Gå til innhold

Apple lanserer ny iPad og knallrød iPhone


Anbefalte innlegg

Ble litt lysten på en sånn iPad til å erstatte den gamle minien jeg bruker som infoskjerm hjemme. Det er nok ganske få som har reelt behov for mer enn A9 i dagligbruk av iPad, så forstår godt hvorfor lavere pris ble prioritert foran høyere ytelse.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jQUdcq

Hvordan har de egentlig prioritert pris? A9 i iPhone 6S kom ut for to år siden. Så vi har altså fått dårligere skjerm, tykkere og tyngre nettbrett og eldre prosessor her. Syns ikke den lille prisreduksjonen rettferdiggjør dette. Mtp. spesifikasjonene til sine tider, var vel iPad Air 2 og modellene før like, om ikke mer, rimelige. Om noe, burde Apple i det minste ha gitt oss A9X eller A10 til denne prisen. Selv den prosessoren (A9X) er halvannen år gammel.

 

Litt rart at du mener A9 er nok for iPad, når iPader tradisjonelt har blitt utstyrt med den beste prosessoren, og gjerne kraftigere enn iPhone -- da nettbrettet med høyere oppløsninger og kraftigere bruksområde faktisk har bruk for dette mer enn en iPhone. Men så forventer jeg ikke noe mer fra en Apple-fanboy. At du ikke kan se det kritikkverdige i dette produktet er et bevis på dette. 

 

Vet vi også noe om NVMe? Kommer denne med NVMe-lagring?

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Dette er åpenbart det nye entryproduktet. Apple vil tjene penger, og vil at de som overhodet bryr seg om ytelse skal kjøpe Pro. For alle andre tipper jeg denne vil gjøre jobben aldeles strålende uten at de hadde hatt noe mer glede av en Pro. Denne er til de som vil kjøpe "en iPad", også kan selgeren upselle dem med 128gb-versjonen.

 

Markedssegmentering er en kunst, og Apple er mestere på det. Ingen er så gode som dem på å få ut maks penger av hver enkelt kunde.

 

Når det gjelder prisene må du forresten nesten se på introprisen i dollar for å sammenlikne. Billigste Air 2 kosta $499 da den kom (i følge Wikipedia), den nye kjipere iPad koster $329. Norske priser har jo svingt vilt i mellomtiden pga dollarkurs, så det blir vanskelig å sammenlikne med.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå må dere gi dere.

 

Hvordan kan dere gi en APP, som attpåtil er en kopi av en drøss med andre apper, såpass mye oppmerksomhet som dere har gjort her?

 

Andre produsenter har hattt lignende apper integrert i telefonen i en årrekke, og for å ta Sony som et eksempel fulgte Movie Creator, som er akkurat samme appen ( bare mest sannsynlig bedre) med til og med Z3-ene, som er 4-5 flaggskiptelefoner siden.

 

Den eneste forskjellen er at du kan snakke til appen og legge til tekst på den måten, men det er en funksjon som selv ikke 2% av de mest hardbarkede Apple-fansene vil bruke utenom kanskje første gangen.

 

Samsung, LG, Sharp og andre har såvidt jeg vet også liknende apper, men kan ikke huske dere skrev noe om det da de ble lansert?

 

Høres sikkert veldig anti-apple ut dette, men det får da være måte på banal journalistikk ( og dette skriver jeg på en Macbook Air...)

 

 

De samler enkelt og greit alt som ble "lansert" i en og samme artikkel. Da skader det vel ikke å nevne appen? Ser ikke helt problemet her. Liker også hvordan du helt uten noe grunnlag forhåndsdømmer appen til å automatisk være dårligere enn tilsvarende fra Sony. Er litt merksnodig å kritisere Tek.no her, men samtidig bestemme deg for å være såpass forutinntatt at du kan dømme appen uten å inneha noe som helst erfaring om den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan har de egentlig prioritert pris? A9 i iPhone 6S kom ut for to år siden. Så vi har altså fått dårligere skjerm, tykkere og tyngre nettbrett og eldre prosessor her. Syns ikke den lille prisreduksjonen rettferdiggjør dette. Mtp. spesifikasjonene til sine tider, var vel iPad Air 2 og modellene før like, om ikke mer, rimelige. Om noe, burde Apple i det minste ha gitt oss A9X eller A10 til denne prisen. Selv den prosessoren (A9X) er halvannen år gammel.

 

Litt rart at du mener A9 er nok for iPad, når iPader tradisjonelt har blitt utstyrt med den beste prosessoren, og gjerne kraftigere enn iPhone -- da nettbrettet med høyere oppløsninger og kraftigere bruksområde faktisk har bruk for dette mer enn en iPhone. Men så forventer jeg ikke noe mer fra en Apple-fanboy. At du ikke kan se det kritikkverdige i dette produktet er et bevis på dette. 

 

Vet vi også noe om NVMe? Kommer denne med NVMe-lagring?

 

 

Er vel temmelig åpenbart, og det reflekteres vel også av navnet "iPad" og ikke "iPad Air" at dette er en ny "intromodell" hvor Apple forsøker å stable på bena et rimeligere alternativ uten at det skal gå utover fortjenesten de sitter med per salg. Derfor har de gjort litt diverse for å nå det nye prispunktet.

 

Denne markedsføres vel så vidt jeg vet ikke som noen iPad Air 3 eller en slags erstatter til iPad Air 2? Apple ser vel ut til å tydelig kategorisere iPad som den rimeligere modellen, og iPad Pro som den dyrere og flottere modellen.

Lenke til kommentar

Er akkurat sånn jeg leser det også. Burde kunne gjøre produktlinja litt enklere å forstå også, noe Apple var gode på før men sliter litt med nå.

 

Var veldig greit da man valgte to variable på produktene deres. Pro eller ikke, og skjermstørrelse. Håper de er litt på vei tilbake dit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

 

Hvordan har de egentlig prioritert pris? A9 i iPhone 6S kom ut for to år siden. Så vi har altså fått dårligere skjerm, tykkere og tyngre nettbrett og eldre prosessor her. Syns ikke den lille prisreduksjonen rettferdiggjør dette. Mtp. spesifikasjonene til sine tider, var vel iPad Air 2 og modellene før like, om ikke mer, rimelige. Om noe, burde Apple i det minste ha gitt oss A9X eller A10 til denne prisen. Selv den prosessoren (A9X) er halvannen år gammel.

 

Litt rart at du mener A9 er nok for iPad, når iPader tradisjonelt har blitt utstyrt med den beste prosessoren, og gjerne kraftigere enn iPhone -- da nettbrettet med høyere oppløsninger og kraftigere bruksområde faktisk har bruk for dette mer enn en iPhone. Men så forventer jeg ikke noe mer fra en Apple-fanboy. At du ikke kan se det kritikkverdige i dette produktet er et bevis på dette. 

 

Vet vi også noe om NVMe? Kommer denne med NVMe-lagring?

 

 

Er vel temmelig åpenbart, og det reflekteres vel også av navnet "iPad" og ikke "iPad Air" at dette er en ny "intromodell" hvor Apple forsøker å stable på bena et rimeligere alternativ uten at det skal gå utover fortjenesten de sitter med per salg. Derfor har de gjort litt diverse for å nå det nye prispunktet.

 

Denne markedsføres vel så vidt jeg vet ikke som noen iPad Air 3 eller en slags erstatter til iPad Air 2? Apple ser vel ut til å tydelig kategorisere iPad som den rimeligere modellen, og iPad Pro som den dyrere og flottere modellen.

 

 

Da burde prisen ha vært enda billigere, eller spesifikasjonene bedre. Å måtte ty til 2 år gamle spesifikasjoner, i tillegg til at man får tykkere og tyngre enhet og mistet anti-refleksiv coating fra Air 2 er bak mål. A9X og Wide Color er begge halvannen år gamle og absolutt ikke nye; å legge de i denne iPaden til denne prsien hadde vært et minstekrav. Eller A10. Vi så jo det med iPhone 5 SE, som halvt år etterpå hadde en A9-prosessor. Ellers var resten av spesifikasjonene mer eller mindre det samme som gamle 5S, og prisen var godt under halvparten av iPhone 6S.

 

Hva Air 2 var ment som eller ikke, så må du sett det i sammenheng med hva Air 2 ga deg i spesifikasjoner i forhold til pris. Ja den var dyrere enn dagens 9,7". Men alt den introduserte av hardware var nytt: annti-refleksiv coating, A8X-prosessor, osv.  Så i sin tid hadde den all sin tids nyeste maskinvare. Så selv om denne nye iPad 9,7" hadde hatt anti-refleksiv coating og A9X, hadde den fortsatt hatt halvannen år gammel maskinvare. Så prisen den har nå  hadde fortsatt reflektert det.

 

Jeg forstår heller ikke hvorfor de må gjøre denne tykkere og større batteri for å oppnå samme kravene på 10 timer. A9X er samme arkitektur som A9, bare en større brikke med høyere strømforbruk. Så hvorfor må denne iPaden bli tykkere med større batteri enn Pro-modellen? Kan det være at Apple ikke bare har gitt oss en 2 år gammel brikke, men også en dårlig binnet en?

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Pro er allerde halvannen år gammel, rent spesifikasjonsmessig. Det er helt naturlig at dens gamle arkitektur legges inn i denne nyere iPaden til en billigere pris.

 

Om Apple ikke gjør de, gir de kundene et dårligere produkt for høyere pris enn fortjent. Det er ingen annen måte å si det på.

Lenke til kommentar

Litt av poenget her er vel at de ønsker å skape større distanse mellom iPad og iPad Pro? De vil jo ha nettopp folk som deg til å da argumentere deg frem til anskaffelse av iPad Pro fremfor iPad.

 

Som intromodell så gjør iPad seg temmelig bra spør du meg. De har jo tilnærmet null konkurranse når det kommer til salg av nettbrett, men samtidig ønsker de å motvirke nedgangen av salget til iPad generelt. Derfor ønsker de å få inn en "ny modell" med lavere prislapp så det kanskje gjør terskelen mindre for eventuelt nye kjøpere eller eksisterende kunder som sitter på eldre modeller men som ikke har følt behovet for å oppgradere da deres eksisterende fungerer "bra nok" og prisen for ny har vært for mye å svelge.

 

 

iPad Air 2 hadde vel aldri wide-gamut skjermpanel, så at det ikke er på den nye heller er jo garantert for å skape distanse mellom iPad og iPad Pro. Jeg tror heller ikke dette er noe stort salgsargument for de som faller innunder kundegruppen Apple ønsker å nå med nye iPad. Denne med CPU/SoC er jo også et tema, men jeg kjenner vel ingen med iPad Air eller Air 2 som klager over ytelsen, så igjen så er det nok et bevisst valg fra Apple da de som er såpass opphengt i ytelse og spesifikasjoner uansett pekes mot iPad Pro og ikke nye iPad.

 

 

Akkurat det at de har gjort den tykkere og tyngre derimot, det er litt merkelig.

Lenke til kommentar

Pro er allerde halvannen år gammel, rent spesifikasjonsmessig. Det er helt naturlig at dens gamle arkitektur legges inn i denne nyere iPaden til en billigere pris.

 

Om Apple ikke gjør de, gir de kundene et dårligere produkt for høyere pris enn fortjent. Det er ingen annen måte å si det på.

 

 

Dette kommer jo som et direkte resultat av null konkurranse i markedet. Apple dominerer salget av nettbrett fullstendig, og når alt Samsung disker opp med i sin nye modell er en eldre utgave av sin Exynos SoC så er det jo ikke akkurat sånn at de forsøker å pushe Apple nevneverdig. De fleste andre aktører har jo forlatt nettbrettmarkedet, unntaket blir 2-in-1 PC-er ala Microsoft Surface Pro men det blir jo noen ganske så annerledes produkter.

 

 

Og det at Apple gir mindre "valuta" med nye iPad kontra hva iPad Air har gitt tidligere blir jo en vurdering du selv må ta. iPad Air 2 har vært på markedet uten en "arvtager" langt lenger enn noen iPadmodell før den. Sånn sett så har den gitt temmelig lite valuta for penge de siste årene da man normalt skulle kunne forventet en ny modell med nyere SoC osv for en stund siden.

 

Og denne nye iPadmodellen er jo faktisk bedre enn iPad Air 2 på alle områder med unntak av tykkelse og coating på skjermen. Etter hva jeg kan se ut ifra spesifikasjonene hvertfall. Samtidig så har den fått en lavere prislapp, som igjen er utradisjonelt Apple da de gjerne beholder samme prislapp, eventuelt går litt opp på grunn av inflasjon osv..

 

Så man har nå fått et rimeligere alternativ, med samme skjerm, nye og bedre SoC. For veldig mange tror jeg dette er mer relevant og attraktivt enn en eventuelt iPad Air 3 som hadde beholdt samme pris, men fått A10/A10X SoC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

 

Pro er allerde halvannen år gammel, rent spesifikasjonsmessig. Det er helt naturlig at dens gamle arkitektur legges inn i denne nyere iPaden til en billigere pris.

 

Om Apple ikke gjør de, gir de kundene et dårligere produkt for høyere pris enn fortjent. Det er ingen annen måte å si det på.

 

 

Dette kommer jo som et direkte resultat av null konkurranse i markedet. Apple dominerer salget av nettbrett fullstendig, og når alt Samsung disker opp med i sin nye modell er en eldre utgave av sin Exynos SoC så er det jo ikke akkurat sånn at de forsøker å pushe Apple nevneverdig. De fleste andre aktører har jo forlatt nettbrettmarkedet, unntaket blir 2-in-1 PC-er ala Microsoft Surface Pro men det blir jo noen ganske så annerledes produkter.

 

Helt riktig at dette er et resultat av Apples monopol i nettbrettmarkedet. Men hvis du ser det gale i dette, hvorfor sitter du her og prøver å rasjonalisere Apples avgjørelse da? Når du vet like godt som meg at dette er uriktig og forbrukerne sitter igjen med mindre?

 

 

Og det at Apple gir mindre "valuta" med nye iPad kontra hva iPad Air har gitt tidligere blir jo en vurdering du selv må ta. iPad Air 2 har vært på markedet uten en "arvtager" langt lenger enn noen iPadmodell før den. Sånn sett så har den gitt temmelig lite valuta for penge de siste årene da man normalt skulle kunne forventet en ny modell med nyere SoC osv for en stund siden.

 

Og denne nye iPadmodellen er jo faktisk bedre enn iPad Air 2 på alle områder med unntak av tykkelse og coating på skjermen.

 

 

Dum sammenligning, og et enda et eksempel på hvordan du forsøker å rasjonalisere Apples valg. iPad Air 2 er 3 år gammel. Selvfølgelig vil denne nye utgaven være generelt sett bedre. Det er vel ikke det, det er snakk om, men "hvor mye bedre" den er. Og det er der problemet ligger. Jeg hadde som sagt vært fornøyd med selv A9X -- og den prosessoren er 2 år gammel.

 

Så man har nå fått et rimeligere alternativ, med samme skjerm, nye og bedre SoC. For veldig mange tror jeg dette er mer relevant og attraktivt enn en eventuelt iPad Air 3 som hadde beholdt samme pris, men fått A10/A10X SoC.

 

Du må ta til betraktning de 3 årene det har vært mellom disse produktene. Som sagt så tydelig i forrige innlegg: selv med A9X-prosessor, antirefleksiv coating og annet hadde denne iPaden fortsatt vært mindre fremtredende spesifkasjonsmessig enn det iPad Air 2 var i sin tid. Det hadde derfor vært mer rettferdiggjort med en A9X-prosessor og anti-refleksiv coating i denne billige iPad-utgaven.

 

Og igjen, hvorfor i helvete må denne enheten bli tykkere? Dette er den første iPaden med prosessor som mobilen på lenge. Det gir ingen mening at nettbrettet tvinges til å få større batteri og bli tykkere.

Lenke til kommentar

Hvor kommer denne ideen om at selskaper er pliktige til å lage mest mulig for minst mulig penger fra? Det er jo rett og slett ikke sånn det funker! Man kan jo rett og slett la vær å kjøpe om man føler produkter ikke er gode nok. Gjør mange nok akkurat dét må produsenten endre tilnærming.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ikke forsøke å rasjonalisere valgene til Apple? Jeg prøver da bare å få frem hva jeg tror er årsaken til at Apple har tatt de valgene de har tatt. Hvorvidt dette er "riktig" eller ikke blir jo opp til hver enkelt som vurderer å anskaffe produktene å vurdere. Vi lever i en kapitalistisk verden, ser ikke helt hvorfor jeg skulle gå rundt å rasjonalisere og innbille meg ting med noe annet som utgangspunkt?

Lenke til kommentar

Det å gi den A9X er ikke så smart. Hvis du produserer en brikke i lave volum blir enkeltprisen mye høyere. A9X er forøvrig en overklokket A9 med ekstra GPU kjerner, så den er jo ikke egentlig nyere.

 

Jeg vet ikke om du har sett så mye på telefoner og slikt, men det å sette inn forrige generasjon HW i mid-range produkter er rimelig vanlig. Selv om du f.eks har en "ny" SD 600 serie SoC, så har den masse som fjorårets 800 serie hadde. Så i realiteten er den en eldre SoC. 

 

Og som det er sagt over her så har ikke Apple en forpliktelse til å levere et produkt som de selger for kun litt mer enn de brukte på å lage det. Det fungerer slik at du lager et produkt som konkurrerer med andre nettbrett på markedet. Jeg vet ikke om du har sett på så mye andre nettbrett heller, men det er lite nytt og fancy HW å se der altså. Det meste er gammelt. Regner med at Apple har lagt dette fordi flere og flere bare vil ha et billig brett, som et Huawei brett. Så det er det som er konkurransen til Apple. 

 

For å si det slik, om du går til Apple Store og vil ha alt det nyeste i teknologi til fabrikkpris, så tror jeg du har gått feil sted. Du kan trekke frem tall på at A9 er en eldre SoC, men du må se den i forhold til konkurransen. Og da gjør den det ganske så bra. Se f.eks Samsung sitt nyeste brett. Masse gamle greier til en langt høyere pris, og i tillegg utgir deg seg for å være et pro brett. Så 3700 kr for en iPad som dette er en bra pris ville jeg sagt. 

 

Og hvis du er ute etter best HW for best pris, finn et kinesisk selskap. Jeg forstår derimot ikke hvorfor alle må følge denne strategien. Og når selskapene blir større som Huawei, så går prisene samme vei som andre etablerte selskaper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Hvor kommer denne ideen om at selskaper er pliktige til å lage mest mulig for minst mulig penger fra? Det er jo rett og slett ikke sånn det funker! Man kan jo rett og slett la vær å kjøpe om man føler produkter ikke er gode nok. Gjør mange nok akkurat dét må produsenten endre tilnærming.

 

Vanskelig for mange nok å gjøre det når man har sånne som deg og RamGuy, som i stedet for å se alt fra perspektivet til en forbruker, ser det fra perspektivet som en fanboy, hvor dere har et slags behov for å beskytte et selskap (i dette tilfellet) som dere vet gir flette faen i dere begge og er ute etter profitt.

 

Jeg har ikke krevet noe fra Apple. Jeg skrev fra første stund at dette er et dårlig produkt i forhold til spesifikasjonene. Faktisk dårligere enn Air 2 i sin tid. Det var DU og RamGuy som måtte komme inn og rettferdiggjøre og legitimere den nye iPaden, dens spesifikasjoner og pris. 

 

 

Hvorfor skulle jeg ikke forsøke å rasjonalisere valgene til Apple? Jeg prøver da bare å få frem hva jeg tror er årsaken til at Apple har tatt de valgene de har tatt. Hvorvidt dette er "riktig" eller ikke blir jo opp til hver enkelt som vurderer å anskaffe produktene å vurdere. 

 

Det er jo det, det betyr med "å rasjonalisere". At du prøver å finne en måte å få Apples produkt til å virke fornuftig og bra på, når det i realiteten er et dårlig produkt. I stedet for å bare innrømme at det er et dårlig produkt, skal prøve å pakke det inn i idiotiske argumenter. Akkurat som når en intellektuell skal rasjonalisere sitt eget lands onde gjerninger, prøver du å rasjonalisere Apples produkter, uansett hvor dårlige, som noe godt. Se på dette fra perspektivet til en forbruker, ikke Apple. Du er en forbruker. Jeg er en forbruker. Det er oss og hva vi får ut av produktet som teller og er essensielt her.

 

Du har heller ikke svart meg på hvorfor Apple må legge inn større batteri og gjøre nettbrettet tykkere med en A9-prosessor. Men når man er fanboy, er det enkelt å ignorere alle manglene med et selskap...

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Det å gi den A9X er ikke så smart. Hvis du produserer en brikke i lave volum blir enkeltprisen mye høyere. A9X er forøvrig en overklokket A9 med ekstra GPU kjerner, så den er jo ikke egentlig nyere.

 

Det argumentet gir ingen mening, da man like gjerne kunne ha sagt at de kunne ha lagt inn en A8X med argumentet om at et A9 ville ha ført til at "enkeltprisen blir mye høyere".

 

 

Jeg vet ikke om du har sett så mye på telefoner og slikt, men det å sette inn forrige generasjon HW i mid-range produkter er rimelig vanlig. Selv om du f.eks har en "ny" SD 600 serie SoC, så har den masse som fjorårets 800 serie hadde. Så i realiteten er den en eldre SoC. 

 

Veldig godt argument og fint utgangspunkt. Forrige generasjon prosessor er A10, så hvor er den? Om vi tom. antar at A10 er denne generasjonen så er det ingen tvil om at den 2 år gamle A9X er forrige generasjon. X-utgavene er de prosessorene som har vært i nettbrett, grunnet deres høyere oppløsninger og ellers høyere krav enn det de mobile prosessorene har hatt. Så hvorfor har ikke denne en A9X?

 

Og som det er sagt over her så har ikke Apple en forpliktelse til å levere et produkt som de selger for kun litt mer enn de brukte på å lage det. Det fungerer slik at du lager et produkt som konkurrerer med andre nettbrett på markedet. Jeg vet ikke om du har sett på så mye andre nettbrett heller, men det er lite nytt og fancy HW å se der altså. Det meste er gammelt. Regner med at Apple har lagt dette fordi flere og flere bare vil ha et billig brett, som et Huawei brett. Så det er det som er konkurransen til Apple. 

 

Så siden Apple ikke er forpliktet til noe så skal du som forbruker akseptere at du får et dårlig produkt for pengene? Er det slik jeg forstår det? Makan til apologetiske mennesker her inne...

 

Det er jo helt klart at dette er en direkte årsak av Apples monopol. Men at dere selv innrømmer at dette er et resultat av Apple-monopol tar også automatisk utgangspunkt i at dere (du og RamGuy) innrømmer at dette er et dårlig produkt. Hvorfor ellers poengtere at det er et produkt av et monopol da?

 

At Apple vil ha et billig nettbrett er det ingen som fornekter. Men selv med A9X, selv med anti-refleksiv coating og andre ting som jeg nevnte, ville dette nettbrettet ha hatt såkalt "gammel hardware", og kunne derfor fått den billigstempelen. Disse enkeltdelene er alle aldrende og fra den forrige generasjonen, og kaster derfor mindre å produsere enn det de gjorde i sin tid. Det er heller ingen hemmelighet for Apple-fanboysene her inne at Apple er det selskapet med ordentlig profittmargin i det mobile markedet. Der andre selskaper gjerne ofte selger sine telefoner eller nettbrett til priser som er nesten det samme som det koster å lage disse produktene, så er kostnaden på produktene til Apple langt over det, det koster de å lage dem. Så selv sammenlignet med andre aktører i bransjen, er det Apple som sitter igjen med mest penger i lomma per enhet. De er ikke slik at de går fattige her.

 

Jeg spør ikke engang om å få et bedre produkt til bedre pris, men produkt som samsvarer med pris og ytelse. En 2 år gammel prosessor (A9X) er et minimumskrav å ha for et nettbrett på 32GB Til 3800,- nytt.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...