Gå til innhold

GUIDE: AMD AM4 En liten guide til brikkesett for AMD AM4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

B350 støtter Crossfire. Men avhengig av hovedkort kan det være at man blir avspist med mindre enn x8 PCIe 3.0 på PCIe spor til skjermkort nummer 2. Man må sjekke manual for å se hva man får. Crossfire vil fungere selv med f.eks. x4 til spor 2, men med alt over "mid-range" skjermkort kan det tenkes at man taper for mye av den potensielle ytelsen til at det har noe for seg..

Lenke til kommentar

B350 støtter Crossfire. Men avhengig av hovedkort kan det være at man blir avspist med mindre enn x8 PCIe 3.0 på PCIe spor til skjermkort nummer 2. Man må sjekke manual for å se hva man får. Crossfire vil fungere selv med f.eks. x4 til spor 2, men med alt over "mid-range" skjermkort kan det tenkes at man taper for mye av den potensielle ytelsen til at det har noe for seg..

 

æ tar alternativ facts for $10, tek.no

Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at med Asus Prime X370-PRO vil minnehastigheten droppe til 2133 dersom jeg bruker 4 minnemoduler? Skal bestille 32 GB RAM på 3200Mhz, da må jeg har 2x 16 GB? Har lastet ned og lest manualen til hovedkortet, men det står det ikke noe om 2 vs 4 minnebrikker utover hvilket spor de skal plasseres i.

 

Edit: Vurderer disse brikkene: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-RipjawsV-DDR4-3200-C16-DC-32GB/2530697?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Nevermind: fant en liste hos Asus over minnebrikker og hastigheter: https://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PRO/PRIME_X370-PRO_Memory_QVL.pdf

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at med Asus Prime X370-PRO vil minnehastigheten droppe til 2133 dersom jeg bruker 4 minnemoduler? Skal bestille 32 GB RAM på 3200Mhz, da må jeg har 2x 16 GB? Har lastet ned og lest manualen til hovedkortet, men det står det ikke noe om 2 vs 4 minnebrikker utover hvilket spor de skal plasseres i.

 

Edit: Vurderer disse brikkene: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-RipjawsV-DDR4-3200-C16-DC-32GB/2530697?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Det sies i amd miljøet (ref reddit etc) at alle 3200mhz cl14 og alt over 3600mhz er samsung b-die, som overklokker greit på de fleste mobos. De du linker til er hynix, som flere har problemer med å komme over 2666 eller med mye luck 2933.

 

Bios 515 skal nok gjøre det mulig å overklokke de til 2933 ihvertfall, så vil det nok komme flere bios updates som gjør 3200 mulig.

 

PS: folk har klart å overklokke opp til 3200 mhz uten at disse står i QVL listen.

 

Edit: veldig varierende meldinger om 4x8 eller 2x16 virker best.. men lurer på om de fleste board manufacturers optimaliserer for 4x8 akkurat nå? 

Endret av El-moro
Lenke til kommentar

Er Corsair Vengance 4x8 GB CMU32GX4M4C3000C15 også hynix, eller er de Samsung baserte? Fant dem i QVL rated til 2933

hynix, ser noen plasser at folk sliter å komme over 2133 mhz (ikke samme mb som deg). Men eg tror egentlig at de fleste problemene med ram og timings vil kunne løse seg i løpet av de neste ukene/mnd med nye og mer stabile bioser, uansett hva du går for.

 

Taichi og C6H er veldig stabile mb, og de blir vel prioritert først mtp bios oppdateringer. 

 

Ellers har du jo folk som dette: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/63gha8/ordered_ryzen_dont_worry/

Lenke til kommentar

 

Edit: veldig varierende meldinger om 4x8 eller 2x16 virker best.. men lurer på om de fleste board manufacturers optimaliserer for 4x8 akkurat nå? 

KAn man tøye strikken og si de optimaliserer for 4 RAM-brikker uansett størrelse?

 

Helt ærlig, så vet jeg ikke. Kanskje noen med mer kunnskap kan si noe angående dette. 

 

Tipper de optimaliserer for det folk bruker mest, så enten 2 eller 4 brikker. 

Lenke til kommentar

Antall betyr ikke noe det er cpuen som ikke støtter mere raskere ram.

Så du må sette hastigheten selv, hvis ikke XMP 2 støttes må du sette minnetider selv også.

Dette er feil.

 

Antall brikker betyr mye for hastighet og timings. Og per nå, ifølge amdRedditen, støtter de fleste nye bioser XMP.

Akkurat nå er det 2 brikker som fungerer best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kommer vel nesten alle (hvis ikke alle) B350 med realtek nettverkskort mens de fleste (hvis ikke alle) X370 har intel nettverkskort. Gjorde valget mitt enkelt.

Det er noe jeg lurer på.  Får 40/40 fiber til sommeren, hvordan vil intel nettverkskort fungere opp mot realtek nettverkskort? Vil det utgjøre noen forskjell?

Lenke til kommentar

 

Antall betyr ikke noe det er cpuen som ikke støtter mere raskere ram.

Så du må sette hastigheten selv, hvis ikke XMP 2 støttes må du sette minnetider selv også.

Dette er feil.

 

Antall brikker betyr mye for hastighet og timings. Og per nå, ifølge amdRedditen, støtter de fleste nye bioser XMP.

Akkurat nå er det 2 brikker som fungerer best.

 

http://www.legitreviews.com/amd-ryzen-single-rank-versus-dual-rank-ddr4-memory-performance_192960/4

 

Må vet være hovedkortet\cpu som gjør 2 brikker ikke funger så bra:

aida64-single-read-645x672.jpg

 

Kanskje i motsettning til sokkel 2011-3 har ikke am4 nok PCI-E lans til å dra nytte av flere en 2 brikker per hovedkort på 3200 mhz.

Men det er mulig å få til 2666 mhz ser det ut til. Uansett tviler jeg på man merker særlig forskjell.

Lenke til kommentar

 

 

http://www.legitreviews.com/amd-ryzen-single-rank-versus-dual-rank-ddr4-memory-performance_192960/4

 

Må vet være hovedkortet\cpu som gjør 2 brikker ikke funger så bra:

 

Kanskje i motsettning til sokkel 2011-3 har ikke am4 nok PCI-E lans til å dra nytte av flere en 2 brikker per hovedkort på 3200 mhz.

Men det er mulig å få til 2666 mhz ser det ut til. Uansett tviler jeg på man merker særlig forskjell.

 

 

Greia med Ryzen er at kommunikasjonen mellom CCXene på CPUen(Infinity Fabric) er LÅST til halve hastigheten på minnebrikkene. Av den grunn tror de aller fleste i teknologi-verdenen at AMD vil få mye mye mer fra raskere RAM enn Intel foreløpig vil.

 

Men ja, det er nok garantert hovedkortet eller CPUen som gjør at 2 brikker ikke fungerer bra. Men det er nå da og ganske logisk.

Forvent forbedring ved oppdatering, og en skikkelig god forbedring ved neste iterasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...