Gå til innhold

Dette er det første glimtet av Android-skaperens heftige iPhone-utfordrer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke mangel på topptelefoner. Det er mangel på innovasjon.

 

Vi trenger ikke en mobil som er kraftigere enn en dårlig Elkjøp-laptop for å sjekke Facebook og legge inn lavoppløselige bilder med filter på Instagram.

Jeg sier meg enig her. Dagens telefoner har så god hardware likevel at selv de enkleste telefonene klarer å gjøre omtrent alle oppgaver godt.

 

Det er en revolusjon vi savner. Evolusjonen går uansett fremover der specs og skjermstørrelser går opp mens utvendige mål krymper.

 

Angående OS, skjer det litt endringer, men ikke de store stegene lenger. Vi trenger en revolusjon her også

Lenke til kommentar

 

Det er ikke mangel på topptelefoner. Det er mangel på innovasjon.

 

Vi trenger ikke en mobil som er kraftigere enn en dårlig Elkjøp-laptop for å sjekke Facebook og legge inn lavoppløselige bilder med filter på Instagram.

Jeg sier meg enig her. Dagens telefoner har så god hardware likevel at selv de enkleste telefonene klarer å gjøre omtrent alle oppgaver godt.

 

Det er en revolusjon vi savner. Evolusjonen går uansett fremover der specs og skjermstørrelser går opp mens utvendige mål krymper.

 

Angående OS, skjer det litt endringer, men ikke de store stegene lenger. Vi trenger en revolusjon her også

Vell, personlig er jeg fremdeles av den oppfatning av at den eneste som driver med skikkelig invasjon på mobiltelefonifronten for tiden er Microsoft, men vi hører ikke noe om det på TEK, som jeg har påpekt tidligere. Vi får alskens rykter, antagelser og spådommer om de andre to, for ingen ting om Windows. Foruten å stadig hakke på de samme klickbait tingene i W10, eller for å påpeke at Windows på mobil er død.

 

Well, som jeg har skrevet før så satser MS fremdeles hardt på plattformen, selv om de har trappet ned på HW siden akkurat nå. I det minste i synlig forstand, men eksempelvis HP fortsetter å levere enheter, og flere maskinvareutviklere har planer.

 

Tek begynte for noe tid siden å skape blest om denne nyoppstartede Androidprodusenten. Helt greit det. Men de har ikke skrevet et ord om eksempelvis Wharton Brooks, som er en nyoppstartet Windows mobil produsent med fullt fokus på Windows enheter og Windows økosystemet i form av Cerulean mobiltelefonene som er under utvikling.

 

Revolusjonen MS jobber mot er hvordan vi bruker enhetene, hvordan forskjellige enheter smelter sammen med felles OS uavhengig av devicer, og der små devicer kan bruks mot store arbeidsflater.

 

Jeg skjønner at Windows sliter med apper, at ting må finjusteres. Men jeg skjønner ikke at all den utviklingen MS har gjort på dette områder ikke heies fram mer enn det gjøres. At sider som TEK ikke i det hele tatt følger med på den utviklingen de har gjort og hva som ser ut til å ligge på trappene. Det meste som har blitt skrevet om Windows mobile satsing her på TEK er jo det jeg har skrevet i forumene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Snip)

 

Problemet ligger i at nettavisene er ute etter flest mulig klikk. Jeg kan ikke tenke meg at nyheter om Windows-telefoner genererer mange klikk.

 

En annen ikke uvesentlig detalj er at Microsoft både kløner noe ekstremt i kommunikasjon utad og at Windows 10 på mobil aldri fungerte skikkelig. Det er bemerkelsesverdig hvor mye feil det mobil-OSet hadde. Det nytter ikke å komme til dekket bord hvor det finnes to godt etablerte konkurrenter med et så uferdig og dårlig testet produkt. Jeg snakker dessverre av et drøyt år med erfaring med 950-serien.

 

Hadde det forsinkede mobil-OSet vært ferdig til pressen fikk prøve telefonene, så ville markedet kanskje vært litt mer positive og Microsoft kunne kanskje klart å holde på de fattige 10-15% markedsandelene de hadde enkelte steder.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg nytt mobil OS. Løsrevet fra Android. Med fokus på brukeren og personvern. Jaja det er vel langt unna noe nytt OS som lanseres. De er nok ute etter å melke markedet for flaggskipstelefoner som alle andre. Gjesp. I klartekst så tror jeg ikke vi får se noe veldig spennende denne gangen heller. Det blir bare mer av det samme. Litt bedre batteri, kanskje en høyere klokket cpu eller tynnere skjermkanter.Ikke noe nytt og ikke noe vi ikke har sett tidligere.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

 

(Snip)

 

Problemet ligger i at nettavisene er ute etter flest mulig klikk. Jeg kan ikke tenke meg at nyheter om Windows-telefoner genererer mange klikk.

 

En annen ikke uvesentlig detalj er at Microsoft både kløner noe ekstremt i kommunikasjon utad og at Windows 10 på mobil aldri fungerte skikkelig. Det er bemerkelsesverdig hvor mye feil det mobil-OSet hadde. Det nytter ikke å komme til dekket bord hvor det finnes to godt etablerte konkurrenter med et så uferdig og dårlig testet produkt. Jeg snakker dessverre av et drøyt år med erfaring med 950-serien.

 

Hadde det forsinkede mobil-OSet vært ferdig til pressen fikk prøve telefonene, så ville markedet kanskje vært litt mer positive og Microsoft kunne kanskje klart å holde på de fattige 10-15% markedsandelene de hadde enkelte steder.

Jeg bruker 950XL selv, og selv om jeg ikke opplever at det har bemerkelsesverdig mange så har de en del å gå på enda, det er jeg enig i. Men jeg tenker ikke nødvendigvis på selve devicene MS har levert når jeg skriver dette, men mer visjonen de har og jobben de har gjort og nå gjør i forhold til dette.

 

Hvor mange lesere her vet om Windows 10 CShell, Windows 10 for ARM, Windows 10 for ARM Win32 emulator, hvor mange vet i det hele tatt hva MS har gjort og ikke minst gjør for å smelte sammen brukeropplevelsen uavhengig av hvilken formfaktor brukeren har.

 

Jeg mener, visjonen er jo veldig god, de har kommet langt selv om ting må finpusses, mye lenger enn noen andre. Er det virkelig slik at dette ikke er en interessant utvikling? Tek skriver jo allverden med rykter om Apple, hvorfor ikke dette?

 

En ting er hva Microsoft gjør for å markedsføre sine produkter, det kan være de har forbedringspotensiale der også. Men vil du si Apple har markedsført seg selv bedre? Om man ser bort fra all gratismarkedsføringen de får bare ved å slippe en fis. Apple behøver knapt nok markedsføre fordi andre gjør det for dem. Alle som selger iPhone reklamerer for ny iPhone når den kommer, avisene har egne forsideoppslag. Selvfølgelig når de ut til mange brukere.

 

Som teknologimedium har da også Tek et ansvar for at kommersielle aktører ikke forfordeles også. Men om de utelukkende ønsker nye klikk fra kunder som allerede har en iPhone så sier det seg også selv hvordan vinklingen blir.

 

Men det vil nok bli en stund før det dukker opp en ny device fra MS. Jeg tipper det blir etter at CShell og W0 for ARM er ferdig. Så får vi håpe at de har klart å strømlinjeformet brukeropplevelsen så mye at det kun er appene som mangler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...