Gå til innhold

Mulig ny CPU fra AMD


Anbefalte innlegg

Jeg er på overtid med tanke på å oppgradere HK og CPU da jeg har en i5 2500 K i dag. Den er ikke overklokket noe særlig så jeg det er ikke superfarlig med en ny prosessor som det går ann å overklokke. Jeg har et ASUS GeForce GTX 1070 og en Dell U2713HM som blir med videre til ny maskin. Jeg kommer i umiddelbart fremtid til å kjøpe en ny hovedskjerm, antageligvis en skjerm med 4K. 

 

Jeg har alltid vært en Intel-nisse men har nå åpnet øynene for AMD takket være "AMD Zen / Ryzen tråden". Jeg har tidligere tittet litt på Xeon etter som den har flere kjerner men har sett meg litt ut oppsettet som vist i bildet under. Det har vært litt startproblemer med Ryzen med kapabilitet men det regner jeg med blir fikset når det kommer ny BIOS og optimaliseringe rtil Windows og diverse spill. I overnevnte tråd har jeg sett flere ha utfordringer med hastigheten på RAM eller kompabilitetsproblemer mellom hastigheten på RAM, HK og Ryzen. Hvordan er oppsettet under?

 

 

 

post-1713-0-01893700-1490904733_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg ser du ønsker å spare på hk'et.
Da ser jeg ingen grunn til at du skal kjøpe noe annet enn R 1700.

Min 1700 klarer greit 4.0Ghz uten så mye spenning (1.37) og over dette så er det ikke så store utslag i ytelse (benchmarks).

 

32GB RAM er vel mest "kjekt å ha" (foreløpig), men det kommer jo an på hvor mange og hvor "tunge" applikasjoner du bruker samtidig "til hverdags".

 

Dersom du "bare" aksepterer defaults ved installering, så vil du ikke ha noen problem med de brikkene der (har 16GB kit'et).

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg valgte det hovedkortet var på grunn av størrelsen. Jeg vil ha Corsair Carbide Air 240 Cube som har mITX eller mATX som alternativ på størrerlsen på HK og da er det begrensninger på valgfriheten på HK, iallefall med den socketen. Jeg vil også ha en Samsung 960 EVO M.2 harddisk. Jeg vil da sitte igjen med en liten, kompakt dagligdags maskin som (forhåpentligvis) ikke bråker så mye. Jeps, jeg har blitt så gammel.  :wee: 

All lagring skal brukes i det gamle kabinettet jeg har per se hvor jeg har planlagt å sette opp en filserver. Serveren settes i en bod eller lignende hvor det ikke gjør så mye om den støyer. 

Det blir noe spilling (Battlefield 1, Battlefield 3, Battlefield 4, Star Wars Battlefront og diverse gamle spill i Red Alert og Total war-seriene), bilderedigering i PS og LR og litt avhengig av fremtidig bosituasjon kanskje endel streaming fra Netflix og HBO.

Jeg har 32 GB i dagens oppsett og klarer meg med så mye RAM. Jeg har satt sammen bilder bestående av cirka 40 bilder i RAW-format og siden det blir en kraftig forbedring av både RAM og CPU på ny maskin i forhold til det jeg har er jeg usikker på om jeg vil trenge mer... men det vil tiden vise. 

Dagens oppsett er en ASUS P8Z68-V PRO,Intel Core i5-2500K, Fractal Design Define R4 og 2 sett med Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz 16GB,

Lenke til kommentar

Ryzen 5 tilsvarer i5 mens Ryzen 7 tilsvarer i7 regner jeg med?

 

Av diverse årsaker som jeg ikke vil utbrodere på forumet kommer jeg ikke til å prioritere å kjøpe dette før til sommeren regner jeg med. 

 

Ryzen 5 tilsvarer CPU'ene på 1155 sokkelen, Ryzen 7 tilsvarer CPU'ene 2011-3 sokkelen. Litt "rar" navngiving av AMD med tanke på at det er veldig logisk å tenke at 5 er i5 og 7 er i7 :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja syns det er veldig trist:

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600K-vs-AMD-Ryzen-5-1600/621vs3919

kun 20% raskere per kjerne, godt mulig ikke lett å merke forskjellen en gang.

 

Vil desverre si skal det være noe vits å kjøpe rysen må man vurdere AMD Ryzen 7 1700

Og overklokke til 3.8 Ghz men desverre får man høye tempratur, ca like mye som i7 7700k @ 5 ghz vil jeg anta.

 

Så eneste fordelen med am4 er usb 3.1 støtte.

Lenke til kommentar

Jeg vil da sitte igjen med en liten, kompakt dagligdags maskin som (forhåpentligvis) ikke bråker så mye. Jeps, jeg har blitt så gammel. 

 

All lagring skal brukes i det gamle kabinettet jeg har per se hvor jeg har planlagt å sette opp en filserver. Serveren settes i en bod eller lignende hvor det ikke gjør så mye om den støyer. 

Det blir noe spilling (Battlefield 1, Battlefield 3, Battlefield 4, Star Wars Battlefront og diverse gamle spill i Red Alert og Total war-seriene), bilderedigering i PS og LR og litt avhengig av fremtidig bosituasjon kanskje endel streaming fra Netflix og HBO.

 

Jeg har 32 GB i dagens oppsett og klarer meg med så mye RAM. Jeg har satt sammen bilder bestående av cirka 40 bilder i RAW-format og siden det blir en kraftig forbedring av både RAM og CPU på ny maskin i forhold til det jeg har er jeg usikker på om jeg vil trenge mer... men det vil tiden vise. 

 

Dagens oppsett er en ASUS P8Z68-V PRO,Intel Core i5-2500K, Fractal Design Define R4 og 2 sett med Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz 16GB,

Tror vel egentlig i5-6600T kanskje selv om den er litt svakere en den cpuen du har i dag.

Samme problemet sitter jeg med, få cpuer som gir god ytelse og trekker lite strøm.

 

Cooltek vifte, Silent Fan 120 PWM low, 120x25

da 2 slike vifter må dra på maks med FX 8350 overklokket.

Umulig å finne noe som gir god ytelse og som trekker lite strøm.

Lenke til kommentar

Men praksis har det vist seg foreløpig det gir bedre ytelse uten.

Så tar vel litt tid før produsentene og nytten tas i bruk.

 

Selv lurer jeg på 4k filmavspilling trenger langt midre cpu kraft som for kabylake cpuer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Da ser jeg ingen grunn til at du skal kjøpe noe annet enn R 1700.

 

Hva er egentlig forskjellen på 1700 og 1700x? Ser det er litt forskjellig klokkehastighet men er det det eneste?

 

1700 er "binnet" som en mer strømgjerrig CPU, som ikke klarer samme frekvenser som 1700x (eller 1800x).

Ihvertfall dersom vi skal tro AMD/diverse informasjon på nettet.

 

I praksis er det (for ditt bruk?) antall kjerner/threads som betyr noe.

 

Husker ikke alle detaljene her nå, men når alle kjerner/threads er aktive så er det ikke allverden forskjell i CPU-frekvens mellom de tre variantene av R7.

 

Det er derfor en "manuelt" overklokket 1700 der du f.eks setter alle kjerner til 4.0Ghz  har vesentlig  bedre ytelse enn en 1800X i multi-threaded bech-tester.

 

Poenget mitt i "rådene" til deg er *pris vs ytelse*  - inkludert RAM (mengde). Ikke bare prisen på CPU/hk

Lenke til kommentar

Riktig, det er vel fordi cpuen kanskje har ferre fungerende trasistorer

som funger, derfor må man lavere klokkehastighet?

 

I spill er vel fremdeles klokkefrekvens viktig med mindre du multitasker?

F.eks i3 7350k er vel bedre på eldre spill. Men muligens dårligere på DX12 og vulcan.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv om ryzenoppsett har hatt problemer med å kjøre raskt minne er det noe ryzen nyter godt av ytelsesmessig. Bios oppdateringer fører til at ryzen stadig klarer raskere minne og det er betydelig bedre nå enn ved release.

 

https://www.komplett.no/product/892917/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3000mhz-32gb

Disse koster 100 kr mer, men er en god del raskere. 3000mhz tror jeg det skal gå greit å nå.

Lenke til kommentar

Selv om ryzenoppsett har hatt problemer med å kjøre raskt minne er det noe ryzen nyter godt av ytelsesmessig. Bios oppdateringer fører til at ryzen stadig klarer raskere minne og det er betydelig bedre nå enn ved release.

 

https://www.komplett.no/product/892917/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3000mhz-32gb

Disse koster 100 kr mer, men er en god del raskere. 3000mhz tror jeg det skal gå greit å nå.

 

Man vil ha et minnesett som klarer 3600mhz for Ryzen, om det er max ytelse man vil ha. Da er G.skill 3200cl14 et godt valg. Disse klarer også lett 3600 cl16.

 

Akkurat nå er det vel bare Asus Crosshair som klarer 3200mhz +, men biosoppdateringer kommer etterhvert til andre hovedkort som skal støtte "memory devider", slik at man velge over 3200mhz minne.

 

De fleste hovedkort klarer 3200mhz om man velger 16GB minne og har samsung b IC på minnebrikkene. Skal man ha 32GB så virker det som om grensen nå er ca 2933mhz.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Man vil ha et minnesett som klarer 3600mhz for Ryzen, om det er max ytelse man vil ha. Da er G.skill 3200cl14 et godt valg. Disse klarer også lett 3600 cl16.

 

Akkurat nå er det vel bare Asus Crosshair som klarer 3200mhz +, men biosoppdateringer kommer etterhvert til andre hovedkort som skal støtte "memory devider", slik at man velge over 3200mhz minne.

 

De fleste hovedkort klarer 3200mhz om man velger 16GB minne og har samsung b IC på minnebrikkene. Skal man ha 32GB så virker det som om grensen nå er ca 2933mhz.

 

Ait.

Ser at minnesettet jeg linka til er å finne på denne lista til hovedkortet. Det betyr vell at den høyst sannsynlig klarer å kjøre på standard frekvens og timings?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...