Gå til innhold

Skipselektriker på Cruiseskip


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer litt på hva en skipselektriker tjener på og jobbe på cruiseskip? Har hørt turnusene er ganske lange, dårlige arbeidsforhold og dårlig lønn men lurer på om dette stemmer? Skipselektriker ifølge utdanning.no tjener rundt 600K i igjennomsnitt i året så kan vel ikke være så forskjellig fra dettE?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er skipselektriker i Norge eller på norsk skip. Er det snakk om et skip som er registrert i et land med møkkalønninger så er det det du får.

 

Jeg har hørt at på en del cruiseskip så er de ansatte "i fengsel", de får ikke bevege seg rundt passasjerene og slik.

 

/harikkepeiling :)

Lenke til kommentar

Om en ikke har peiling kan en jo kanskje spare seg for å komme med misledende informasjon. 

Turnusene er ganske dårlige på cruise, ofte 2 måneder på for så og få 1 måned av, lønnen er ikke en "møkkalønning", den er lavere enn hva skipselektrikere offshore har, men det er fullt mulig å være norsk og leve greit på lønnen. Dette kommer også litt an på om en får betalt fri eller ikke, er ikke alle som får lønn i friperiodene. 

Lenke til kommentar

Om en ikke har peiling kan en jo kanskje spare seg for å komme med misledende informasjon.

 

Ikke peiling på hvordan det er å jobbe der.

 

Lønnen har å si på hva skipet gir og norske skip gir som regel mer enn et skip fra fattige land. Det er mulig å leve på "møkkalønn" i Norge, det har ingen sagt noe imot.

 

Se disse stillingene og lønningene opp mot tilsvarende fra Norge så skjønner du kanskje hva jeg mener og det handler ikke om å ikke ha peiling, det handler om at ting (mennesker) er verdt mer noen steder og mindre andre steder.

https://www.indeed.com/cmp/Carnival-Cruise-Lines/salaries

 

Edit; http://work.chron.com/average-salary-cruise-ship-workers-1932.html

"While free room and board on a luxury cruise ship might seem ideal, the crew quarters are far less glamorous than those you might book for a vacation. Occupancy is typically two to four people per room in bunk beds, and the rooms are located on the lower decks of the ship. Workers have their own dining areas, laundry rooms and either TV in the room or a communal entertainment room where all can gather."

 

Det jeg mener med "i fengsel" :p

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Om en ikke har peiling kan en jo kanskje spare seg for å komme med misledende informasjon. 

 

Turnusene er ganske dårlige på cruise, ofte 2 måneder på for så og få 1 måned av, lønnen er ikke en "møkkalønning", den er lavere enn hva skipselektrikere offshore har, men det er fullt mulig å være norsk og leve greit på lønnen. Dette kommer også litt an på om en får betalt fri eller ikke, er ikke alle som får lønn i friperiodene. 

 

 å jobbe 8 av 12 måneder for en lønn en kan leve greit på i Norge må da kvalifiseres for å være utrolig dårlig bealing i og med at en er 24t disp for arbeidsgiver i 8 måneder. 

 

Generelt sett er arbeid på båt mer eller mindre "ødelagt" av utflagginger. De fleste fartøy jeg besøker har utenlandsk arbeidskraft hvor de gjerne går 9-12 måneder på for det vi nordmenn ville klassifisert som luselønn, og fremtiden ser ikke akkurat lysere ut.

Lenke til kommentar

Her linker du jo til en hel haug med stillinger som ikke går inn under maritimt mannskap. 

Om en googler litt finner en tall fra 2012 som viser at en kaptein på cruise tjente 153 000 dollar i snitt i året. Dette er jo på høyde med hva kapteiner i offshore-flåten har, mest sannsynlig en del mer også. 
 

Lenke til kommentar

Bare et par eksempler. Uansett så kan man ikke regne med å få noe særlig bra lønn så sant man ikke får jobb et sted der de faktisk gir bra lønninger. Så er det jo tingene Salvesen skriver....

Et par veldig lite relevante eksempler ettersom at lønningene til underordnede har et mye større gap enn hva lønningene til offiserene har. 

Utenlandske offiserer har omtrent den samme lønnen som nordmenn, i enkelte tilfeller mer. 

 

Forskjellen er at utenlandske sjøfolk ofte jobber lengre perioder, og har mindre fri, så om en skal rekne arbeidstimer oppimot lønn så blir lønnen dårligere, men månedslønnen er ganske lik. 

 

Endret av DårligNavn
Lenke til kommentar

 å jobbe 8 av 12 måneder for en lønn en kan leve greit på i Norge må da kvalifiseres for å være utrolig dårlig bealing i og med at en er 24t disp for arbeidsgiver i 8 måneder. 

 

Generelt sett er arbeid på båt mer eller mindre "ødelagt" av utflagginger. De fleste fartøy jeg besøker har utenlandsk arbeidskraft hvor de gjerne går 9-12 måneder på for det vi nordmenn ville klassifisert som luselønn, og fremtiden ser ikke akkurat lysere ut.

Nordmenn blir utkonkurrert på stadig flere områder etterhvert.

For late og dyre stort sett.

Lenke til kommentar

 

 å jobbe 8 av 12 måneder for en lønn en kan leve greit på i Norge må da kvalifiseres for å være utrolig dårlig bealing i og med at en er 24t disp for arbeidsgiver i 8 måneder. 

 

Generelt sett er arbeid på båt mer eller mindre "ødelagt" av utflagginger. De fleste fartøy jeg besøker har utenlandsk arbeidskraft hvor de gjerne går 9-12 måneder på for det vi nordmenn ville klassifisert som luselønn, og fremtiden ser ikke akkurat lysere ut.

Nordmenn blir utkonkurrert på stadig flere områder etterhvert.

For late og dyre stort sett.

 

Nordmenn er for late...bla bla bla, late folk finner du overalt i verden.

 

Synd vi er så dyre, om vi skal måle lønninger opp mot hva det koster å bo i landene så tjener ikke norske sjøfolk en drit i forhold til utenlandske sjøfolk som lever som kongelige i hjemlandene sine. 

Lenke til kommentar

 

 

 å jobbe 8 av 12 måneder for en lønn en kan leve greit på i Norge må da kvalifiseres for å være utrolig dårlig bealing i og med at en er 24t disp for arbeidsgiver i 8 måneder. 

 

Generelt sett er arbeid på båt mer eller mindre "ødelagt" av utflagginger. De fleste fartøy jeg besøker har utenlandsk arbeidskraft hvor de gjerne går 9-12 måneder på for det vi nordmenn ville klassifisert som luselønn, og fremtiden ser ikke akkurat lysere ut.

Nordmenn blir utkonkurrert på stadig flere områder etterhvert.

For late og dyre stort sett.

 

Nordmenn er for late...bla bla bla, late folk finner du overalt i verden.

 

Synd vi er så dyre, om vi skal måle lønninger opp mot hva det koster å bo i landene så tjener ikke norske sjøfolk en drit i forhold til utenlandske sjøfolk som lever som kongelige i hjemlandene sine. 

 

 

Det er jo ikke så rart, de er gjerne hjemme i 2-3 måneder etter 9-12 måneder på sjøen. Så er det "påan igjen". Ikke akkurat ett liv i sus å dus. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 å jobbe 8 av 12 måneder for en lønn en kan leve greit på i Norge må da kvalifiseres for å være utrolig dårlig bealing i og med at en er 24t disp for arbeidsgiver i 8 måneder. 

 

Generelt sett er arbeid på båt mer eller mindre "ødelagt" av utflagginger. De fleste fartøy jeg besøker har utenlandsk arbeidskraft hvor de gjerne går 9-12 måneder på for det vi nordmenn ville klassifisert som luselønn, og fremtiden ser ikke akkurat lysere ut.

Nordmenn blir utkonkurrert på stadig flere områder etterhvert.

For late og dyre stort sett.

 

Nordmenn er for late...bla bla bla, late folk finner du overalt i verden.

 

Synd vi er så dyre, om vi skal måle lønninger opp mot hva det koster å bo i landene så tjener ikke norske sjøfolk en drit i forhold til utenlandske sjøfolk som lever som kongelige i hjemlandene sine. 

 

 

Det er jo ikke så rart, de er gjerne hjemme i 2-3 måneder etter 9-12 måneder på sjøen. Så er det "påan igjen". Ikke akkurat ett liv i sus å dus. 

 

Pfft, jeg hadde glatt jobba så mye i året hadde jeg tjent like mye i forhold til en snittlønn her som de tjener i forhold til en snittlønn i sitt hjemland.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 å jobbe 8 av 12 måneder for en lønn en kan leve greit på i Norge må da kvalifiseres for å være utrolig dårlig bealing i og med at en er 24t disp for arbeidsgiver i 8 måneder. 

 

Generelt sett er arbeid på båt mer eller mindre "ødelagt" av utflagginger. De fleste fartøy jeg besøker har utenlandsk arbeidskraft hvor de gjerne går 9-12 måneder på for det vi nordmenn ville klassifisert som luselønn, og fremtiden ser ikke akkurat lysere ut.

Nordmenn blir utkonkurrert på stadig flere områder etterhvert.

For late og dyre stort sett.

 

Nordmenn er for late...bla bla bla, late folk finner du overalt i verden.

 

Synd vi er så dyre, om vi skal måle lønninger opp mot hva det koster å bo i landene så tjener ikke norske sjøfolk en drit i forhold til utenlandske sjøfolk som lever som kongelige i hjemlandene sine. 

 

 

Det er jo ikke så rart, de er gjerne hjemme i 2-3 måneder etter 9-12 måneder på sjøen. Så er det "påan igjen". Ikke akkurat ett liv i sus å dus. 

 

Pfft, jeg hadde glatt jobba så mye i året hadde jeg tjent like mye i forhold til en snittlønn her som de tjener i forhold til en snittlønn i sitt hjemland.

 

 

Du forstår jo ikke poenget, de har kun nok penger til å leve i 3 måneder hjemme etter 9-12 måneder på sjøen. Det sier seg selv at de er dårlig betalt. Her hjemme kan vi gå på jobb 1/3 av tiden og leve helt fint. Jeg tror egentlig du bare tipper og har verken sett hvordan de lever eller tenkt igjennom det før du kommenterte. Er for tiden i Gulfen og jobber på en båt med mexicanere og andre nasjonaliteter. Kan melde om at samtlige ikke kjører hverken luksusbiler eller lever ett liv i sus og dus(mange er bosatt i denne byen).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 å jobbe 8 av 12 måneder for en lønn en kan leve greit på i Norge må da kvalifiseres for å være utrolig dårlig bealing i og med at en er 24t disp for arbeidsgiver i 8 måneder. 

 

Generelt sett er arbeid på båt mer eller mindre "ødelagt" av utflagginger. De fleste fartøy jeg besøker har utenlandsk arbeidskraft hvor de gjerne går 9-12 måneder på for det vi nordmenn ville klassifisert som luselønn, og fremtiden ser ikke akkurat lysere ut.

Nordmenn blir utkonkurrert på stadig flere områder etterhvert.

For late og dyre stort sett.

 

Nordmenn er for late...bla bla bla, late folk finner du overalt i verden.

 

Synd vi er så dyre, om vi skal måle lønninger opp mot hva det koster å bo i landene så tjener ikke norske sjøfolk en drit i forhold til utenlandske sjøfolk som lever som kongelige i hjemlandene sine. 

 

 

Det er jo ikke så rart, de er gjerne hjemme i 2-3 måneder etter 9-12 måneder på sjøen. Så er det "påan igjen". Ikke akkurat ett liv i sus å dus. 

 

Pfft, jeg hadde glatt jobba så mye i året hadde jeg tjent like mye i forhold til en snittlønn her som de tjener i forhold til en snittlønn i sitt hjemland.

 

 

Du forstår jo ikke poenget, de har kun nok penger til å leve i 3 måneder hjemme etter 9-12 måneder på sjøen. Det sier seg selv at de er dårlig betalt. Her hjemme kan vi gå på jobb 1/3 av tiden og leve helt fint. Jeg tror egentlig du bare tipper og har verken sett hvordan de lever eller tenkt igjennom det før du kommenterte. Er for tiden i Gulfen og jobber på en båt med mexicanere og andre nasjonaliteter. Kan melde om at samtlige ikke kjører hverken luksusbiler eller lever ett liv i sus og dus(mange er bosatt i denne byen).

 

Nå er vel ikke Mexicanske sjøfolk så veldig utbredt og jeg tenker heller på filippinere og østeuropeere, lavere stillinger ombord tjener ikke så bra, nei. Men offiserer har omtrent samme utbetalingene i måneden som nordmenn, og det sier jo seg selv at du klarer deg godt og vel så det når du lever på norske lønninger i f.eks Filippinene eller et Øst-europeisk land. 

 

Jeg har forresten jobbet med flere utenlandske sjøfolk som jeg fortsatt har kontakt med den dag i dag, så nei, jeg tipper ikke, jeg vet. 

 

Vet ikke hvor du jobber, men ordningene der høres fryktelig dårlig ut, i de siste rederiene jeg har jobbet i har ikke turnusen for utenlandske sjøfolk vert mer en maks 5 måneder om gangen, og de jeg har truffet på med de beste ordningene jobber 3 måneder og får 1 måned betalt fri. 

Lenke til kommentar

 

 

Nå er vel ikke Mexicanske sjøfolk så veldig utbredt og jeg tenker heller på filippinere og østeuropeere, lavere stillinger ombord tjener ikke så bra, nei. Men offiserer har omtrent samme utbetalingene i måneden som nordmenn, og det sier jo seg selv at du klarer deg godt og vel så det når du lever på norske lønninger i f.eks Filippinene eller et Øst-europeisk land. 

 

Jeg har forresten jobbet med flere utenlandske sjøfolk som jeg fortsatt har kontakt med den dag i dag, så nei, jeg tipper ikke, jeg vet. 

 

Vet ikke hvor du jobber, men ordningene der høres fryktelig dårlig ut, i de siste rederiene jeg har jobbet i har ikke turnusen for utenlandske sjøfolk vert mer en maks 5 måneder om gangen, og de jeg har truffet på med de beste ordningene jobber 3 måneder og får 1 måned betalt fri. 

 

 

Ja ikke sant, de har samme lønn. Hvor er poenget da? Klart, det er mange flinke folk fra utlandet men det fører også til mange ulemper. Jeg har iallefall ikke samme inntrykk som deg, besøker en del båter ila ett år innenfor "alle" bransjer. Mulig du baserer deg på en referanse? Altså ett rederi/enn bransje osv? 

 

Jeg jobber ikke på båt, jeg jobber som ingeniør hvor vi leverer IAS/PMS osv og besøker derfor mange båter året rundt. Min generelle oppfatning er at folk fra østen går mellom 6-12 måneder mens øst eu. går ca halvparten. Og ja, det er latterlig mange dårlige ordninger. 

Lenke til kommentar

 

 

Nå er vel ikke Mexicanske sjøfolk så veldig utbredt og jeg tenker heller på filippinere og østeuropeere, lavere stillinger ombord tjener ikke så bra, nei. Men offiserer har omtrent samme utbetalingene i måneden som nordmenn, og det sier jo seg selv at du klarer deg godt og vel så det når du lever på norske lønninger i f.eks Filippinene eller et Øst-europeisk land. 

 

Jeg har forresten jobbet med flere utenlandske sjøfolk som jeg fortsatt har kontakt med den dag i dag, så nei, jeg tipper ikke, jeg vet. 

 

Vet ikke hvor du jobber, men ordningene der høres fryktelig dårlig ut, i de siste rederiene jeg har jobbet i har ikke turnusen for utenlandske sjøfolk vert mer en maks 5 måneder om gangen, og de jeg har truffet på med de beste ordningene jobber 3 måneder og får 1 måned betalt fri. 

 

 

Ja ikke sant, de har samme lønn. Hvor er poenget da? Klart, det er mange flinke folk fra utlandet men det fører også til mange ulemper. Jeg har iallefall ikke samme inntrykk som deg, besøker en del båter ila ett år innenfor "alle" bransjer. Mulig du baserer deg på en referanse? Altså ett rederi/enn bransje osv? 

 

Jeg jobber ikke på båt, jeg jobber som ingeniør hvor vi leverer IAS/PMS osv og besøker derfor mange båter året rundt. Min generelle oppfatning er at folk fra østen går mellom 6-12 måneder mens øst eu. går ca halvparten. Og ja, det er latterlig mange dårlige ordninger. 

 

Hvor poenget er? Nordmenn har som oftest betalt fri og kortere turer, da må rederiene ha 2 personer i samme stilling og samtidig betale begge 2 når de er på friperiodene sine, bare dette blir jo en del ekstra utgifter for rederiene, kortere turnus resulterer jo selvfølgelig i flere reiseutgifter, er ikke helt sikker på hvordan det er med utenlandske sjøfolk, men norske sjøfolk får vanligvis alt av nødvendige kurser dekket av rederiet de er ansatt i, igjen, flere utgifter. 

Kan godt hende det er andre ting også, det var dette jeg kom på i farten. 

 

Og ja, turnusene varierer nok fra ulike typer fartøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...