Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsen lager skrapelyder når jeg ikke bremser


Anbefalte innlegg

Bremsen forran til venstre lager skrapelyder når jeg kjører med bilen. Er ikke kontinuerlig skrapelyd, mer som et gammelt damplokkomotiv. Når jeg bremser går lydene derimot helt bort. Hva er det som skjer? Lydene ble enda værre etter jeg tok av og på hjulet. Boltene sitter stramt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalipperen kan henge. Prøvd å bremse kraftig noen ganger for å se om det løsner da?

Ikke så veldig mye jobb å smøre opp, men krever litt teknisk innsikt og verktøy. Har det gått for langt kan man måtte bytte både skiver og klosser.

 

Det kan jo også være bare noe som ligger i mellom, stein feks.

Lenke til kommentar

Dersom hjul ikke blir varmt når det ikke skal bli varmt er ikke noe å bry seg meg. Da er det småstein eller noe annet som ligger intill. Merk at det kan være at felgen tucher calipper. Det er ikke bra. 20" felger på Opel Manta for eksempel.

 

Det er vanlig at bremsene henger seg fast og klossene ligger intil uten at du bremser. Hjul skal gå helt lett rundt uten friksjon når bil er jekket opp.

 

Bremser kan bli svært varm når bremsene henger seg. Opplevde Nivå 3 med en V50 i fjor:

  1. Dersom hjulet blir varmt og varmere enn at du ikke kan holde på felgen (Dvs 60 C) ligger bremsene på og det er tid for å besøke verksted. Da kan du redde skivene kanskje.
  2. Dersom det freser når du spytter på felgen er felgen veldig varm. Da må du i hvertfall besøke versted og muligens bestille tauebil.
  3. Dersom det står blårøk fra hjulet ligger skivene skikkelig intill og du må ikke bruke bilen.
  4. Dersom bremseskive har et rødlig lyskjær er det enda verre. Løp.
  5. Dersom det stikker flammer ut av hjulet: Ring 110.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...