Gå til innhold

Bruke cpu vifte som eksos i en tv benk


kr33g

Anbefalte innlegg

Hei jeg vurderer å montere en eksos vifte(cpu vifte tror jeg) i tv benken for å få ut litt av den varme luften. Sliter litt med temperaturen og håpet dette vill hjelpe. inni skapet står det en nas, dekoder, ruter og vurderer å sette inn ps4 . Men allerede uten denne er det en god temp inni der. Bare ruteren alene produserer litt temp. 

 

Jeg tenkte å bore hull og montere viften bak skapet  Har strippet en usb kabel og koblet opp til viften og testet at dette virker, planen er å bruke en usb port på nas`en. 

 

Kan dette være skadelig for usb porten(e)?. Usb portene er vel rundt 5v, vifta er 12v 0.55a  så får jo ikke full effekt av vifta, men det er ikke meninga heller. 

 

Vist dere vet om andre alternativ  hyl gjerne ut.  ville dere ha anbefalt en vifte luft inn også?(er Bare redd for at det blir så mye  støv inni der da)

 

Dette er den viften jeg har http://no.mouser.com/ProductDetail/Delta-Electronics/AFB0712HB-A/?qs=Tx9Tc1LIQ%252bFdmVr6Tp%2fgSw==

 

Anbefal gjerne andre bedre vifter til formålet,dette var bare en jeg hadde liggende men vil ha minst mulig i størrelse 

Endret av kr33g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe ja jo det kan vel virke det også. syns bare den var så sykt stille gående den viften min når jeg hadde den koblet til usb på på pc, men da holdt jeg den jo i hånden. Blir gjerne litt mer lyd når den skal ligge inntil bak platen på benken

Lenke til kommentar

Ok så dere tro det ikke vil lønne seg med vifte. Blir mer støy en "kjekt". Hmmmm da må jeg vel legge inn ny søknad til fruen om å bore en del ekstra hull i tv benken

 

Men hva tror dere om det med usb portene da sånn allikevel? Vil de ta skade av å drive en vifte i en lengre periode?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Heisann

Jeg har to skap som jeg har media-komponenter i. Skap en har en forsterker og en gammel DVD spiller (ja barna ser mine gamle Disney-klassikere). I skap 2 har jeg ymse komponenter som en 8port POE switch (uten integrert vifte: blir kjempevarm), en Nvidia Shield (4K), en Altibox TV-streamer, en Cloud Key, et Aksess punkt og en Denon Heos Link.

Uten vifter bak lukkede dører ble temperaturen i selve skapet fort 48°C (målt) i begge skapene ved normalt lydnivå og 1080p fra Netflix eller Viaplay.

Fant ut at jeg må ha kontinuerlig kjøling i det skapet med switch'n. Vurderte lenge å benytte vifte via USB fra forsterkeren, da det ville vært praktisk at viften startet når forsterkeren startet. Men noen vifter starter sporadisk på 5V, og om de gjør er rpm for lav.

Jeg gikk til inkjøp en en ekstern PSU fra Danmark. Se her.

I skapet som henger på vegg laget jeg et stort 127mm hull i hvert skap til viftene slik at litt av viftechassiset også viste i hullet (mindre støy - testet med 121mm hull). I skapet med alle komponentene har jeg også en vifte i hylla for å få luften nedover. Viftene som er brukt er fra Noctua (NF-S12A FLX - støysvak og effektiv). Ved 100% (12V) ble det litt støy, litt. Monterte på medfølgende low-noise motstand og støyen ble akseptabel. MEN temperaturen gikk dramatisk ned. Hele 20° faktisk. Kjernetemperaturen på switch'n gikk fra forferdelige 78-79° til minimale 51°C. Til sammenligning har samme switch i kjelleren som henger fritt på vegg, temperatur på 60°C (kjernetemp vel og merket). 

Jeg har bestilt meg en viftestyring fra NXZT, for å se om jeg kan tune viftestøy og temperaturer litt mer. Ønsker også å teste om temperatursensoren som følger denne kan benyttes i skap med forsterkeren. Jeg har også litt kabling som må gjøres, kan hende det også hjelper på luftstrømmen.

Testet også med å benytte "gitter" foran viftene, men dette skaper bare masse støy. Rent hull lager minst støy, og jeg bryr meg ikke hvordan det ser ut inni skapet, da det er ønskelig at de alltid er lukket.

Vil poste litt resultater når jeg får viftestyringen  :)

rsX4RNG.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...