Gå til innhold

Snart kan du vite akkurat hvor vennene dine er i Google Maps


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om man ikke vil at andre skal vite hvor man er da? Da kan man heldigvis bare la være å dele posisjonen sin. 

 

Mulig jeg er litt sær, men dette virker som en ny måte å overvåke folk på.

 

Spesiellt aktuellt med hensyn på reklamesalg gjennom Google Maps kanskje. Alt etter hvor irriterende de legger til rette for reklame, så kan tjenesten bli godt likt til mindre godt likt. Man vil vel ikke ha store reklamebannere vel? Små ikoner her og der som kombineres med uimotståelige tilbud du ikke kan si nei til dersom du avlegger et besøk der innen de neste 20 min?

 

Så vet kompisene dine at du ble villedet inn på en butikk, men vet hvor du er å få tak i.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Hva om man ikke vil at andre skal vite hvor man er da? Da kan man heldigvis bare la være å dele posisjonen sin. 

 

Mulig jeg er litt sær, men dette virker som en ny måte å overvåke folk på.

For at hvem skal overvåke hvem? Altså at vennene dine overvåker deg? Alt her blir jo bare frivillig og du må selv skru på funksjonen. Om du ikke liker funksjonen fordi selskapene (Google osv) overvåker deg så gjør de det uavhengig av denne funksjonen. Firmaer vet mye mer om deg enn du tror.

 

 

Jeg mener at dette kan brukes av Google f.eks til å samle inn data om hva slags butikker du besøker, og dermed skreddersy reklame til deg. Og bare fordi en funksjon er frivillig, så betyr ikke det at ALLE skjønner hvordan man skrur det av.

Dette er noe de allerede har gjort ganske lenge dersom du slår på tidslinje funksjonen i maps. Noe som også er helt valgfritt forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg hører hva dere sier om at det er valgfritt. Men ofte betyr valgfritt at funksjonen er PÅ som standard, og må slås av manuelt. Se bare på IOS sin WIFI hjelp funksjon. den kan være katastrofal å ha på, allikevel er den PÅ som standard og må manuelt slås av.

 

Folk som kanskje ikke er så inne i dette her, og like kjent med diverse funksjoner på sin telefon vil kanskje ikke vite at funksjonen er på eller vite hvordan man slår den av. Jeg tror det fort kan bli slik med denne greia også.

 

For meg er det ikke en stor greie, men for andre kan den være problematisk.

Lenke til kommentar

Jeg hører hva dere sier om at det er valgfritt. Men ofte betyr valgfritt at funksjonen er PÅ som standard, og må slås av manuelt. Se bare på IOS sin WIFI hjelp funksjon. den kan være katastrofal å ha på, allikevel er den PÅ som standard og må manuelt slås av.

 

Folk som kanskje ikke er så inne i dette her, og like kjent med diverse funksjoner på sin telefon vil kanskje ikke vite at funksjonen er på eller vite hvordan man slår den av. Jeg tror det fort kan bli slik med denne greia også.

 

For meg er det ikke en stor greie, men for andre kan den være problematisk.

 

Funksjonar som gjer at andre kan overvåke deg er vanlegvis ikkje på som standard.

 

 

Whenever you want to let someone know where you are, just open the side menu or tap the blue dot that represents where you are. Tap “Share location” and then select who to share with and how long to share—and you're done! You can share your real-time location with your Google contacts, or even share with friends and family by sending a link on your favorite messenger apps. When you’re sharing your location, the people you’ve chosen to share with will see you on their map. And you’ll see an icon above the compass on your own map reminding you that you’re actively sharing your location. You can change your mind and stop sharing at any time—it’s entirely up to you.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Glympse til live GPS visning allerede. Genialt hvis man skal møtes en plass på halvveien og usikker hvor lang tid det tar å komme seg dit/treig buss etc. Mottaker av glympse linken kan se hvor du er kun så lenge du har satt sporinga til å være aktiv.

Lenke til kommentar

Jeg mener at dette kan brukes av Google f.eks til å samle inn data om hva slags butikker du besøker, og dermed skreddersy reklame til deg. Og bare fordi en funksjon er frivillig, så betyr ikke det at ALLE skjønner hvordan man skrur det av.

 

Not even wrong...

 

1. Denne funksjonen må skrus på. Den er ikke slått på per default.

 

2. Google (og "alle" andre) vet uansett hvor du er, uavhengig av denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Glympse til deling når det er aktuelt, men ser gjerne at dette blir lagt inn i maps også. Det vil selvsagt være valgfritt. Det er mange bruksområder for en funksjon som dette.

 

Feks:

- Noen synes det er ålreit å dele stedsinfo med f.eks familien hele tiden. Flere bruker f.eks "Life360 Family Locator" til dette. Ikke min greie, men folk er forskjellige.

- Fin funksjon om man skal møtes et sted og vil fortelle hvor man er i ruten, kanskje uten å kunne bruke mobilen underveis. F.eks ved bilkjøring til hytta.

- Eller ved akitviteter hvor man lett kommer fra hverandre. Skitur osv.

 

Google, Apple, Telenor, Telia osv osv vet allerede hvor du er mer eller mindre hele tiden. Selv uten gps skrudd på.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...