.

 

 

Dess raskere skjermkort, dess mer blir cpu en flaskehals. Flaskehals er umulig å unngå.

Det er ikke store forskjellen på Ryzen 1700(x) og Ryzen 1800x hvis man overklokker. De fleste 1700 går fint opp til 3,9Ghz, og 1800x går fint opp til 4,0Ghz.

 

 

Ja, men det gjør ikke mer logisk å velge en dårligere GPU kun for å flytte flaskehalsen fra CPU til GPU, på bekostning av totalytelse.

Lenke til kommentar

 

Dess raskere skjermkort, dess mer blir cpu en flaskehals. Flaskehals er umulig å unngå.

 

Det er ikke store forskjellen på Ryzen 1700(x) og Ryzen 1800x hvis man overklokker. De fleste 1700 går fint opp til 3,9Ghz, og 1800x går fint opp til 4,0Ghz.

 

Ja, men det gjør ikke mer logisk å velge en dårligere GPU kun for å flytte flaskehalsen fra CPU til GPU, på bekostning av totalytelse.

 

Tror det er litt misforståelser her nå, så jeg skal prøve å rette opp. Jeg sa bare at det ikke var dumt å velge 480, men det var fra et økonomisk perspektiv. Av de tre Ryzen 7 CPUene ville jeg valgt 1700, siden det er liten forskjell på de når de er overklokket.

 

Skjermkort har jeg ikke så stor formening om, men jeg ville personlig gått for 1070 eller bedre.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...