Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lurt på facebookhandel


Martin Lind

Anbefalte innlegg

For halvannen mnd siden la jeg ut min laptop på en lokal salgsgruppe på facebook. Jeg hadde kjøpt meg ny pc og hadde derfor ikke bruk for den gamle. Det var en 4-5 år gammel asus gaming-pc med passelig bra specs for sin alder og fungerte fint. Jeg startet med hbo. 1000, og det endte opp på 2200 kr.
Budvinner informerte meg at han ikke var i byen før førstkommende helg, og jeg sa at det gikk bra å hente den da. Helgen kom og jeg spurte om han hadde mulighet å hente den. Han spurte meg da om jeg kunne komme med den til hotellet han var på, noe jeg sa gikk greit. Deretter spurte han meg om jeg hadde samme bank som han, noe jeg ikke hadde, men vi ble enige om at han skulle overføre pengene med en gang. Han fikk pc'en og jeg dro hjem uten noe bevis for at pengene var overført (dumme meg..).

Han sa da at han ikke hadde med kodebrikken sin, og skulle overføre med en gang han var hjemme. Det gikk noen dager uten at pengene var på min konto, så jeg begynte å purre, men har ikke fått noen svar fra kjøper etter det.

Alt dette har jeg i skrift, riktig nok ikke en kontrakt, men en slik avtale på facebook er vel like bindende?

 

Det jeg lurer på er om jeg kan gjøre noe for at jeg skal få de pengene? Kan jeg anmelde dette eller noe lignende?

 

Hadde det vært snakk om et par hundrelapper så hadde jeg ikke orket å bruke spesielt mye energi på det, men her er det snakk om 2200 kroner, noe jeg gjerne trenger som student.

Jeg har dessverre ikke adresse eller fått bekreftet telefonnummer, da han ikke har svart på noen av samtalene mine.

 

Setter pris på alt av svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har han profilbilde på Facebook? Utenlandsk navn? Mange svindlere der. Du kan alltids anmelde det, men saken blir garantert henlagt, så jeg ville nok droppet det.

Ja, han var 100% norsk statsborger, fra samme område, og jeg har møtt han så jeg er sikker på det. Ja, tenkte at en anmeldelse mest sannsynlig kom til å bli henlagt.

Lenke til kommentar

Her må du nok gå til inndriving selv. En anmeldelse vil ikke bli prioritert. Mest sannsynlig gambler han på at du ikke gidder å finne ham.

 

Hvis du har navn og telefonnummer (og en noenlunde entydig identitet - "Ola Hansen" er ikke nok, men "Ola Hansen, bor i nærheten av X-by, er cirka 20-25 år kan være det) vil folkeregisteret kunne hjelpe deg med adresse.

 

Den største bøygen her vil være å finne ut av hvem han er. Når du først har funnet ut det er det enkelt å skrive et kravbrev med varsel om at du vil ta saken inn for forliksrådet.

 

Ulempen er at hvis du trenger profesjonell bistand vil det koste mye mer enn de 2200,- kr. Selv om du har god grunn til å kreve at han betaler for bistanden din (og vil antagelig få dette dekket av ham i en tvistesak). Selv de beste innboforsikringene har en egenandel på 4k for rettslig bistand. Du vil derfor være avhengig av at noen er villig til å ta det på "pro bono"-kontoen hvis du trenger hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, han var 100% norsk statsborger, fra samme område, og jeg har møtt han så jeg er sikker på det. Ja, tenkte at en anmeldelse mest sannsynlig kom til å bli henlagt.

 

 

Du kan uansett true med å anmelde ham om ikke pengene er på konto innen to dager. Mulig han skjønner selv at en eventuell anmeldelse vil bli henlagt (småkriminelle er som regel klar over det), men vi kan jo håpe at han blir skremt. Eventuelt kan du kanskje true med å legge ut historien (inkludert bilde av fyren) på Facebook. Sånne ting blir lett delt av mange. En slags gapestokk, altså. Du kan vurdere det, men faren er jo da at du selv kan bli straffet. Usikker på om dette faktisk er lov. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Skriv det ned som tapt eiendel og en god utdanning. Aldri gå fra en handel uten å ha fått penger enten inn på konto (slik at de står på din konto) eller i kontanter. Du vil fort bruke mer tid på å kreve inn de pengene enn hva det er vært. Det at han ikke har lest meldingene dine tyder på en av to ting, enten er det en falsk konto, eller han vil ikke ta kontakt med deg, uansett så anse pengene som tapt.

Lenke til kommentar

Skriv det ned som tapt eiendel og en god utdanning. Aldri gå fra en handel uten å ha fått penger enten inn på konto (slik at de står på din konto) eller i kontanter. Du vil fort bruke mer tid på å kreve inn de pengene enn hva det er vært. Det at han ikke har lest meldingene dine tyder på en av to ting, enten er det en falsk konto, eller han vil ikke ta kontakt med deg, uansett så anse pengene som tapt.

 

Har hørt at man ikke bør ta imot betaling med Vipps heller. Noen har visst opplevd at pengene ikke kom inn på konto selv om Vipps-betalingen gikk igjennom.

Lenke til kommentar

Har hørt at man ikke bør ta imot betaling med Vipps heller. Noen har visst opplevd at pengene ikke kom inn på konto selv om Vipps-betalingen gikk igjennom.

 

Opplevd det samme selv men det var fordi kjøper ikke verifiserte seg selv via Bank ID. Virker som man må det hvis beløpet er høyt nok. 

Lenke til kommentar

 

Har hørt at man ikke bør ta imot betaling med Vipps heller. Noen har visst opplevd at pengene ikke kom inn på konto selv om Vipps-betalingen gikk igjennom.

 

Opplevd det samme selv men det var fordi kjøper ikke verifiserte seg selv via Bank ID. Virker som man må det hvis beløpet er høyt nok. 

 

 

Hvor mye var det snakk om da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Høres snodig ut. Hvis du får melding på Vipps om innkommende beløp, og det viser seg at pengene ikke kommer, da har Vipps og DnB et gigantisk problem. Sånn kan det ikke fungere i 2017.

Lenke til kommentar

OT, men likevel. Finnes det et program man kan bruke til å stoppe en PC dersom kjøper ikke betaler, man mister PC eller liknende?

 

Det var vel en PC-tyv som ble avslørt av webcameraet en gang? Hvis du får hjelp av en god hacker kan du kanskje avsløre ham på den måten. 

Lenke til kommentar

Hvor mye var det snakk om da?

4300 kroner så litt mer enn i dette tilfelle.

 

Høres snodig ut. Hvis du får melding på Vipps om innkommende beløp, og det viser seg at pengene ikke kommer, da har Vipps og DnB et gigantisk problem. Sånn kan det ikke fungere i 2017.

Nja, ikke helt enig. Synes det er bra Vips sørger for at penger kommer frem til riktig person.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mulig jeg misforstod. Jeg oppfattet det slik at mottaker i noen tilfeller ikke fikk pengene, selv om betalingen dukket opp på appen. Betalingen dukker normalt opp på app med en gang, mens pengene kommer ved neste kjøring hos BBS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...