Gå til innhold

Indiske IT-arbeidere har fortsatt tilgang til nødnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får sende de en POB da, :p

 

Dette er katastrofalt om en ser på hvem som bruker nødnettet, og må få alvorlige konsekvenser for den norske leverandøren som har aksept for en slik sikkerhetsrisiko, 

 

Det at de klager over mangel på kompetanse er jo ene og alene deres egen feil som igjen burde få økonomiske konsekvenser ved at de som de "kvittet" seg med som blir tatt inn i varmen igjen krever vesentlig lønnsøking., 

Endret av -Night-
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Får sende de en POB da, :p

 

Dette er katastrofalt om en ser på hvem som bruker nødnettet, og må få alvorlige konsekvenser for den norske leverandøren som har aksept for en slik sikkerhetsrisiko, 

 

Det at de klager over mangel på kompetanse er jo ene og alene deres egen feil som igjen burde få økonomiske konsekvenser ved at de som de "kvittet" seg med som blir tatt inn i varmen igjen krever vesentlig lønnsøking., 

 

Glem det, powerpoint-kompentansen vinner alltid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er først og fremst en svikt hos bestiller. Det er lett å lesse dette over på leverandøren (misforstå meg rett, leverandøren har driti på draget her), men det er bestillers oppgave å ha kompetanse til å finne egnet leverandør.

Det er ikke tilfelle her. Så om vi skal løse problemet må vi begynne med bestiller.

Nå vil selvsagt instinktet til en byråkratisk bestiller være å pulverisere så mye av ansvaret som overhodet mulig slik at ingen kan klandres når noe går til helvete. Dette gjør man ved å introdusere veldig formaliserte prosesser og kriterier. Dette høres bra ut i teorien, men i praksis tåkelegger det bare det man holder på med og det koster tid og penger. Beslutninger som viser seg å være feil er vanskelige å omgjøre og det går vesentlig prestisje i dette.

Alt dette øker sjansen for at ting går til helvete på en dyr måte såpass mye at det er en nær garanti at det både går til helvete og blir dyrt.

For å adressere dette trenger man:
- Langt mer åpenhet rundt hele prosessen.
- Ledere som er kvalifisert til å faktisk mene noe faglig istedenfor "politikere" og byråkrater.
- En forventning om at man vil gjøre feil og en kultur som lærer av feil og retter dem opp istedenfor å fokusere på å klandre folk eller en naiv tro på at man kan unngå å gjøre feil.


Vi kan ikke fortsette å ha samfunnsledere som ikke kan noe.

Endret av B--
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"sikkerhetsklarering" - sikkert enkelt å få tak i India....

det er nok KM sitt problem :p

 

 

Dette er først og fremst en svikt hos bestiller. Det er lett å lesse dette over på leverandøren (misforstå meg rett, leverandøren har driti på draget her), men det er bestillers oppgave å ha kompetanse til å finne egnet leverandør.

 

Det er ikke tilfelle her. Så om vi skal løse problemet må vi begynne med bestiller.

 

Nå vil selvsagt instinktet til en byråkratisk bestiller være å pulverisere så mye av ansvaret som overhodet mulig slik at ingen kan klandres når noe går til helvete. Dette gjør man ved å introdusere veldig formaliserte prosesser og kriterier. Dette høres bra ut i teorien, men i praksis tåkelegger det bare det man holder på med og det koster tid og penger. Beslutninger som viser seg å være feil er vanskelige å omgjøre og det går vesentlig prestisje i dette.

 

Alt dette øker sjansen for at ting går til helvete på en dyr måte såpass mye at det er en nær garanti at det både går til helvete og blir dyrt.

 

For å adressere dette trenger man:

- Langt mer åpenhet rundt hele prosessen.

- Ledere som er kvalifisert til å faktisk mene noe faglig istedenfor "politikere" og byråkrater.

- En forventning om at man vil gjøre feil og en kultur som lærer av feil og retter dem opp istedenfor å fokusere på å klandre folk eller en naiv tro på at man kan unngå å gjøre feil.

 

 

Vi kan ikke fortsette å ha samfunnsledere som ikke kan noe.

 
 
Uten og ha lest bestillingen mellom DNK og Broadnett, så ville jeg tro at det er et ganske langt avsnitt om sikkerhetsloven der  
Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er først og fremst en svikt hos bestiller. Det er lett å lesse dette over på leverandøren (misforstå meg rett, leverandøren har driti på draget her), men det er bestillers oppgave å ha kompetanse til å finne egnet leverandør.

 

Det er ikke tilfelle her. Så om vi skal løse problemet må vi begynne med bestiller.

 

Nå vil selvsagt instinktet til en byråkratisk bestiller være å pulverisere så mye av ansvaret som overhodet mulig slik at ingen kan klandres når noe går til helvete. Dette gjør man ved å introdusere veldig formaliserte prosesser og kriterier. Dette høres bra ut i teorien, men i praksis tåkelegger det bare det man holder på med og det koster tid og penger. Beslutninger som viser seg å være feil er vanskelige å omgjøre og det går vesentlig prestisje i dette.

 

Alt dette øker sjansen for at ting går til helvete på en dyr måte såpass mye at det er en nær garanti at det både går til helvete og blir dyrt.

 

For å adressere dette trenger man:

- Langt mer åpenhet rundt hele prosessen.

- Ledere som er kvalifisert til å faktisk mene noe faglig istedenfor "politikere" og byråkrater.

- En forventning om at man vil gjøre feil og en kultur som lærer av feil og retter dem opp istedenfor å fokusere på å klandre folk eller en naiv tro på at man kan unngå å gjøre feil.

 

 

Vi kan ikke fortsette å ha samfunnsledere som ikke kan noe.

 

 

De har vel tatt kursing hos han her:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Utrolig at dette kan skje. Gir tilgang til viktige infrastruktursystemer til noen chlilli spisende folk nede i India..

Det er en sterk rasistisk følelse over dette innlegget.

 

 

Ikke bare det, men vedkommende mangler jo kulinarisk sans.

Endret av G
Lenke til kommentar

De begynner med å gir 120 norske ansatte fyken, så i ettertid klager de over at de ikke har kompetanse i Norge.

 

De gjør ikke noe ulovlig, samtidig lar de Indiske konsulenter uten nødvendig klarering drifte kritisk Norsk infrastruktur.

 

På toppen av det så får de ikke flytter kritisk drift tilbake til Norge enda, i mangel på kompetansen de kvittet seg med tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes dette er meget lovende.

 

Siste jeg hørte om nødnettet var at det sviktet og nødetatene ikke hadde tilgang til det når de trengte det. Om folk i India har tilgang, så antar jeg det er kun et spørsmål om tid før nødetatene her i landet også får det. 

 

Gladnyhet mao.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...