Gå til innhold

Bygge nytt hus - Smarthus eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er i startfasen i bygging av ny bolig. Har lenge vært fasinert av tanken av å gjøre det til et smarthus, men har egentlig lagt ifra meg tanken pga pris.

 

Men bør eg droppe det? Kommer eg da til å angre senere? Huset blir dyrt nok som det er, så store kostnader for noe som eg strengt tatt klarer meg uten får eg nok ikke fruen min med på.

 

Ting eg kunne tenkt meg å styre er:

 

-Lys

-Varme

-Garasjeport

-Strøm til diverse ting som f.eks kaffetrakter o.l

 

Sikkert mange flere ting også. Har ikke satt meg alt for grundig inn i hva du faktisk kan få.

 

Noen tips å råd hadde vært knall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et argument du kan bruke er at en smartere styring av spesielt varme, men også lys og slikt bidrar til en lavere strømregning. Men dette kan løses med mer konvensjonelle midler, og det sterkeste argumentet for en komplett smarthusløsning er komfort, i hvert fall til daglig. Sikkerhet er også et argument.

 

Har selv oppussingsprosjekt (som aldri kommer i gang..) og vet ikke hvilket system jeg eventuelt skal gå for. Smarthus vil jeg ha, men vet ikke hvilken standard. Helst noe med åpne og brede standarder, så er det lett å bygge på etter hvert.

Lenke til kommentar

Pass på å legge en del ekstra ledninger så du kan koble på ting i ettertid uten å måtte strekke selv, eventuellt gjøre det enkelt å slenge inn ekstra ledninger.

 

F.eks. overvåkningskamera er lurt å legge opp en nettverkskabel til og lage en plass (der det ikke ser forferdelig ut) så det er vanskelig å deaktivere det. F.eks. et lite innfelt område i veggen.

 

Slike ting koster lite ekstra og vil spare deg for en del irritasjon hvis du skal gjøre det i ettertid.

 

Edit; Og planlegge hva du skal ha og hvor. Det er jo liten vits å strekke en kabel fra A til B hvis tingen skal være på plass C :p

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Snakket nettopp med eletrikkeren vår, og han sa at du kunne dobble eletrikker utgiftene med montering av komplett smarthus. Trur eg dropper det da. Huset blir dyrt nok som det er

 

Hvis du skal kjøpe et ferdig system fra dem, så blir det nok det. Hvis du bare skal ha lagt opp ekstra trekkerør og litt strøm her og der, slik at du kan sette opp et system selv, så blir det ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snakket nettopp med eletrikkeren vår, og han sa at du kunne dobble eletrikker utgiftene med montering av komplett smarthus. Trur eg dropper det da. Huset blir dyrt nok som det er

 

 

Hvis du skal kjøpe et ferdig system fra dem, så blir det nok det. Hvis du bare skal ha lagt opp ekstra trekkerør og litt strøm her og der, slik at du kan sette opp et system selv, så blir det ikke det.

Ok. Noen gode linker hvor eg kan sette meg inn i dette? Evt noen eg kan kontakte?

Lenke til kommentar

Er noen kompetente hoder på forumet her. Men det viktigste er hva du vil ha ut av et smarthus. Løsningene begrenses nesten bare av fantasien og lommeboka.

 

Finn et fornuftig budsjett du ser for deg å bruke på dette, list opp de viktigate funksjonene for deg, og spør gutta i smarthustråden.

Lenke til kommentar

Snakket litt med eletrikkeren, og leste litt rundt. Å legge rør/kabler samt å installere ett større eletrikker skap trenger ikke koste for mye. 

Kommer uansett til å gjøre dette tror eg, så har eg hvertfall mulighhet til å lage til smarthus. Enten det blir med en gang eller senere. Kjedelig å angre på at eg ikke gjorde det senere ihvertfall :-)

Lenke til kommentar

Micro Matic har et begrep som de kaller for smarthusklar. Det betyr at man tilrettelegger for å ta i bruk teknologien på et senere tidspunkt.

Det høres ut for meg som om det kan være en smart idé å se litt nærmere på dette. Her er link for mer informasjon: https://www.micromatic.no/smarte-losninger/bolig/smarthus/knx-smarthus/knx-smarthus-et-priseksempel/ 

Skreiv faktisk mail til de igår :-) Gleder meg til å høre fra de! Syntes hele smarthus konseptet er kjempefasinerende! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

-Lys

-Varme

-Garasjeport

-Strøm til diverse ting som f.eks kaffetrakter o.l

 

 

Dette er jo relativt enkle ting å styre. Antar du også vil ha en slags automatikk for disse enhetene også (derav smarthus?). Det går mange diskusjoner om hva som er lurt å velge mellom, hvorvidt man skal gå for et hel-snekret system levert av elektriker eller DIY. Sistenevnte kan gjøres relativt rimelig, og dekker de punktene du har nevnt. 

 

Om du er villig til å bygge dette systemet selv er det mange fine systemer å velge mellom, men det krever kanskje en viss dose interesse og vilje. Den eneste elektrikerjobben du strengt tatt trenger er installasjon av dimmermoduler i lysbryterne (https://www.tronika.no/no/lysstyring/846-dimmer-fgd-212-zw5.html). 

 

Ta turen over til hjemmeautomasjon.no/forums/ om dette virker interessant. Her vil du finne mange kompetente mennesker som er villig til å hjelpe!  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...