Gå til innhold

"Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" - Lan Marie Nguyen Berg og MDG ute på nye eventyr


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

 

Riktig, og det er mye de kunne ha gjort uten å legalisere andre taxitjenester. De kunne ha inkludert taxier i diselforbudet, og de kunne ha forbudt taxier å kjøre på tomgang. 

Man kan jo undres på hvorfor de ikke inkluderte taxier i forbudet. Men dersom de hadde gjort det så måtte de jo selv ha tydd til kollektiv eller "apostlenes hester", og det er vel kanskje vanskelig i en "hektisk hverdag". :)

 

 

Jeg synes det beste i Oslo og kanskje ettervert Bergen og Trondheim ville vært om forbudet hadde omhandlet alt av trafikk unntatt gjennomkjørende trafikk, kollektiv transport, taxivirksomhet, service transport, varetransport og brann-politi-ambulanse transport.

 

Så prøvd å fått alle unntakene ovenfor (unntatt gjennomkjørende trafikk) til å gå på elektrisitet eller hydrogen.

 

Vil dette nå gjøre meg til en hykler om jeg kjører en bensinbil i Oslo, Bergen og Trondheim en gang iblant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Vil dette nå gjøre meg til en hykler om jeg kjører en bensinbil i Oslo, Bergen og Trondheim en gang iblant?

Så lenge du ikke samtidig forventer at andre ikke skal kjøre bensinbil, da er du ikke en hykler nei.

Lenke til kommentar

 

Vil dette nå gjøre meg til en hykler om jeg kjører en bensinbil i Oslo, Bergen og Trondheim en gang iblant?

Så lenge du ikke samtidig forventer at andre ikke skal kjøre bensinbil, da er du ikke en hykler nei.

 

 

Så da er du også enig i at Lan Marie som ikke forventet at ikke andre skulle kjøre diesel taxi i Oslo benyttet seg av diesel taxi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så da er du også enig i at Lan Marie som ikke forventet at ikke andre skulle kjøre diesel taxi i Oslo benyttet seg av diesel taxi?

Nei det er jeg ikke enig i.

 

Hadde hun latt være å komme med disse formaningene om at andre ikke skal kjøre diesel så hadde ikke denne saken fått noe oppmerksomhet i det hele tatt. Da hadde ingen brydd seg.

 

Men klart, hun er jo selv ikke avhengig av bil. I tillegg så kan hun jo ta taxi på skattebetalernes regning, så da er det jo selvsagt lett å innføre forbud og komme med formaninger.

Lenke til kommentar

Jeg har et annet spørsmål, hvorfor skaffer ikke Lan Marie seg en elbil? Det må da være vesentlig mer miljøvennlig enn å erstatte bilen med taxi. 

 

Da kan hun også få gleden av å bidra til felleskapet.  :)

 

Tror de fleste som ikke har satt seg som ett mål å kverrule vil se at hun kommer miljømessig bedre ut av det å sykle til hverdags og å ta en taxi når hun må, kontra å kjøre rundt i el-bil. Sykkel og el-bil har ikke det samme miljøavtrykket om noen trodde det. Jeg blir også litt forvirret av at det er Diesel taxi i seg selv som virker til å være så ille, håper dere vet at det slippes ut mindre klimagasser ifra Diesel enn hva en bensinbil villa ha gjort?

 

Jeg mener også å kunne lese mellom linjene en viss misunnelse i retning av at hun får ta gratis taxi og ikke dere... hehe får vel bare håpe at jeg tar feil ettersom det blir en så patetisk argumentasjon at jeg da nesten ikke lenger vet hvor diesel ender og idiotskap begynner.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror de fleste som ikke har satt seg som ett mål å kverrule vil se at hun kommer miljømessig bedre ut av det å sykle til hverdags og å ta en taxi når hun må, kontra å kjøre rundt i el-bil. Sykkel og el-bil har ikke det samme miljøavtrykket om noen trodde det. Jeg blir også litt forvirret av at det er Diesel taxi i seg selv som virker til å være så ille, håper dere vet at det slippes ut mindre klimagasser ifra Diesel enn hva en bensinbil villa ha gjort?

 

Bare fordi hun skaffer seg en elbil betyr ikke at hun må bruke den hele tiden. Det hun kan gjøre er å ersatte taxiturene sine med elbilen. De dagene hun ikke trenger bil, så kan hun sykle til jobb som normalt.

 

Og norsk strøm er nesten 100% miljøvennlig, så hun må kjøre flere hundre ganger i året for å kunne overstige hennes taxiforbruk. 

 

Jeg mener også å kunne lese mellom linjene en viss misunnelse i retning av at hun får ta gratis taxi og ikke dere... 

 

 

Om noen skulle føle misunnelse, er det galt? Jeg føler nok mer forakt, de burde betale for taxireisene sine som alle andre. Da tror jeg også at hun ville ha brukt vesentlig mindre taxi.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 Jeg føler nok mer forakt, de burde betale for taxireisene sine som alle andre. Da tror jeg også at hun ville ha brukt vesentlig mindre taxi.

 

Hmm.. jeg får også gratis taxi av jobben etter behov.. privat så betaler jeg taxi turene selv så klart.

Var denne taxi turen til Lan privat eller i jobbsammenheng?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg får også gratis taxi av jobben etter behov.. privat så betaler jeg taxi turene selv så klart.

Var denne taxi turen til Lan privat eller i jobbsammenheng?

 

De fleste som har normale jobber, får ikke ta taxi på arbeidsgivers regning om offentlig transport er et alternativ. De får bedskjed om å bruke offentlig transport.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Hmm.. jeg får også gratis taxi av jobben etter behov.. privat så betaler jeg taxi turene selv så klart.

Var denne taxi turen til Lan privat eller i jobbsammenheng?

 

De fleste som har normale jobber, får ikke ta taxi på arbeidsgivers regning. De får bedskjed om å bruke offentlig transport.

 

 

Jeg har en helt normal jobb, men det er ikke alltid det er tid eller mulighet til å benytte seg av offentlig transport. Som nevnt så er det etter behov. 

 

Det blir vel litt av det samme med dokument forsendelser og varesendinger som trenger større sikkerhet eller må være fremme innen en tidsfrist.

En varetaxi eller courier koster fort 6-7 ganger så mye og forurenser likeså sammenlignet med f.eks den kollektive modellen til posten/bring.

Igjen så er det naturlig at dette ikke går fra privat lomme når det er i jobbsammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en helt normal jobb, men det er ikke alltid det er tid eller mulighet til å benytte seg av offentlig transport. Som nevnt så er det etter behov.

 

Hadde hun bare tatt taxi når det var ingen annen mulighet, så hadde ingen klaget. Problemet er at hun har erstattet bilen med taxi, og synes det er helt greit.

 

Et eksempel på dette er når hun helt unødvendig tok taxi fra Gardemoen til hennes hjem, istedenfor å bruke flytoget. Her brydde hun seg verken om kostnaden, eller hvor mye hun forurenset.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Fungerer det slik i ditt hodet at hun, på grunnlag av å være politiker og miljøverner, må forventes å tillate seg færre taxiturer enn deg og meg, på tross av at hun er folkevalgt og dermed en tilsynelatende viktig og hektisk samfunnsnyttig jobb som hun blir målt (og mobbet) for?

Nå er ikke Lan Marie Berg den eneste i landet med en hektisk jobb og en hektisk hverdag. Andre mennesker kan heller ikke taxi på skattebetalernes regning de dagene det måtte være forbud mot å kjøre dieselbiler. Dersom MDG og Lan Marie kan bruke som unnskylding at hverdagen er hektisk når de benytter seg av dieseltransport, da burde også andre mennesker også kunne bruke samme unnskylding.

Men dersom du har en hektisk jobb som fordrer bruk av transport så har du dekket denne transporten av arbeidsgiver. På lik linje med politikere. Jeg skjønner ikke resonnementene dine...

 

Når det gjelder bruk av taxi til og fra jobb er jeg til dels enig i at det kan være mer problematisk, men du sitter ikke med hele bildet, jeg har også fått dekket taxi av arbeidsgiver mellom jobb og hjemmet i enkelte tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dersom du har en hektisk jobb som fordrer bruk av transport så har du dekket denne transporten av arbeidsgiver. På lik linje med politikere. Jeg skjønner ikke resonnementene dine...

Når det gjelder bruk av taxi til og fra jobb er jeg til dels enig i at det kan være mer problematisk, men du sitter ikke med hele bildet, jeg har også fått dekket taxi av arbeidsgiver mellom jobb og hjemmet i enkelte tilfeller.

 

 

Hmm.. jeg får også gratis taxi av jobben etter behov.. privat så betaler jeg taxi turene selv så klart.

Var denne taxi turen til Lan privat eller i jobbsammenheng?

 

 

Ja, da var vi tre stk her med helt vanlige jobber som alle har opplevd å få spandert taxi av arbeidsgiver i jobbsammenheng. Noe forteller meg at dette ikke er helt uvanlig :)

Lenke til kommentar

Men dersom du har en hektisk jobb som fordrer bruk av transport så har du dekket denne transporten av arbeidsgiver. På lik linje med politikere. Jeg skjønner ikke resonnementene dine...

 

Om offentlig transport er tilgjenglig så er det hva du får dekket. Du kan ikke bare ta taxi hjem fra Gardemoen og forvente at arbeidsgiver betaler. Slik fungerer det ikke i normale jobber. 

 

Neste gang du er på Gardemoen, prøv å få arbeidsgiver til å betale for taxi og rapporter tilbake resultatet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Taxi i utlandet er helt vanlig tjenestekostnad når det er i tjeneste, for reiser mellom hjem og arbeidsplass er det nok litt gråsone. Faktisk er privatsjåfør ikke helt uvanlig heller, men det er en annen "story".

 

Sant nok, taxi i Norge har blitt luksus. I Kina kunne jeg ta taxi til togstasjonen, og det var greit fordi det koster ca 30 kroner. Men om jeg hadde tatt taxi til flyplassen, da hadde jeg ikke fått det refundert. 

Lenke til kommentar

Ja, da var vi tre stk her med helt vanlige jobber som alle har opplevd å få spandert taxi av arbeidsgiver i jobbsammenheng. Noe forteller meg at dette ikke er helt uvanlig :)

 

Du har helt misforstått poenget. Ingen, absolutt ingen, har problemer med at Lan Marie bruker taxi når hun trenger det. Problemet er at hun bruker taxi når hun ikke trenger det. F.eks. ved å ta taxi hjem fra Gardemoen.

 

I normale jobber, så får du ikke dekket taxi, om offentlig transport er et alternativ. I tilegg så bruker ikke arbeidsgiveren din skattebetalerenes penger til å finansiere slikt. 

Lenke til kommentar

 

Ja, da var vi tre stk her med helt vanlige jobber som alle har opplevd å få spandert taxi av arbeidsgiver i jobbsammenheng. Noe forteller meg at dette ikke er helt uvanlig :)

 

Du har helt misforstått poenget. Ingen, absolutt ingen, har problemer med at Lan Marie bruker taxi når hun trenger det. Problemet er at hun bruker taxi når hun ikke trenger det. F.eks. ved å ta taxi hjem fra Gardemoen.

 

I normale jobber, så får du ikke dekket taxi, om offentlig transport er et alternativ. I tilegg så bruker ikke arbeidsgiveren din skattebetalerenes penger til å finansiere slikt. 

 

 

Du vet selvfølgelig best når/om hun egentlig trenger en taxi og ikke,sitter med inside informasjon om hennes timeplan, møter og avtaler og alt her... Du merker ikke at dette begynner å bli litt for dumt?

 

Dette har ingenting med hennes forurensende vaner, ei heller er det noe hyklersk og finne her, så hva sitter dere egentlig da igjen med nå utover egen krampeaktige motstand mot henne som person fordi det hele kan gå ut over deres egen lommebok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet selvfølgelig best når/om hun egentlig trenger en taxi og ikke,sitter med inside informasjon om hennes timeplan, møter og avtaler og alt her... Du merker ikke at dette begynner å bli litt for dumt?

 

Det er raskere å ta flytoget enn å ta taxi, og dette var om kvelden. Her finnes det ingen unnskyldning for å ta en transporttype som er vesentlig dyrere og forurenser mer. Men er noe gratis og lett tilgjengelig, da er det lett å velge komfort over miljø og skattebetalerene. 

 

Det eneste som er dumt, er at dere venstrevridde forsvarer hykleri, når det skjer på deres egen side.

 

Dette har ingenting med hennes forurensende vaner, ei heller er det noe hyklersk og finne her, så hva sitter dere egentlig da igjen med nå utover egen krampeaktige motstand mot henne som person fordi det hele kan gå ut over deres egen lommebok?

 

 
Jeg har ingenting imot henne som person. Hun får tåle litt kritikk som alle andre.
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Du vet selvfølgelig best når/om hun egentlig trenger en taxi og ikke,sitter med inside informasjon om hennes timeplan, møter og avtaler og alt her... Du merker ikke at dette begynner å bli litt for dumt?

 

Det er raskere å ta flytoget enn å ta taxi, og dette var om kvelden. Å ha en hektisk timeplan er ikke Lan Marie alene om.

 

Det eneste som er dumt, er at dere venstrevridde forsvarer hykleri, når det skjer på deres egen side.

 

Dette har ingenting med hennes forurensende vaner, ei heller er det noe hyklersk og finne her, så hva sitter dere egentlig da igjen med nå utover egen krampeaktige motstand mot henne som person fordi det hele kan gå ut over deres egen lommebok?

 

 
Jeg har ingenting imot henne som person. Hun får tåle litt kritikk som alle andre.

 

 

Venstrevridde, MDG er da vitterlig ett sentrumsparti? ;)

 

Hadde kritikken bare vært sakelig så skulle jeg ha skjønt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...