Gå til innhold

Bredbånd på landsbygden


Anbefalte innlegg

Den reele hastigheten for nedlasting på 56 kbps linje er som regel 3-4 kbps, unntatt om man laster rett fra serveren til internettilbyderen.

 

Av industri som ligger i bygde-Norge, avd Midt-Norge:

 

* Hydro Aluminum Sunndal (største råaluminumsverket i Europa...)

* Norske Skog Fiborgtangen (en av Europas største papirfabrikker...)

* Smelteverk i Mo i Rana, Mosjøen, Meråker og Kyrksæterøra

* Skipsverft på Sunn-Møre og Fosen

* Hytte og ferdighusprodusenter med marked i Tyskland og USA

* Alt av fiskeforedling

* Landbruk (nei, det skulle vi jo legge ned, ja...bye, bye Dagros)

* Næringsmiddelindustri (ops, ditto...)

* Sparebank Midt-Norge

* Gjensidige-Nor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja ha,

 

det finnes det jeg vet også Satellitt bredbånd. Jeg hadde det til en hytte på Norefjell, forøvrig solgt, kan ikke si at det var veldig stabilt. men stabiliteten kan vel ordnes. Med tiscali Sat får man 400 kbps per sekund via parabol.

Såvidt jeg vet er dette dritdyrt.

 

EDIT= Dere glemte aluminiumsverket i Øvre Årdal.

Endret av Lord Bergen
Lenke til kommentar
Håepr ikke du er seriøs med denne uttalelsen? Dette er noe som byfolk (og da gjerne Oslo-beboere) har en tendens til å tro, men faktum er at bygdene overlever ikke uten byene og omvendt!
Jo. Hadde det ikke vært for bygde Norge så hadde vi vært emd i EU, kjøpt mat til halv pris fra EU og Asia. Norske bygder har vært en utgiftspost på statsbudsjettet i hele etterkrigstiden, og sannsynligvis forfalt hvis det ikke hadde vært for friske penger fra byfolk.

Kan du komme med statistikk på dette? Eller er det bare "godtatte sannheter"?

 

*leter etter "landsbygd" på statsbudsjettet"*

Se på de 5 første punktene her:

http://www.statsbudsjettet.dep.no/2004/ordliste.asp?list=L

Andre artige ord er såkornfond, jordbruksfradrag osv. På folkemunne kalt subsidiering.

 

Kan ikke se at de nevnte bedriftene trenger ADSL. Bankene kan drifte sine nettbanker fra servere lokalisert i byene. Man kan da smelte metall på under 8 Kbyte? Det har funka i mange år.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Lord Bergen @ 03/12/2003 : 19:29

(JoachimR @ 03/12/2003 : 19:25)

Ja ha,

 

det finnes det jeg vet også Satellitt bredbånd. Jeg hadde det til en hytte på Norefjell, forøvrig solgt, kan ikke si at det var veldig stabilt. men stabiliteten kan vel ordnes. Med tiscali Sat får man 400 kbps per sekund via parabol. 

 

 

Såvidt jeg vet er dette dritdyrt.

 

EDIT= Dere glemte aluminiumsverket i Øvre Årdal.

 

Bredbånd via satelitt er som tidligere nevnt det vi mekker pr i dag, men dette er en forholdsvis dyr og tungvint løsning all den tid sentralene til Telenor ligger der og kan oppgraderes.

 

Ad industri: Om hver ramset opp noe av den industrien som lå i deres region tror jeg vi fort ville komme til at nesten all industri i Norge ligger i distriktene. Oslo, regionhovedstadene og regionene utfyller hverandre. Å si at noen deler av Norge føs over statsbudsjettet blir fort veldig useriøst all den tid oljen i havet ligger utenfor kysten av Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge, ikke i Oslofjorden.

 

Penger er heller ikke alt. Kanskje vi som bor der vi har røttene våre godtar litt mindre på lønnskontoen (lønningene er lavere i distriktene...) og heller verdsetter andre goder, som trygghet, frihet, selvberging. Annet enn kreative kan man i alle fall ikke kalle oss. De fleste bønder jeg kjenner har minst to attåtnæringer.

Lenke til kommentar
FBI på NrK får selskaper til å gi etter fordi de ikke vil ha dårlig rykte, men stort sett har selskapene selv retten på sin side. Den slags ser vi ikke på!

Du mener vel det... Stakkers de snille konserne, så komme de onde og slemme forbrukerene og skal STJELE deres hardt opptjente penger, DUMMINGER! Forbrukeren skulle jo ha mistet all rett straks varen er kjøpt, det er en god idee. Dessuten har alltid de store konsernene rett, de er jo tross alt rikest, og derfor lurest, tøffest og ærligst.. (glemte jeg mest verdt?)

Lenke til kommentar
Den reele hastigheten for nedlasting på 56 kbps linje er som regel 3-4 kbps, unntatt om man laster rett fra serveren til internettilbyderen.

 

Av industri som ligger i bygde-Norge, avd Midt-Norge:

 

* Hydro Aluminum Sunndal (største råaluminumsverket i Europa...)

* Norske Skog Fiborgtangen (en av Europas største papirfabrikker...)

* Smelteverk i Mo i Rana, Mosjøen, Meråker og Kyrksæterøra

* Skipsverft på Sunn-Møre og Fosen

* Hytte og ferdighusprodusenter med marked i Tyskland og USA

* Alt av fiskeforedling

* Landbruk (nei, det skulle vi jo legge ned, ja...bye, bye Dagros)

* Næringsmiddelindustri (ops, ditto...)

* Sparebank Midt-Norge

* Gjensidige-Nor

Det meste av olje-og gasproduksjon da.....?

Lenke til kommentar
De fleste bønder jeg kjenner har minst to attåtnæringer.
Hjemmebrenning og svart salg av ved? :yes: Neida, litt mange fordommer her nå.... Skal ikke mobbe bygdefolk mer jeg.

 

Det meste av olje-og gasproduksjon da.....?
Nå er vel ikke Stavanger/Sandnes noe bygd lenger. Dessuten dekker vel bredbånd noe sånt som 70% av Norges befolkning nå. Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

FiskePinna @ 03/12/2003 : 19:44

Hjemmebrenning og svart salg av ved?  Neida, litt mange fordommer her nå.... Skal ikke mobbe bygdefolk mer jeg.

 

Hvem kjøper den svarte veden, da...? Joda, norske bønder har næringsvett. Jeg husker godt da det begynte å ryktes at muslimer egentlig ikke kunne spise kjøtt slaktet på norsk måte. Flere bønder syd for Trondheim sonderte terrenget og noe tid etter begynte varebilene med Halal kjøtt å rulle mot byen... ;) Akkurat som jeg kjenner en bymann som formidler mobiltelefoner "mistet" fra hans egne container på vei inn i Norge, en annen som handler i maskiner skipet ut fra Riga, bare at det ikke finnes papirer på dem. Så har vi håndverkere, da, elektrikere, rørleggere - merkelig så ofte de er på farten etter arbeidstid her i byen... :D

Lenke til kommentar
...

 

*leter etter "landsbygd" på statsbudsjettet"*

Se på de 5 første punktene her:

http://www.statsbudsjettet.dep.no/2004/ordliste.asp?list=L

Andre artige ord er såkornfond, jordbruksfradrag osv. På folkemunne kalt subsidiering.

Nå er det litt mer på landsbygda enn jordbruk da... Der jeg kommer fra drev alle med jordbruk før, nå er det svært få som jobber med det. Stikkordet er fiske og fiskeindustri/akvakultur. Turistindustri er et annet viktig felt. Oljeindustri er også i sterk grad drevet på "landsbygda". Folk skriker om at pengene går fra byene til bygdene, men ingen kommer med tall, velvel.

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Hei !

Offtopic :

Ikke pes utkant norge, alt dreier seg ikke om oslo.

Er det da virkelig nødvendig med en opera til 5 mrd ? Har alle nytte av den ?

Og bygdenorge er ikke bare bønder, det finnes folk her som gjør andre ting og, selv om de befinner seg nord for sinsenkrysset.

 

Men nok offtopic

Her i Harstad og omegn har vi vært så heldig at vår lokale kraftleverandør har funnet ut at det er penger å hente på å tilby bredband til de potensielle kundene som Telenor aldri kommer til å tilby bredband.

 

Det er vel ikke subsidiert av staten så vidt jeg vet.

Staten får heller bruke pengene sine på opera til "overklassen" istedet for å bruke det på skoler og andre totalt unyttige ting.

:-)

Lenke til kommentar
Hei !

Offtopic :

Ikke pes utkant norge, alt dreier seg ikke om oslo.

Er det da virkelig nødvendig med en opera til 5 mrd ? Har alle nytte av den ?

Og bygdenorge er ikke bare bønder, det finnes folk her som gjør andre ting og, selv om de befinner seg nord for sinsenkrysset.

 

Men nok offtopic

Her i Harstad og omegn har vi vært så heldig at vår lokale kraftleverandør har funnet ut at det er penger å hente på å tilby bredband til de potensielle kundene som Telenor aldri kommer til å tilby bredband.

 

Det er vel ikke subsidiert av staten så vidt jeg vet.

Staten får heller bruke pengene sine på opera til "overklassen" istedet for å bruke det på skoler og andre totalt unyttige ting.

:-)

Godt sagt. :thumbup: Også vi her i bygden Bergen på vestlandet er pisst på den operaen og leie av "Oslo er det eneste viktige"-preiket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...