Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noe forskjell på å si opp og å bli sagt opp etter lang tids sykdom?


madammim

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Spør på vegne av min bedre halvdel. Hun har vært syk i snart 1,5 år. 1 år sykemelding, nå AAP.

 

Hun har permisjon uten lønn fra sin stilling frem til sommeren, men så er det stopp. Arbeidsgiver ønsker å avslutte arbeidsforholdet og utlys stillingen. Hun får da valget mellom å si opp selv, eller bli sagt opp.

 

Har det noe å si hva hun velger? Jeg tenker spesielt i forhold til NAV, fremtidig AAP, eller hva situasjonen blir fremover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med NAV.

Ved å sjølv seie opp jobben så kan ein risikere å få 12 vekers garantene før ein får dagpenger. Nå er det riktig nok slik at ein får unntak dersom det er urimelig å vente til ein blir oppsagt, men det er greit å ha sjekka opp med NAV at dei også tolkar situasjonen på den måten før ein eventuelt seier opp jobben.

 

Bortsett frå det så er nok den praktiske forskjellen liten i denne situasjonen. Med tanke på at ho uansett blir gåande arbeidsufør etter sommaren så er det heller ikke noe stort poeng i å sjølv seie opp jobben for å "pynte på CV'en" slik at det ser ut som at det var hennes valg å slutte i jobben og ikkje pga andre omstendigheiter.

Hadde ho skulle gått rett over til ein ny arbeidsgiver så kunne det kanskje vært eit poeng å ikkje ha oppsigelse i CV'en, men i denne situasjonen så spelar det liten rolle.

 

Så min konklusjon er at det ikkje spelar stor rolle, men at det nok er mest fordelsaktig å bli oppsagt, då dette åpner for at ho må innformerast om sin rett til å protestere på oppsigelsen og eventuelt gå til søksmål. Ikkje at det har noke særlig praktisk forskjell i ei slik sak, men det åpner for ei teoretisk muligheit for å få ansettelsesforholdet forlenga.

Einaste grunnen til å sjølv seie opp jobben og spare arbeidsgiver frå alt ekstraarbeidet som ein oppsigelse medfører er om arbeidsgiver ønsker å tilby noke ekstra for at ho skal seie opp frivillig. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar til alle.

 

Da skal jeg råde henne til å snakke med arbeidsgiver og få denne til å si henne opp med grunnlag i sykdom/langt fravær?

 

Hun har snakket med NAV, men saksbehandler så ikke ut til å forstå spørsmålet, og sa at dette er en sak mellom henne og arbeidsgiver...

Lenke til kommentar

En ting til.

 

Hun har permisjon til 20. Juni. Oppsigelsestiden er 2 mnd. Hvis arbeidsgiver velger å si henne opp, vil denne da kunne gjøre det feks før 1. Mai, slik at oppsigelsestiden er ute 1. Juli, eller må arbeidsgiver vente til etter permisjonsperioden er over før hun sies opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...